سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

یک دندانپزشک گفت: با تشکیل پلاک میکروبی و جرم و مراجعه نکردن به دندانپزشک، التهاب لثه مزمن شده و به مرور زمان قسمتی از بافت لثه از بین می رود.
دکتر عبدالرحیم داوری در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه یزد، اظهار کرد: جرم در اثر رسوب مواد معدنی موجود در آب و مواد غذایی ایجاد می شود. هر چند مکانیسم تشکیل رسوبات در دندانها متفاوت و پیچیده است اما مقدار رسوبات در دهان مرتبط با عواملی مانند املاح موجود در آب آشامیدنی منطقه، نوع رژیم غذایی و میزان املاح موجود در ترشحات بزاقی است.
وی ادامه داد: در صورت عدم رعایت منظم بهداشت دهان در فاصله کوتاهی پس از مصرف مواد غذایی، لایه ای نازک از مواد آلی روی دندان رسوب می کند که تحت عنوان پلاک دندانی نامیده می شود و در صورت استمرار این لایه زمینه مناسبی برای تجمع میکروارگانیسم ها و رسوب املاح معدنی موجود در بزاق دهان و مواد غذایی را فراهم می کند.
دکتر داوری افزود: بتدریج و به مرور زمان به میزان چسبندگی، سختی و استحکام رسوبات افزوده می شود که در این مرحله این رسوبات جرم نامیده می شوند.

وی گفت: جرم ترکیبی از مواد آلی، معدنی و مقادیر زیادی باکتری و … است که به سختی به سطح دندان چسبیده و با مسواک یا روشهای خانگی برداشته نمی شود. با تشکیل پلاک میکروبی و جرم و مراجعه نکردن به دندان پزشک التهاب لثه مزمن شده و به مرور زمان قسمتی از بافت لثه از بین می رود.
وی با بیان اینکه بیماریهای لثه، ساختمانهای نگهدارنده دندان را درگیر می کند، افزود: در ابتدا تجمع پلاک میکروبی لثه ها را که در حالت طبیعی صورتی کمرنگ هستند قرمز و متورم می کند به طوری که در اثر التهاب زیاد، لثه ها با کوچکترین تحریک به راحتی دچار خونریزی می شود، اگر بیماری در این مرحله درمان نشود می تواند اثرات تخریبی غیرقابل برگشت و جبران ناپذیری بر روی لثه و استخوان ناحیه درگیر ایجاد کند.
وی اضافه کرد: در این حالت لثه از دندان جدا شده و شیاری در این ناحیه بوجود می آید که پلاکت دندانی نامیده می شود، در این مرحله گاهی پلاکت انباشته از چرک و عفونت می شود و اگر درمان نشده و پیشرفت کند می تواند منجر به لقی دندانها شود.
داوری توصیه کرد: برای نگهداری دندانها در طول عمر باید پلاک میکروبی توسط مسواک زدن صحیح و مرتب و نیز استفاده از نخ دندان برداشته شود. همچنین مراجعه مرتب به دندانپزشک از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی ادامه داد: تمیز کردن روزانه تا حد زیادی ولی نه بطور کامل از تجمع جرم و پلاک جلوگیری می کند بنابراین گاهی اوقات تمیز کردن نهایی باید بوسیله دندان پزشک صورت گیرد و به این ترتیب جرمهایی که کاملا سخت شده اند و یا نواحی که مسواک و نخ دندان به آنها دسترسی ندارند کاملا تمیز می شوند.

این دندانپزشک اظهار کرد: تجمع جرم در نقاط خاصی از قوس دندانی بیشتر از سایر نواحی است. عمده این نقاط شامل سطح زبانی دندانهای جلو در فک پایین و سطح گونه ای دندانهای عقبی فک بالا هستند. این افزایش تجمع جرم به دلیل قرار گرفتن مجاری اصلی غدد بزاقی پاروتید و تحت فکی در این مناطق است که منجر به تجمع بیشتر مواد معدنی در این سطوح دندانی می شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که اغلب جرم در نقاطی از دهان تجمع می یابد که بطور معمول قابل رؤیت و قابل دسترسی نیست و از سوی دیگر بیماریهای لثه اغلب بدون درد هستند معمولا بیماران از وجود جرم در دهان خود بی خبرند و تنها دندانپزشک با معاینه دقیق سطوح دندان می تواند وجود جرم را تشخیص دهد.
 
 

isna


نوشته شده در پنج شنبه 90/4/23ساعت 11:10 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |


Design By : Pichak