سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

فستیوال فشن اسلامی مالزی سوم نوامبر در کوالالامپور، پایتخت کشور مالزی برگزار شد. این فستیوال فشن یک رویداد جهانی است و به رشد فشن اسلامی به عنوان فشنی شیک و مدروز متناسب با حیا و حجاب اسلامی مورد نیاز برای زنان و مردان مسلمان، کمک میکند.

به نقل از اسوشیتدپرس و خبرگزاریهای مالزی، 45 طراح از 5 کشور اندونزی، فیلیپین، هند، پاکستان و خود مالزی مدلهای خود را در این فستیوال فشن اسلامی به نمایش گذاشتند.
در این رویداد فشن طراحان مدلهای لباس شب، لباس عروس، لباسهای میهمانی، لباسهای مناسب عبادت و مایوهای اسلامی را به نمایش گذاشتند.

 

 

علاوه بر فستیوال فشن اسلامی مالزی که در آن طراحان مدلهای محجبه و اسلامی را به نمایش گذاشتند، هفته فشن بینالمللی مالزی(MIFW) نیز از 2 تا 6 نوامبر در کوالالامپور برگزار شد. در این هفته فشن طراحانی از کشورهای مختلف همچون چین و روسیه مدلهای جدید خود را به نمایش گذاشتند.


نوشته شده در پنج شنبه 89/8/27ساعت 2:2 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

نهنگ ها مو یا پری ندارند که از پوستشان محافظت کند و برای تنفس مجبورند به سطح آب بیایند. با نازک شدن لایه ازن، ‌این موجودات در معرض پرتوهای فرابنفش بیشتری قرار گرفته‌اند که باعث آفتاب‌سوختگی‌ شدید شده است.

پوست نهنگ ها

 

یکی از مشکلات نور شدید آفتاب، ایجاد آفتاب‌سوختگی‌های دردناک روی پوست است. با نازک شدن لایه ازن، پرتوهای فرابنفش خورشید نیز با شدت بیشتری به زمین می‌تابد و به پوست آسیب می‌رساند.

 

 اغلب وقتی صحبت از آسیب پوستی ناشی از آفتاب می‌شود، همه ذهن‌ها به سمت انسان می‌رود، اما این بار موضوع نهنگ‌ها هستند.

 

 نهنگ‌ها به مراتب بیشتر از انسان در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند و نازک شدن لایه اوزون باعث سوختگی و حتی سرطان پوست در این موجودات عظیم دریایی شده است.

 

به گزارش دیسکاوری، محققین برای اولین بار متوجه شده‌اند که آسیب‌های پوستی در بین نهنگ‌ها در حال افزایش است. به گفته آن‌ها، نهنگ‌ها مو، پشم،‌ پر یا فلس ندارند که از پوستشان محافظت کند. به علاوه آن‌ها برای تنفس ناچارند به سطح آب بیایند و در معرض نور آفتاب باشند.

2

 

سایر موجودات برای فرار از نور آفتاب،‌ رفتارهای سازگارانه‌ای پیدا می‌کنند،‌ مثلا در سایه پنهان می‌شوند، اما نهنگ‌ها نمی‌توانند چنین رفتاری داشته باشند. محققین جامعه جانورشناسی لندن با همکاری موسسه جانورشناسی دانشگاه کویین‌مری لندن و موسسه پلی‌تکنیک ملی وابسته به مرکز علوم دریایی مکزیک،‌ مطالعه جدیدی را بر روی نهنگ‌ها انجام داده‌اند.

 

آن‌ها با استفاده از تصاویر و انجام آزمایشات پوستی روی نهنگ‌های خلیج کالیفرنیا به این نتیجه رسیدند که نهنگ‌ها به شدت از آفتاب‌سوختگی رنج می‌برند. نهنگ‌های این منطقه که در نزدیکی خط استوا واقع شده، پنج برابر بیشتر از نهنگ‌های مناطق معتدل در معرض پرتوهای خورشیدی هستند که  منجر به سرطان پوست می‌شود.

 

نمونه‌های پوستی با استفاده از دارت‌های استیل ضدزنگ در بین سال‌های 2007 تا 2009/ 1385 تا 1387 گرفته شده‌اند. به گفته محققین، ‌تقریبا در همه نمونه‌های گرفته شده، سلول‌های پوستی آفتاب‌سوخته و غیرعادی وجود دارد که مربوط به آسیب دی.ان.ای ناشی از اشعه فرابنش است.

 

این سلول‌ها حتی در نمونه‌های مربوط به لایه‌های زیرین پوست نهنگ‌ها هم دیده شده‌ و این یعنی نهنگ‌ها به طور جدی از آفتاب‌سوختگی شدید پوستی رنج می‌برند.

 

دانشمندان باور دارند که این وضع برای نهنگ‌ها بدتر هم خواهد شد. مطالعات نشان می‌دهد که نهنگ‌های تیره‌تر، مانند نهنگ‌های اسپرم در مقایسه با نهنگ‌های روشن‌تر مانند نهنگ‌های آبی، کم‌تر آسیب دیده‌اند.

 

به نظر می‌رسد در نهنگ‌ها هم درست مانند انسان‌ها، رنگدانه‌های تیره پوستی تا حدی از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کنند. با این وجود نهنگ‌های اسپرم زمان بیشتری را روی سطح آب می‌گذرانند و دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند.

 
نوشته شده در یکشنبه 89/8/23ساعت 8:2 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

مرکز مطالعات راهبردی سازمان ملی جوانان:
آمار رشد طلاق دو برابر ازدواج است

جامعه > خانواده - ایلنا نوشت:
مرکز مطالعات راهبردی این سازمان بر اساس مطالعات انجام شده در مورد وضعیت ازدواج و طلاق در استانهای مختلف طی سالهای 83 تا 88 اعلام کرد: اغلب استانها رشد منفی در ازدواج داشتهاند، اما در مجموع در چند سال گذشته نرخ رشد ازدواج در کشور در حال افزایش بوده که البته میزان رشد آن کم است.
مقایسه آمار 6 ماهه اول سال 88 با سال 89 نشان میدهد که ازدواج 3.2درصد و طلاق 6.2 در صد رشد داشته است.
بر اساس آخرین آمار ثبت احوال، امسال نرخ طلاق دو برابر نرخ ازدواج در کل کشور بوده است چنان که مطالعات انجام شده بر روی نرخ رشد3.2 درصدی ازدواج نشان داده است که در شهرها ازدواج رشد منفی داشته، این در حالی است که در روستاها شاهد رشد مثبت 11.8درصدی بودیم که در مجموع نرخ رشد 3.2درصدی ازدواج را در شهر و روستا مشاهده شده است.
بر پایه این گزارش مولفههای مختلفی در مورد دلایل تاخیر ازدواج قابل اشاره است و بر اساس نظرسنجی انجام شده در بین جوانان بر خلاف تصوری که عوامل اقتصادی را عامل تاخیر ازدواج میدانند، اولین و مهمترین عامل تاخیر ازدواج عوامل فرهنگی است.
همچنین در تحقیقات میدانی صورت گرفته مشخص شده که 20.1 درصد پاسخگویان علت تاخیر در ازدواج را کمی سن میدانند یعنی معتقدند که سن آنها برای ازدواج کم است. 16.5درصد ادامه تحصیل را عامل ازدواج نکردن دانسته و در این بین مشکلات اقتصادی در رتبه سوم تاخیر در ازدواج است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت مشکل اول تاخیر در ازدواج مسایل فرهنگی است.
طبق یافتههای دیگر این پژوهش در مورد میزان خواستگاری در بین جوانان، دختران 61درصد سابقه خواستگاری داشتند اما پسرها تنها هفت درصد سابقه خواستگاری در سن ازدواج دارند.
همچنین براساس نظرسنجی انجام شده در شهر تهران مشخص شده که 72 درصد اولین خواستگاریها از دختران بین سن16 تا 20 سالگی و 11 درصد نیز قبل از سن 16 سالگی رخ داده است، به این ترتیب 83 درصد اولین خواستگاریها قبل از سن 20 سالگی رخ داده است. از این رو اغلب خانوادهها یا دختران معتقدند که سنشان برای ازدواج مناسب نیست.
این عدم پذیرش ازدواج یک عامل فرهنگی در بین خانوادهها محسوب میشود به این معنی که در ذهن خانوادهها و دختران، ازدواج عاملی مقابل تحصیل جوان است و فرد تصور میکند که با وجود تحصیل، امکان ازدواج برای شخص میسر نیست که در نهایت این نوع طرز تفکر منشاء فرهنگی داشته و البته نیازمند تحلیل و بررسی است.
در بخش دیگر این گزارش آمده حدود 45 درصد از طلاقها به نحوی با آشنایی هنگام ازدواج مرتبط بوده که به دو روش دوستی یا آشنایی در محل کار و تحصیل واقع شده است. یکی دیگر از مسائلی که در نظرسنجی موردی طلاق بررسی شده بحث موفقیت خانواده با ازدواج زوجهای در آستانه طلاق بوده که بر اساس آن اغلب ازدواجهای منجر به طلاق از ابتدا با مخالفت خانواده روبرو شده است. گزارش حاضر در مورد عوامل پایداری ازدواج نیز مشخص کرد که هرچه طول مدت نامزدی طولانیتر شود طلاق کاهش مییابد.
براساس این تحقیقات میتوان به این نتیجه رسید که بیشترین عوامل در تاخیر ازدواج و افزایش طلاق در کشور ریشه فرهنگی دارد. از این رو میتوان با تقویت عوامل مثبت فرهنگی در ازدواج و خذف موانع منفی، ازدواج به هنگام و پایدار را در خانوادهها و جامعه نهادینه کرد. بر اساس پژوهشهای انجام شده در مورد وضعیت ازدواج ‏‏ حدود 17 میلیون جوان در سن ازدواج در کشور وجود دارند.


نوشته شده در شنبه 89/8/22ساعت 12:45 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

<   <<   6      

Design By : Pichak