سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

یک کارشناس تغذیه گفت: نوشیدن چای در وعده سحری باعث افزایش ادرار و دفع نمک های معدنی در بدن شده و موجب تشنگی روزه دار در طی روز می شود.

 لیلا بابایی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان این که مهمترین مسئله در هنگام افطار، حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن است، افزود: دریافت یک منبع انرژی به شکل گلوکز مانند خرما، آب میوه و یا شیر همراه با خرما، موز یا عسل برای بدن ضروری است.
وی مصرف غذاهایی مانند سوپ، آش سبزیجات و شیر برنج که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند را یک وعده غذایی سبک و مناسب برای وعده افطار دانست و گفت: با توجه به طولانی بودن روز و گرمای تابستان افراد روزه دار ممکن است هنگام افطار عطش داشته باشند اما نباید برای رفع تشنگی خود از نوشیدنی های گازدار و بسیار خنک، آب یخ و نوشیدن چای داغ به صورت پی درپی استفاده کنند چرا که باعث حجیم شدن معده و بروز اختلالات گوارشی می شود.
این کارشناس تغذیه با اشاره به عدم استفاده از مواد قندی رایج بر سفره افطار مانند زولبیا و بامیه گفت: این شیرینی ها سلامت روزه دار را به خطر می اندازد چرا که از یک سو باعث سیری زودرس، کاهش اشتها و حذف وعده اصلی غذا شده و از سوی دیگر موجب بروز اختلالات گوارشی و تشدید علائم ترش کردن معده می شود.
بایایی مصرف غذاهایی سرخ کردنی در وعده سحری را علاوه بر چاقی و اضافه وزنی که برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت موجب بی اشتهایی هنگام سحر دانست و گفت: هضم چربی ها در بدن نیازمند مدت زمان طولانی تری است و از طرفی بالا بودن مصرف غذاهای چرب باعث افزایش کلسترول و چربی خون می شود.
وی با اشاره به طولانی بودن مدت گرسنگی خاطرنشان کرد: روزه داران باید غذاهایی مصرف کنند که به کندی هضم می شوند، غذاهای حاوی فیبر زیاد مانند حبوبات، غلات جو، جو دو سر، لوبیا، عدس و آرد سبوس دار معمولا 8 ساعت در دستگاه گوارش باقی می مانند در حالی که غذاهای زود هضم مانند آرد سفید و مواد قندی تنها 3 تا 4 ساعت در معده می مانند و فرد خیلی زود با مصرف آن احساس گرسنگی خواهد کرد.
بابایی در پایان با بیان این که غذاهای پرادویه بیشتر باعث تشنگی می شوند، گفت: برخلاف تصور رایج در جامعه، مصرف چای در هنگام سحر نیز باعث تشنگی بیشتر می شود زیرا چای باعث افزایش ادرار شده و از طریق نمک های معدنی که بدن به آن نیاز دارد از بدن دفع می شود.

 

isna


نوشته شده در شنبه 90/5/15ساعت 2:42 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |


Design By : Pichak