سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

کمبود خواب حتی اگر اندک هم باشد، منجر به عدم تمرکز، کاهش دید و ایجاد اختلال در حافظه می‌شود.

http://www.irandiba.com/Pics/20100710/a04f16ee08.jpg

نتایج تحقیقات گوناگون نشان می دهد هنگامی که مغز با کمبود خواب مواجه می‏شود عملکردش را تغییر می‏دهد و نواحی از مغز فعال می‏شوند که در استراحت کامل بوده‏اند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،   تحقیقات مفصلی در خصوص اختلالات خواب داشته است، کمبود خواب می‌تواند سلامت روان را تحت تأثیر قرار بدهد و سبب بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی شود: «شما همان‌قدر که به رژیم غذایی سالم و روزانه‌تان اهمیت می‌دهید باید به وضع خواب‌تان هم رسیدگی کنید.» او فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 را هم از جمله عوارض کم‌خوابی در افراد می‌داند و می‌افزاید: «خواب کافی یعنی حداقل 7 تا 8 ساعت خوابیدن در شبانه‌روز که ممکن است این عدد نسبت به سیستم بدن‌های افراد مختلف، یکی دو ساعت متفاوت باشد.»

اثرات کمبود خواب بر روی انجام فعالیت‏های مغزی را می‏توان با قدرت انعطاف پذیری مغز در حالات مختلف دریافت.

کسانی که بیش از 35 ساعت نخوابیده‏اند تست هایی را که افراد استراحت کرده به خوبی جواب می‏دهند اشتباه پاسخ می‏دهند و از تمرکز کمتری برخوردارند.

نویسندگان این مقاله بر این باورند که به هنگام کمبود خواب، سطوح پایین‏تر مغز فعال می‏شوند در واقع به هنگام برگزاری تست میان دو گروه استراحت کرده‏ها و افرادی که کمبود خواب دارند، محققان دریافتند که نواحی متفاوتی از مغز هر گروه فعال است به نحوی که نواحی prefrontal در افراد نخوابیده و کورتکس تمپورال و پارتیال در افراد استراحت کرده بیشتر فعال بود.

در افرادی که کمبود خواب داشتند و با این حالت تست حافظه را بهتر پاسخ داده بودند، علاوه بر کورتکس پره فرونتال، کورتکس باریتال هم فعال بود (نواحی که در دست بالای گوش قرار دارند) این محققان دریافتند که هر چه فرد بیشتر خواب آلوده باشد،

کورتکس پره فرونتال فعال‏تر است. در نهایت می‏توان این گونه برداشت کرد که نواحی که به هنگام کمبود خواب فعال هستند، با زمان‏های دیگر که فرد استراحت کافی دارد، فرق دارد به این ترتیب می‏توان دریافت که چرا هنگام خواب آلودگی اتفاقات و حوادث بیشتر رخ می‏دهد،

بسیاری از اعضا و ارگان‏های بدن دوره‏های استراحت و تجدید قوا را دارند که نیاز به خواب ندارد ولی کورتکس مغز تنها با خواب است که استراحت می‏کند و توانایی‏های خود را باز می‏یابد و آنچه که به هنگام خواب در کورتکس روی می‏دهد هنوز به صورت یک راز است.
هر چه بر میزان کمبود خواب افراد افزوده شود، بتدریج پیامدهای ناگواری نظیر افزایش وزن، مقاومت نسبت به انسولین و بیماری‌های قلبی را نیز به همراه خواهد داشت. اگرچه ممکن است برخی از افراد به 6 ساعت خواب شبانه‌روزی و گروهی به 10 ساعت خواب شبانه نیاز داشته باشند، اما به طور متوسط هر فردی باید 8 ساعت در شبانه‌روز را به خواب و استراحت اختصاص دهد. اما خوشبختانه کمبود خواب، جبران‌پذیر است.

معمولا اغلب افراد روزی یک ساعت کمبود خواب دارند و آن به این معنی است که برای جبران این کسری خواب در سال نیاز به 2 هفته خواب مداوم داریم. یکی از بهترین راه‌ها این است که هر شب یک یا 2 ساعت بیشتر بخوابیم، اما اگر بشدت دچار کمبود خواب هستید، برای بازگشت به یک الگوی خواب طبیعی چندین ماه زمان لازم است.

به گفته کارشناسان، در چنین شرایطی بهتر است هرگاه احساس خستگی کردید به تختخواب بروید و صبح را بدون تنظیم‌‌کردن ساعت برای بیدار شدن از خواب بیدار شوید.

اگرچه ممکن است در ابتدای چرخه بهبودی و جبران کمبود خواب خود از این که هر شب بیش از 10 ساعت به خواب می‌روید احساس بیهودگی کنید، اما پس از گذشت چند روز بتدریج مدت زمان خواب شما کاهش خواهد یافت. علاوه بر مدت زمان خواب شبانه، شدت و شرایط خواب فرد نیز می‌تواند بر کمبود خواب تاثیرگذار باشد و تنها پس از یک خواب عمیق، فرد احساس شادابی و نشاط را تجربه خواهد کرد.

اگرچه همچنان محققان در تلاش هستند به یافته‌های جدیدی درباره فعالیت‌های مغزی در هنگام خواب دست یابند، اما به نظر می‌رسد که زمان خواب هر فرد فرصتی است برای بازیابی نیروی از دست رفته در مغز. بنابراین هرچه مدت زمان خواب شبانه طولانی‌تر باشد، مغز فرصت بیشتری را برای به دست آوردن آمادگی‌های خود در اختیار خواهد داشت.

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که بدن هر فرد قادر است براساس نیاز فرد، الگوی خواب مناسبی را برای خود در نظر گیرد. به گفته محققان، عوامل ژنتیکی نقش بسیار مهمی در تعیین الگوی خواب فردی دارند. براین اساس غیرممکن است که فردی بتواند الگوی خواب خود را با گذشت زمان تغییر دهد و در این صورت تنها دچار کمبود خواب و عوارض و پیامدهای ناشی از آن خواهد شد.

بررسی‌ها نشان داده است که هرچه بیشتر خسته شوید، کمتر احساس خستگی می‌کنید، بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر کمبود خواب خود را جبران کنید تا شادابی و نشاط از دست رفته را بازیابید. در غیر این صورت بتدریج با ناتوانایی‌های حسی و ذهنی مواجه خواهید شد که در زندگی شما محدودیت‌هایی را به وجود خواهد آورد.


نوشته شده در چهارشنبه 89/10/8ساعت 1:39 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

ک روانپزشک گفت: ارتباط چشمی مهمترین ویژگی ارتباطات مستقیم انسانی است که با واردشدن بیش از حد وسایل الکترونیکی به زندگی انسان و گسترش ارتباطات مجازی، ارتباط چشمی افراد نیز کاهش یافته است.

عارفه مبشر درگفتوگو با ایسنا اظهار داشت: ارتباط چشمی ویژگی اصلی ارتباطات مستقیم انسانی است و از نظر علم روانپزشکی فردی که در ارتباطات مستقیم با افراد دیگر توانایی برقراری ارتباط چشمی را ندارد، بیمار محسوب میشود.

وی افزود: هم اکنون درعصر ارتباطات شاهد هجوم وسایل مختلف ارتباط مجازی و گسترش این نوع ارتباط میان افراد جامعه هستیم و ارتباط مستقیم و چشمی روز به روز درحال کاهش است.

مبشر تصریح کرد: بسیاری از احساسات و حالات انسانی از طریق ارتباطات مجازی به هیچ وجه منتقل نمیشود. به عنوان مثال حس شادی و یا غم، آنگونه که درفرد بروز کرده، از طریق ارتباطات مجازی منتقل نمیشود و تنها با ارتباط مستقیم انسانی قابل انتقال است.

وی خاطرنشان کرد: وارد شدن بیش از حد وسایل ارتباط مجازی مانند اینترنت و تلفن همراه موجب کاهش ارتباطات مستقیم انسانی شده و این موجب گسترش افسردگی در جامعه میشود.

این روانپزشک بیان کرد: هم اکنون sms و اینترنت جایگزین بسیاری از ارتباطات مستقیم انسانی شده و گسترش بیش از حد ارتباطات مجازی موجب کاهش هوش اجتماعی افراد جامعه میشود.

وی گفت: همچنین شنیدن صدای مخاطب ازدیگر مزایای ارتباط مستقیم انسانی است که وسایل ارتباطی مجازی افراد را از داشتن این نوع ارتباط محروم میکند.

مبشر افزود: افسردگی، اضطراب، گوشه گیری و اختلالات شخصیتی نیز از دیگر عوارض استفاده زیاد از وسایل ارتباطی مجازی است.


نوشته شده در سه شنبه 89/10/7ساعت 12:37 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

آیا فکر می کنید اینکه فرزند چندم خانواده باشید، می تواند بر شکل گیری شخصیت شما تاثیر گذار باشد؟ این مقاله را با ما دنبال کنید تا به همه چیز در این رابطه پیببرید!

- تک فرز-ن-د-ا-ن
نقاط مثبت: این افراد همان ها هستند که دنیا را متحول می کنند. افرادی تکلیف-گرا، مرتب و منظم، با وجدان و وظیفه شناس، و بسیار قابل اطمینان می باشند. آنها عاشق واقعیت، افکار و اندیشه ها، و جزئیات هستند. و از قبول مسئولیت های مختلف واهمه ای ندارند.
نقاط منفی: یکی از خصیصه های منفی این افراد سرسختی و خشونت شدید آنهاست. کمی کینه ای و پرتوقع هستند و معمولاً از قبول اشتباهاتشان سر باز میزنند. به هیچ وجه انتقادپذیر نیستند. در برابر دیگران افرادی بسیار حساس و نفوذ پذیرند که احساساتشان خیلی زود جریحه دار می شود.

- فرز-ن-د-ا-ن اول خانواده
نقاط مثبت: آنها ذاتاً فرمانده به دنیا آمده اند. احتمالاً ر-ئ-ی-س ج-م-ه-و-رها، فضانوردان و مدیرعاملین همه فرز-ن-د-ا-ن اول خانواده هستند. فکر می کنند که همیشه حق و اولویت در هر کاری با آنهاست. فرز-ن-د-ا-ن اول به دو دسته تقسیم می شوند: پرورش دهندگان افراد مطیع یا متحول کنندگانی سلطه جو. هر دو یکسان هستند فقط از متدهای مختلفی استفاده می کنند. معمولاً فرز-ن-د-ا-ن اول خانواده، افرادی ایرادگیر، مشکل پسند، و دقیق هستند و عاشق توجه به جزئیات مسائلند. افرادی وقت شناس، منظم، و با کفایتند که دوست دارند همه چیز به بهترین نحو انجام شود. از مسائل غافلگیر کننده نیز به هیچ وجه خوششان نمی آید.
نقاط منفی: معمولاً این افراد کمی بداخلاق، ترشرو بی احساس به نظر می آیند. گه گاه به خاطر زورگویی و فشاری که بر سایرین می آورند، تهدید کننده و رعب آور هستند. چون فکر می کنند که همیشه حق با آنهاست و فقط خودشان همه چیز را می دانند، به دیگران اطمینان کمی دارند. ریاست مآب، ایرادگیر و نسبت به اشتباهات حساس و نکته سنج هستند.

- فرز-ن-د-ا-ن وسط خانواده

نقاط مثبت: فرز-ن-د-ا-ن وسطی، افرادی خانواده دوست هستند که دیگران از بودن با آنها لذت می برند. مهمترین نیاز آنها، آرام نگاه داشتن اقیانوس پرتلاطم زندگی است و شعار آنها “آرامش به هر قیمتی” است. اینها افرادی بسیار آرام و بی سر و صدا، شیرین و دوست داشتنی هستند و شنوندگان خوبی به شمار می روند. مهارت زیادی در حل مشکلات دارند چون همیشه هر دو جنبه ی یک مشکل را بررسی می کنند و دوست دارند همه را خوشحال کنند. همین مسئله باعث می شود که مشاوران و میانجیگران خوبی باشند.
نقاط منفی: نسبت به فرز-ن-د-ا-ن اول خانواده، احساس سلطه گری کمتری دارند، اما دوست دارند همه آنها را ستایش کرده و دوست بدارند—یا حداقل با آنها احساس شادی و خوشبختی کنند. از آنجا که سعی در راضی نگاه داشتن همه دارند، ممکن است به افرادی وابسته تبدیل شوند. نمی توانند خوب تصمیم بگیرند تا جایی که باعث رنجاندن دیگران می شود. همچنین برای شکست و اشتباهات دیگران، خود را سرزنش می کنند.

- فرز-ن-د-ا-ن آخر خانواده

نقاط مثبت: افرادی شاد و سرزنده اند که این شادی و سرخوشی را با خود همه جا می برند و دیگران را نیز از آن بهره مند می کنند. مهارت های مردمی آنها بسیار قوی است و عاشدر همه ی رابطه ها باید همیشه خوشی و خنده برقرار باشد، رابطه های زیادی را به فنا می دهند. اما نمی ق این هستند که دیگران را با حرف ها و کارهایشان سرگرم کنند. هیچ کس برای آنها غریبه نیست و به سرعت با همه صمیمی می شوند. افرادی برونگرا هستند که از وجود دیگران انرژی می گیرند. از ریسک کردن واهمه ای ندارند.
نقاط منفی: خیلی زود خسته می شوند. از طرد شدن واهمه داشته و افق توجهاتشان کوتاه است. افرادی خود گرا هستند. معمولاً به خاطر توقعات غیر واقعیشان از رابطه، که تصور می کنند دانند که عمر چنین رابطه هایی بسیار کوتاه است


نوشته شده در دوشنبه 89/10/6ساعت 12:28 صبح توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

آیا هرگز به این فکر افتاده‌اید که چرا برخی افراد در بین ساعات کاری، مدت کوتاهی را به تماشای کلیپ‌های کمدی و خنده‌دار اختصاص می‌دهند؟

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، ‌روانشناسان می‌گویند: این افراد در واقع قصد دارند با بهبود روحیه خود و شاد شدن، خلاقانه‌تر بیاندیشند.

این بار دکتر روبی نادلر، فارغ التحصیل دانشگاه وسترن اونتاریو در بررسی‌های خود این باور را تایید کرده و اظهار داشت: به طور کلی خلق مثبت و شاد، ‌خلاقیت انسان را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند که با دقت‌تر و انعطاف پذیرتر مشکلات و مسائل خود را حل کنید.

به گزارش شبکه خبری سی بی اس نیوز،‌ دکتر نادلر و دستیاران وی با تغییر دادن و دستکاری روحیه و خلق گروهی از شرکت کنندگان در آزمایشات به این نتایج دست یافتند. آنها با استفاده از کلیپ‌های موسیقی و ویدئویی، خلق افراد را تغییر دادند و در نهایت متوجه شدند که شرکت کنندگان شادتر در یادگیری و الگوبرداری خیلی بهتر و خلاقانه‌تر از داوطلبان افسرده و غمگین عمل می‌کردند.


نوشته شده در یکشنبه 89/9/28ساعت 7:48 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

پژوهشگران می گویند یافته های جدید نشان می دهد .که موسیقی اضطراب بیمار را کاهش می دهد  .

   
 
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  دانشمندان دانشکده پرستاری و بهداشت دانشگاه درکسل آمریکا دریافته اند، استفاده از دستگاه تنفس مکانیکی اغلب باعث ناراحتی و اضطراب در بیماران می شود.

احساس تنگی نفس، ساکشن مکرر ، ناتوانی در صحبت کردن ، عدم قطعیت در مورد محیط و شرایط اطراف، ناراحتی، انزوا از دیگران و ترس که تمامی این شرایط به سطوح بالایی از اضطراب کمک می کنند.
از سوی دیگر تجویز داروهایی برای کاهش اضطراب نیز می تواند به افزایش هزینه های و پزشکی و زمان بستری شدن در بیمارستان منجر شود.
اما تحقیق جدید نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی با کاهش یاضطراب و نگرانی بیمار می تواند عوارض کمتری برای بیمار داشته باشد.
استفاده از دستگاه تنفس مکانیکی تجربه استرس زایی برای بیمار است. اما جالب آنکه موسیقی می تواند شیوه ای برای کاهش اضطراب در این بیماران فراهم آورد بدون آنکه عوارض جانبی هزینه بری ایجاد کند.

پژوهشگران داده های هشت آزمایش بر روی 218بیمار را مورد بازنگری قرار دادند. بیمارانی که بیماری های مختلف از جمله بیماری ریوی، قلبی و آسیب های تروما داشتند همگی از دستگاه تنفس از طریق دهان بینی و یا برش نای یا بازکردن مصنوعی گردن استفاده کردند.
در هفت آزمایش، بیماران به موسیقی ضبط شده گوش کردند و در یک آزمایش نیز بیماران به موسیقی زنده تمپو که با ضربان تنفس بیمار هماهنگ بود گوش کردند.
محققان دریافتند بطور میانگین گوش دادن به موسیقی در مقایسه با مراقبت های استاندارد، اضطراب بیمار را بیشتر کاهش می دهد. همچنین بدون کاهش فشار خون، ضربان قلب و تنفس بیمار را کاهش می دهد.
محققان با امیدوارکننده خواندن این نتایج می گویند باید آزمایش های بیشتری برای تقویت این شواهد صورت گیرد و مطالعات بیشتری بر روی تاثیر موسیقی زنده که توسط یک موسیقی درمانگر ماهر صورت می گیرد انجام شود.

به گفته دانشمندان از آنجا که فراهم کردن شرایطی برای شنیدن موسیقی برای بیمار ، کار ساده ای است توصیه می شود از موسیقی برای مدیریت استرس افرادی که به شدت بیمارند استفاده شود.

موسیقی درمانی برعکس آنچه که بسیاری از مردم می پندارند، فقط برای افرادی که از مشکلات خاصی چون عقب ماندگی، تأخیر یافتگی رشد، معلولیت های جسمی و بیماری های روانی رنج می برند، نیست. بلکه افراد عادی هم می توانند برای رسیدن به آرامش بیشتر این روش را امتحان کنند.

تاریخچه موسیقی درمانی حرفه ای

موسیقی درمانی حرفه ای از قرن 20، پس از جنگ جهانی اول و دوم شروع شد، یعنی زمانی که موسیقی دانان جوامع (از هر نوع: آماتور و حرفه ای) به بیمارستان های سراسر آمریکا رفتند تا برای سربازانی که در جنگ دچار آسیب های روانی و جسمانی فراوان شده بودند، موسیقی بنوازند. عکس العمل قابل توجه فیزیکی و احساسی بیماران به موسیقی باعث شد تا پزشکان و پرستاران بیمارستان، تقاضای استخدام موسیقی دانانی را در بیمارستان ها کنند.


نوشته شده در شنبه 89/9/20ساعت 3:20 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak