سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

یک عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، گفت: از بادام تلخ با رعایت احتیاط می توان در رفع سرفه‌هایی با منشا عصبی، سیاه سرفه و عوارض آسم استفاده کرد.

دکتر سید محمد معصومی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با استناد به کتاب "گیاهان دارویی نوشته دکتر علی زرگری"، اظهار داشت: بادام تلخ یکی از واریته‌های بادام با نام علمی Amygalus communisl است که از جمله گیاهان دارویی بومی منطقه کرمانشاه محسوب می شود.

وی ادامه داد: مغز بادام تلخ در تهیه بعضی شربت‌ها، امولسیون‌ها و روغن بادام به‌کار می رود و امولیسون آن در رفع خارش‌های جلدی با منشا سودا اثر قاطع دارد. از بادام تلخ با رعایت احتیاط می توان در رفع سرفه‌های با منشا عصبی، سیاه سرفه، گریپ، عوارض آسم، ابتلا به کرم کردو و درمان دانه‌های جلدی دردناک استفاده کرد.

معصومی خاطرنشان کرد: خمیر بادام تلخ به جای صابون می‌تواند مورد استفاده مبتلایان به اگزما قرار گیرد و رفع لکه‌های جلدی، کک و مک و از بین بردن بوی بد پا و زیر بغل موثر است.

وی افزود: درخت بادام برگ‌های ساده، منفرد عاری از استیپول، بیضوی دراز، نوک تیز و دندانه دار دارد و پهنک برگ آن نیز به وسیله یک دمبرگ بلند به ساقه ارتباط پیدا می‌کند.

معصومی عنوان کرد: درخت بادام، گل‌های زیبا و صورتی یا گلی روشن دارد که در اوایل بهار، قبل از پیدایش برگ گیاه ظاهر می‌شود و منظره بسیار قشنگ بدان می‌بخشد. هر گل آن دارای پنج کاسبرگ، پنج گل برگ و 25 تا 30 پرچم است.

معصومی تصریح کرد: رنگ میوه بادام در حالت تازه سبز و پوشیده از کرک است ولی تدریجا قسمت گوشتدار میوه خشک می‌شود به طوری که به صورت پوسته ضخیم و خشکی در اطراف قسمت چوبی درونی میوه در می آید. گل، میوه و دانه قسمت‌های مورد استفاده بادام هستند و استفاده به صورت خام و جوشانده، طریقه مصرف بادام به عنوان گیاه دارویی است.


نوشته شده در پنج شنبه 90/3/12ساعت 4:10 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

مطالعات نشان داده است که مصرف ماهی پخته یا تنوری خطر بروز نارسایی‌های قلبی را تا حد قابل ملاحظه‌ای در زنان کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مطالعه معلوم شد زنانی که پس از یائسگی بیشتر ماهی پخته یا آب پز مصرف می‌کنند در مقایسه با زنانی که بیشتر ماهی سرخ کرده می‌خورند، کمتر دچار مشکلات و ناراحتی‌های قلبی می‌شوند.

به گزارش روزنامه بیزینس ویک، متخصصان در این مطالعه متوجه شدند زنانی که در هفته 5 وعده یا بیشتر ماهی پخته یا آب پز مصرف می‌کنند، 30 درصد کمتر دچار مشکلات قلبی می‌شوند.

این مطالعه همچنین تایید می‌کند که نوع ماهی و شیوه طبخ آن بر اثرگذاری این غذای مفید روی سلامت و عملکرد قلب نقش مهمی دارد. برای مثال ماهی‌های تیره بیش از ماهی تن و سفید خطر بروز مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد. شرح این مطالعه در مجله «گردش خون: نارسایی قلبی» منتشر شده است


نوشته شده در پنج شنبه 90/3/12ساعت 4:9 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

خاکشیر گیاهی است علفی یک ساله یا دو ساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر نیز می رسد ، پایین گیاه کرک دار و بالای آن بدون کرک است.
تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و معمولا به دو رنگ وجود دارد یکی از آنها قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری به رنگ قرمز تیره است .
*** ترکیبات شیمیایی
خاکشیر دارای تعدادی اسید چرب مانند اسید لینوئیک ،‌اسید لینولنیک ، اسید اولئیک ،‌اسید پالمتیک و اسید استئاریک است . ضمنا در خاکشیر اسانس روغن فراری وجود دارد که دارای مواد بنزیل و ایزوسیانات است.
دامنه انتشار این گیاه اغلب نواحی کشور مخصوصا مناطق شمال و رشته کوه های البرز است.
*** خواص خاکشیر
این گیاه را به صورت خیس کرده استفاده می‌کنند و در موارد جراحات و تب‌های زیاد بسیار موثر است و همچنین بو داده آن اسهال‌های سخت را درمان می‌کند.
خاکشیر التهاب کلیه را برطرف می‌کند و برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی مفید است.
خاکشیر تب‌بر و ادرارآور است و از دیگر خواص این گیاه می‌توان به درمان سرخک و مخملک اشاره کرد.
این گیاه نیز برای رفع گرفتگی صدا مفیداست و از گل‌ها و برگ‌های آن می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.
برای برطرف کردن جوش‌های صورت که به علت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می‌شود باید جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرد و هر روز صبح ناشتا به مدت دو هفته خورد تا جوش‌ها از بین بروند.
بعضی از افراد هنگامی که خاکشیر می‌‌خورند ، ممکن است سردرد بگیرند. این افراد باید خاکشیر را با کتیرا بخورند.

 


نوشته شده در پنج شنبه 90/3/12ساعت 4:8 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

پژوهشگران علوم  پزشکی در موسسه ملی بهداشت آمریکا هشدار دادند که استفاده طولانی مدت از تلفن های همراه موجب مصرف قند که سوخت اصلی مغز است، می شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ، امواج رادیویی ناشی از تلفنهای همراه بخشهایی از مغز را که در نزدیگی آنتن تلفن همراه قرار دارند فعالتر می کند. محققان دریافتند 50دقیقه صحبت در پای تلفن همراه می تواند میزان فعالیتهای مغزی را تا 7 درصد افزایش دهد اما تا کنون نشانه ای از آسیب دیدگی به واسطه نزدیک بودن تلفن همراه به سر کاربران به دست نیامده است.

 

نتایج نشان دادند فعالیتهای مغزی متناسب با شدت میدان الکترومغاطیسی در بخشهای از مغز که در معرض تلفنهای همراه قرار دارند، افزایش پیدا می کند. تلفنهای همراه برای برقراری ارتباط از امواج رادیویی استفاده می کنند و این امواج می توانند میدانهای الکترومغناطیسی کوچکی به وجود آورند که توسط مغز و سر انسان قابل جذب هستند.

 متخصصان موسسه ملی بهداشت آمریکا در بررسی های خود نشان دادند که 50 دقیقه مداوم صحبت با تلفن همراه می تواند فعالیت سلول های مغزی را در منطقه ای از مغز که به آنتن نزدیکتر است تغییر دهند.

 محققان می گویند: ما مشاهده کردیم که در مغز افرادی که به مدت 50 دقیقه مداوم با تلفن همراه صحبت می کنند در منطقه نزدیک به آنتن، متابولیسم قند مغز افزایش می یابد که نشانه فعالیت مغزی است.

با وجود این، دانشمندان آمریکایی تاکید کردند که هنوز مشخص نیست این تغییر فعالیت سلول های مغزی چه اثراتی بر روی سلامت انسان می گذارد و این بدان معنی نیست که میان ابتلا به سرطان و استفاده تلفن های همراه ارتباط وجود دارد.

به گفته پزشکان، این نتایج نشان داد که تششعات ضعیف الکترومغناطیس تلفن های همراه می تواند فعالیت مغزی را تغییر دهد، اما این تحقیقات هیچ آگاهی جدیدی در خصوص احتمال وجود ارتباط میان سرطان و تلفن های همراه ارائه نکرد.

 تلفن های همراه از اواخر دهه 1980 میلادی وارد بازار شدند و امروز در تمام دنیا بیش از پنج میلیارد دستگاه تلفن استفاده می شود.

افزایش قابل توجه استفاده از تلفنهای همراه در سرتاسر جهان نگرانی هایی را در رابطه با تاثیرات مخرب احتمالی این ابزار بر روی مغز انسان برانگیخته است. با وجود اینکه سال گذشته اعلام شد هیچ مدرک قابل قبولی مبنی بر مضر بودن امواج تلفنهای همراه وجود ندارد اما این نگرانی همچنان بر جای خود باقی است.

در مطالعه جدید محققان 47 داوطلب را در دو روز مختلف تحت اسکن مغزی قرار دادند، این اسکن مغزی به شیوه PET بوده و برای کنترل تغییرات در گلوکزهای متابولیزم شده مغز طراحی شده است.

پیش از آغاز اسکنها هر یک از داوطلبان دو تلفن همراه را بر روی دو گوش خود قرار می دادند، در یکی از اسکنها هر دو گوشی خاموش و در اسکن دیگر تلفن همراهی که بر روی گوش راست قرار داشت روشن باقی می ماند.

مقایسه نتایج این دو اسکن با یکدیگر نشان داد فعالیتهای مغزی در بخش راست مغز در افرادی که تلفن همراه روشن را بر روی گوش راست خود قرار داده بودند، افزایش پیدا می کند. همچنین میزان متابولیسم گلوکز در این بخش از مغز از 33،3 تا 35،7 میکرومول گلوکز در دقیقه افزایش پیدا می کند.


نوشته شده در سه شنبه 90/1/9ساعت 2:22 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

مطالعه جدیدی نشان می دهد که افرادی که در خواب راه می روند، هنگام خواب همان حرکاتی را انجام می دهند که در طول روز و وقتی بیدار بوده اند یاد گرفته اند. انگار خواب فرصتی برای تمرین آموخته ها در مغز است.

فرضیه های متعددی در مورد خواب انسان وجود دارند و این فرضیه ها با گذر زمان و مطالعات تازه در حال تغییر هستند. در گذشته تصور غالب این بود که ذهن افراد خواب، زمینه ای خالی برای فعالیت بدون جهت سلول های عصبی مغز است. اما وقتی در مطالعات به افراد چیزهای تازه ای آموزش می دادند و بعد به آن ها اجازه می دادند استراحت کنند، بعد از یک خواب خوب خیلی بهتر از یک چرت زدن کوتاه، آموخته ها را به خاطر می آوردند.

تصویربرداری های مغزی هم این یافته را تایید می کردند. تصویربرداری ها الگوهای مشابهی را بین زمانی که افراد در حال آموزش بودند و زمانی که خواب بودند، نشان می دادند. با این حال همه این یافته ها به نحوی غیرمستقیم فرضیه تمرین و تکرار آموخته ها در خواب را تایید می کردند و هیچ کدام دلیل کافی برای این فرضیه نبودند.
اما ابن بار، به گزارش وایرد، دلفین اودیت، محقق خواب در دانشگاه ماری و پیر کوری در پاریس فرانسه، برای این که تردیدها را از بین ببرد، دست به ابتکار تازه ای در مطالعه خود زده است.
وی به اتفاق همکارانش روش تازه ای را ابداع کردند که در آن به افراد در هنگام بیداری یک مهارت حرکتی جدید را آموزش می دادند و سپس خواب او را مشاهده می کردند. آن ها برای مطالعه خود از داوطلبانی استفاده کردند که اختلال خواب داشتند، کسانی که در خواب بر اساس خوابی که می دیدند حرکت می کردند، مثل خوابگردها یا کسانی که در خواب راه می روند. بنابراین اگر شرکت کننده ها در خواب همان حرکت هایی را که در بیداری یاد گرفته بودند انجام می دادند، دلیل محکمی برای تایید این فرضیه به دست می آمد که آن ها در حال تکرار آموخته های روز خود هستند.
اودیت و گروهش به شرکت کننده ها یاد می دادند که با دیدن یک رنگ خاص روی نمایشگر، جسمی با همان رنگ در اطراف خود را لمس کنند. سپس از آن ها هنگام خواب تصویربرداری می شد. چنان که در فیلم فوق می بینید، شرکت کننده ها هنگام خواب رفتاری مشابه آن چه در تکلیف روز انجام می دادند را از خود نشان دادند.
به گفته محققین، این یافته های جدید بالاخره به طور مستقیم تظاهر آموخته های روز در خواب شب را نشان می دهد. به اعتقاد آن ها، افرادی که دچار اختلالات خواب هستند، منابع خوبی برای مطالعه در مورد فرایندهای شناختی و حرکتی مغز در طول خواب هستند.
بنابراین اگر از آن دسته کسانی هستید که در خواب راه می روید یا حرف می زنید یا هر رفتاری شبیه به آن دارید، خیلی ناراحت نباشید، چون منابع ارزشمندی برای علم محسوب می شوید. با این حال اگر بعدازظهرها کلاس کاراته یا ورزش های رزمی می روید، مراقب رفتار خود هنگام خواب باشید!
khabaronline


نوشته شده در سه شنبه 90/1/9ساعت 2:20 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak