سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

جام جم آنلاین: شاید شما هم تا به حال با چنین مشکلی رو بهرو شده باشید که عضلهتان میگیرد و سفت و خشک میشود. در حقیقت به انقباض ناگهانی و غیرارادی یک یا چند عضله، گرفتگی عضله میگویند. اگر شبی از گرفتگی عضلات از خواب بیدار شده باشید یا اینکه در طول روز آن را حس کرده باشید، میدانید که چقدر دردناک و آزاردهنده است.

اگرچه این حالت معمولا خطری ندارد، اما میتواند به طور موقتی عضله آسیبدیده را از حرکت باز دارد.
دلایل گرفتگی عضلات

استفاده بیش از حد از عضلات، کمآبی بدن، فشار عضلانی یا قرارگیری در وضعیتی خاص برای مدتی طولانی هر کدام میتوانند سبب گرفتگی عضلات شوند. به همین دلیل ورزشکارانی که پس از ورزش و بخصوص در آب و هوای گرم خسته شده و دچار کمآبی بدن میشوند، معمولا چنین شرایطی را تجربه خواهند کرد.
یکی دیگر از انواع شایع گرفتگی عضلات نیز حالتی است که در طول شب رخ داده و بیشتر عضلات ساق پا و انگشتان را درگیر میکند.
البته در بیشتر شرایط علت اصلی گرفتگی عضله مشخص نیست. گرفتگی عضلات اغلب مشکل خاصی نداشته و خطری ایجاد نمیکند اما در برخی موارد نیز بیماریها و شرایط خاصی میتوانند سبب ایجاد این حالت باشند. گرفتگی عضلانی گاهی بخشی از بیماریهای تیروئید، کلیه، اعصاب، اختلالات هورمونی، دیابت و کمخونی نیز میتواند باشد.

بهبود و پیشگیری
چنانچه شما هم با چنین مشکلی رو به رو هستید، با اقداماتی خاص میتوانید آن را بهبود بخشیده و شرایط بهتری ایجاد کنید. در این شرایط عضله آسیبدیده را کشش داده و به آرامی آن را مالش دهید تا آرام شود. بنابراین کشش و ماساژ مناسب و آرام میتواند به شما در این شرایط کمک کند.
در این شرایط میتوانید از گرما یا سرما نیز استفاده کنید. به عنوان مثال حولهای گرم یا یک حمام آب گرم یا بستهای یخ میتواند به آرام شدن عضله کمک کند.
برای اینکه از بروز این حالت پیشگیری کنید، بهتر است دقت داشته باشید تا بدنتان با کمآبی روبهرو نشود. به همین دلیل هر روز به مقدار کافی آب بنوشید و در زمانهایی که مشغول فعالیت هستید و این کار را در فواصل منظم تکرار کنید تا مشکلی ایجاد نشود.
حتما به خاطر داشته باشید که قبل و بعد از هر ورزشی، عضله خود را بهآرامی کشش دهید. اگر شما هنگام خواب دچار این وضعیت میشوید، قبل از رفتن به رختخواب این کششها را انجام دهید. ورزش سبک قبل از خواب هم میتواند برای پیشگیری از این وضعیت مفید باشد.


نوشته شده در شنبه 89/12/28ساعت 1:25 صبح توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

حالا را نگاه نکنید که به دلیل خانهتکانی یکی دو کیلو وزن کم کردهاید، باید پس از تعطیلات نوروز سراغ ترازو بروید و روی آن بایستید تا با دیدن وزنتان متعجب شوید و دنبال راههایی برای لاغر شدن بگردید در حالی که رعایت راهکارهایی ساده میتواند از اضافه وزنتان جلوگیری کند؛ راهکارهایی ساده مانند آنچه ما در این گزارش به آنها اشاره میکنیم…

چاقی یعنی انباشته شدن بیش از نیاز چربی در بدن.
چربیها زمانی در بدن ذخیره میشود که کالری دریافتی بدن شما بیش از کالریای باشد که در طول شبانه روز مصرف میکنید.
چربیها که در خطرناکترین شکل در اطراف شکم تجمع میکنند، سبب اضافه وزن میشوند و انواع بیماریها مانند سکتهها، سرطانها و بیماریهای قلبی ـ عروقی، بیماریهای قندی، آسیبدیدگی شدید غضروفها، سایش مفاصل، بیماریهای شدید کبدی و سنگ کیسه صفرا را به همراه می آورند.
دلیل این که ما در این صفحه زیاد به بیماری چاقی میپردازیم، این است که نهتنها امروزه این بیماری در میان بزرگسالان کشورمان فراوان شده، بلکه در میان کودکان نیز در حال گسترش است. همین اصل باعث شده ایسنا در گزارشی 10روش معمول چاق شدن را بررسی کند. اینها همان روشهایی هستند که ما ناآگاهانه در تعطیلات نوروزی آنها را بیشتر به کار میگیریم.

بیشتر چاقها در دوران کودکی نیز چاق بودهاند. پس چرا تصور میکنید چاقی کودکان بیاشکال است و در آینده خود به خود رفع میشود؟ کودکان چاق معمولا بزرگسالانی چاق میشوند و به همین دلیل باید از چاقی کودکان جلوگیری کرد. برای مثال بعضی از والدین کودکانشان را به میان وعدههای غذایی ناسالمی که باعث چاقی میشوند مانند چیپس و تنقلات گوناگون، شیرینیها و بخصوص شکلات عادت میدهند و این تغذیه نادرست در نوروز بهبهانه فراوانی شیرینی و شکلات بیشتر میشود. در حالی که بهتر است میانوعدههایی سالم باارزش غذایی بالا مانند میوهها، سبزیها، شیر و دیگر لبنیات کمچرب، نان، پنیر، تخممرغ و گردو را جایگزین آن کنند.
قرار نیست به بهانه تعطیلات نوروز و ماندن در خانه ناپرهیزی کنید و کنترلی بر مصرف غذاهای پرچرب، سرخشده یا زیاد شیرین یا شور نداشته باشید.
لاغرها آرام غذا میخورند. هرچه سریعتر غذا بخورید، چاقتر میشوید. پس عادت کنید لقمه ها را برای مدت طولانیتری در دهان نگه دارید و حسابی بجوید.
چاقها بشقابهای بزرگی را برای خوردن انتخابمیکنند پس اگر میخواهید لاغر بمانید یا وزنتان را کم کنید باید بشقاب غذایتان را هم کوچک کنید.
برنامههای نوروزی تلویزیون جذاب است؟ تعطیلات فرصتی برای کتاب خواندن است؟ همه اینها را قبول داریم اما لطفا کتاب و تلویزیون را هنگام غذا خوردن کنار بگذارید. چاقها وقتی تلویزیون تماشا میکنند یا کتاب میخوانند، غذا هم میخورند در حالی که در شیوه درست غذا خوردن باید برآنچه میخورید تمرکز داشته باشید.
چاقها قابلمه غذا را هم سر سفره میآورند، بنابراین اگر میخواهید لاغر بمانید همه غذای تهیه شده را در سفره قرار ندهید.
چاقها همراه غذا،خوردنیهای خطرناکی مانند چیپس، سس مایونز، شیرینی و نوشابه مصرف میکنند، اگر دنبال مخلفات غذا هستید یا میخواهید سفرهتان رنگینتر شود از نوشیدنیهایی مانند آب یا دوغ بهره بگیرید و به جای چیپس و… سبزیهای تازه و سالادهای بدون سس را مهمان سفرهتان کنید.
چاقها عاشق فستفودها هستند و بخصوص در نوروز بهانه میگیرند که فرصت برای پختن غذا کم است و بههمین دلیل باید از کالباس، پیتزا، سیبزمینیهای سرخ شده و انواع ساندویچها به عنوان غذا استفاده کنند، اما این بهانه برای کسی که نمیخواهد ترازوها شگفتزدهاش کنند، کافینیست.
چاقها همراهی با دوست و آشنا را در غذا خوردن بهانه پرخوریشان میکنند، برای مثال هر لقمهای که دهان کودکشان میگذارند یکی هم دهان خودشان میگذارند یا برای آن که با مهمانهایشان همراه باشند، سر سفره میمانند و به خوردن حتی پس از سیری ادامه میدهند، این نوع همراهیها را کنار بگذارید!
چاقها در نوروز بیحرکت میشوند و این بیتحرکی باعث افزایش وزنشان میشود، اما آنها که مثل شما بهتناسب اندامشان اهمیت میدهند، هر روز نرمش میکنند یا دستکم 3 روز در هفته، 30 دقیقه را به پیادهروی تند اختصاص میدهند. 


نوشته شده در شنبه 89/12/28ساعت 1:22 صبح توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

بیماری آلزایمر 2 تا 5 درصد اشخاص مسن را دربر می‌گیرد و گاهی هم بر اشخاص جوانتر حمله می‌کند. به نظر می‌رسد که بیماری آلزایمر در اثر فاسد شدن سلولهای منطقه هیپو کامپ که معمولا مقدار زیادی استیل کولین تولید می‌کنند بوجود می‌آید. سلولهای مغزی یا نرونهایی که آسیب دیده‌اند پلاکهایی جمع می‌کنند و به تعداد زیادی می‌میرند. منطقه آسیب دیده مغز و استیل کولین در تشکیل خاطرات جدید وارد عمل می‌شوند به همین دلیل یکی از نشانه‌های اصلی بیماری آلزایمر عدم توانایی در تحکیم یک یادگیری تازه (مثل یادآوری آدرس تازه) و دشواری در جهت‌یابی است. اما خاطرات رویدادهای دور معمولا کمتر آسیب می‌بینند.


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  تقریبا 10 درصد افراد بالای 60 سال ، زوال عقل دارند و حدود نیمی عقل دارند از آنها مبتلا به آلزایمر می‌باشند. آلزایمر نوعی بیماری ناهمگن از نظر ژنتیکی است که در تمام نژادها دیده می‌شود.

 5درصد بیماران دچار بیماری خانوادگی با تظاهر زود هنگام ، 15 – 25 درصد دچار بیماری خانوادگی با تظاهر دیررس ، 75 درصد مبتلا به بیماری تک گیر می‌باشند. 10 درصد موارد آلزایمر خانوادگی ، توارث اتوزومی غالب و بقیه چند عاملی را نشان می‌دهند.

 زمانی که بافت مغزی جسد یک فرد مبتلا به آلزایمر را زیر میکروسکوپ قرار دهیم ، در برخی قسمتها ، توده های در هم پیچیده ای از تارهای عصبی مشاهده می شود که پس از رنگ آمیزی می توان میزان غیرطبیعی آلومینیوم را در این توده ها تشخیص داد .

 برخی از پزشکان پیشرفت بیماری را با افزایش میزان آلومینیوم مرتبط می دانند . برخی متخصصان مغز و اعصاب هم با این فرضیه مخالفت کرده اند ، آنها معتقدند که آلومینیوم در حکم یک آلوده کننده عمل می کند و بافت مغزی قبل از ابتلا به این بیماری توسط یک عامل دیگر آسیب می بیند و در این حالت آلومینیوم را به داخل خود جذب می کند .

یافته های دکتر دونالدمک لاک لن ، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه تورنتو ، به اعتبار ( فرضیه آلومینیوم ) افزود . وی به بیماران خود ماده ای به نام دسفریوکسامین تجویز کرده است ، این دارو به آلومینیوم متصل شده و موجب دفع آن از بدن میگردد . این دارو خود را به بعضی از فلزات چسبانده و تا زمان خروج این فلزات از بدن ، از آنها جدا نمی شود . این مواد (chelating agent ) به طور وسیعی در از بین بردن سموم فلزات سنگین مانند جیوه و مس مؤثر است .

طبق تحقیقاتی که در بخش آسیب شناسی اعصاب دانشکده پزشکی مونت سینای نیویورک انجام شده نیز نقش آلومینیوم در ایجاد بیماری آلزایمر اساسی تشخیص داده شده است .

در مغز بیماران دیالیزی که به منظور کاهش میزان فسفات خون ناچار به مصرف مقادیر زیادی ترکیبات حاوی آلومینیوم هستند ، مقدار فراوانی از یک نوع پروتئین غیرطبیعی یافت شده که در مغز بیماران آلزایمر نیز موجود است . این خود شاهد دیگری دال بر اثبات فرضیه فوق است .

مصرف آلومینیوم هیچ مزیتی برای سلامت بدن به همراه ندارد . البته مقادیر فراوانی از آلومینیوم در اطراف ما موجود است . در غذا ، خاک و حتی هوائی که تنفس می کنیم . میزان بروز بیماری آلزایمر با میزان آلومینیوم که در آب آشامیدنی – به ویژه آب اسیدی – یافت می شود ، ارتباط دارد .

با مصرف مرتب چای غیرگیاهی ، آنتی اسیدها برای درمان ناراحتیهای معده و آسپیرین ها برای درمان سردرد ، کافی میت ، ترشی یا پنیرهای پرورده ، بکینگ پودر در تهیه کیک و شیرینی ، رولتها ، کرم ها و اسپری های ضدعرق ، مقداری آلومینیوم وارد بدن می شود .

ظروف آشپزخانه آلومینیومی نیز حاوی این ماده هستند . البته تنها مقدار اندکی آلومینیوم از طریق منابع ذکر شده وارد بدن شما می شود . حتی اگر هر روز 3وعده غذا در این ظروف پخته شود میزان جذب آلومینیوم از این طریق روزانه 4 میلی گرم بیشتر نخواهد بود .

حال این میزان را با مقدار 10 تا 20   میلی گرم آلومینیوم موجود در آسپرین ها یا ?? میلی گرم آلومینیوم موجود در قرص های ضداسید که برای رهایی از سوزش معده مصرف می شوند ، مقایسه نمایید .

اگر مبتلا به زخم معده یا گاستریت هستید و همه روزه ناگزیر از قرص های ضداسید استفاده می کنید، ممکن است روزانه تا حد 1000 میلیگرم یا بیشتر آلومینیوم را به دستگاه گوارش خود وارد سازید .

در پایان رعایت اصول اساسی تغذیه را در این افراد به فراموشی نسپاریم . تغذیه مسلماً بر روند گسترش این بیماری تأثیر گذار است . زیرا از ویژگیهای بارز این بیماری آن است که این افراد همواره فراموش می کنند آیا غذا خورده اند یا چه موقع و چه چیزی خورده اند . پس اگر چنین افرادی را در خانه دارید باید مراقب غذای روزانه آنها باشید .


نوشته شده در سه شنبه 89/12/24ساعت 1:24 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

یک متخصص تغذیه با اشاره به خوردنی های مرسوم در چهارشنبه آخر سال آن را نمادی از سنت تغذیه سالم در میان ایراینان باستان دانست و گفت: مصرف این دانه های روغنی علاوه بر تامین انرژی و مواد معدنی مورد نیاز بدن موجب شادی و افزایش نشاط در افراد می شود.
دکتر علی اکبر سهیلی آزاد در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: آجیل و غذاهایی که معمولا در چهارشنبه سوری مصرف می شود، نشان دهنده فرهنگ غنی تغذیه ایرانیان است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه این دانه ها منبع خوبی از نظر تامین انرژی هستند و باعث شادابی و نشاط می شوند، گفت: آجیل چهارشنبه سوری که حاوی دانه های روغنی است مواد پروتئینی مانند ویتامین B1، B2، نیاسین، اسید فولیک و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، و روی و آهن را در خود دارد که هر کدام از این مواد مغذی در سلامتی و نشاط انسان نقش مهمی را بر عهده دارند.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه پختن آش چهارشنبه سوری از دیگر رسومی است که در این شب انجام می شود افزود: با توجه به این که تغییر فصل در این ماه اتفاق می افتد و بیماری هایی نظیر سرماخوردگی شایع می شود افراد برای بهبود یافتن بیمار خود آش بیمار را طبخ می کردند
دکتر سهیلی ادامه داد: آش انواع بسیار مختلفی دارد و معمولا تمام آش ها شامل حبوبات، غلات، سبزیجات و لبنیاتی مثل کشک یا دوغ هستند بنابراین با توجه به دارا بودن بسیاری از مواد غذایی آش می تواند منبع بسیار مفیدی از نظر تامین ویتامین، پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد که هم اکنون در برنامه غذایی ایرانیان وجود دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مصرف ماهی در شب چهارشنبه سوری گفت: ماهی یکی ماده غذایی دارای فواید بسیار و شامل پروتئین زیاد، چربی و کلسترول پایین و حاوی ویتامین های B، A و D، کلسیم و فسفر و مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم است.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: چربی ماهی به دلیل اینکه از دو نوع اسید چرب غیر اشباع امگا 3 به نام های EPA و DHA بسیار مفید است و از این جهت بر چربی گوشت قرمز برتری دارد.
isna


نوشته شده در سه شنبه 89/12/24ساعت 1:22 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

شخصی، مرغ نیم پز و سس مایونز را در طول سفری 6 ساعته گذاشته توی ماشین و به عنوان ناهار خورده است! آن وقت انتظار دارید مسموم نشود؟! انتظار دارید تعطیلات نوروزی اش در بیمارستان نگذرد؟! انتظار زیادی است!

اینها بخشی از انتقاداتی است که گاه از سوی پزشکان یا مردم درباره افرادی که نکات بهداشتی را در طول مسافرت رعایت نمی کنند و گرفتار می شوند، بیان می کنند. پزشکان معتقدند کسانی که به غذای شان در طول سفر بی اهمیت هستند، تعطیلات نوروزی به کام شان زهر می شود.

یکی از روش های غلطی که این روزها برخی از خانم ها آن را نوعی کدبانویی می دانند این است که پیش از سفر غذاها را نیم پز می کنند و بعد در طول سفر، وقتی خانواده جایی اطراق کرد، بساط آتش را برپا کرده و بقیه غذا را می پزند.

این روش شاید به خیال بعضی خانم ها، به معنی کمتر وقت تلف کردن باشد اما در فرهنگ لغت پزشکان یعنی قرار دادن خانواده در خطر مسمومیت و بیماری!

این را فقط ما نمی گوییم، دکتر مسعود کیمیاگر هم درباره چگونگی تغذیه در نوروز و بخصوص سفرهای نوروزی برای شما هشدارهایی دارد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر این که غذای سفر را نیم پز نکنید به ایسنا می گوید: غذاهای سفر را یا کاملا خام یا کاملا پخته همراه خود ببرید. چون میکروب ها در غذاهای نیم پز بخوبی رشد می کنند، این در حالی است که میکروب ها در غذاهای کاملا پخته از بین می روند.

غذای سفر را کجا نگه داریم؟

کیمیاگر با اشاره به ضرورت نگهداری مواد غذایی در محیط خشک و خنک، می گوید: میکروب ها در محیط مرطوب بخوبی رشد می کنند بنابراین اگر خانواده ها قصد مصرف ساندویچ در سفرهای نوروزی را دارند، باید مواد غذایی را از ابتدای سفر، لای نان قرار ندهند، بلکه لازم است ظرف نان و مواد غذایی دیگر مانند گوجه،کاهو، کتلت یا کوکو را جدا کنند.

این متخصص تغذیه درباره راه های خنک نگه داشتن مواد غذایی در سفرهای نوروزی اظهار می کند: می توان از فلاسک های اسفنجی برای خنک نگه داشتن مواد غذایی استفاده کرد یا در یک نایلون بزرگتر قالب های یخ و در نایلونی کوچک تر، مواد غذایی را قرار داد، این کار باعث می شود که مواد غذایی تا چند ساعت خنک باقی بماند.

فریب اشتهای تان را نخورید

کیمیاگر با اشاره به تغذیه افرادی که در نوروز به ارتفاعات سفر می کنند، می گوید: اشتهای افراد معمولا در ارتفاعات بیشتر می شود. با وجود این باید در این مناطق نیز در حد اعتدال غذا خورد، از سوی دیگر آنان باید پیش از رفتن به این مناطق، به میزان متوسطی مواد غذایی مصرف کنند، چون خالی یا پربودن معده موجب حالت تهوع می شود.

او درباره روش صحیح پذیرایی در نوروز توصیه می کند: شیرینی های خشک و کوچک مانند نان برنجی و نان نخودچی برای پذیرایی در این ایام استفاده شود، چون افراد در طول روز برای دید و بازدید به خانه های متعددی می روند بنابراین لازم است شیرینی های کم کالری مصرف کنند، از سوی دیگر شیرینی های نوروزی معمولا چند ساعت یا حتی چند روز روی میز باقی می مانند، بنابراین شیرینی «تر» برای پذیرایی در نوروز مناسب نیست.

آجیل و میوه را به اندازه بخورید

بعضی ها هم برای سفر با خود آجیل می برند و از آنجا که پسته، بادام، فندق و تخمه حاوی روغن های غیر اشباع هستند برای سلامت بدن مفید محسوب می شوند اما کیمیاگر هشدار می دهد: باید هنگام مصرف به میزان کالری ماده غذایی توجه کرد.

از سوی دیگر افرادی که آجیل را بیش از حد اعتدال مصرف می کنند باید از میزان غذای اصلی خود کم کنند. به گفته او افراد مختلف به میزان متفاوتی می توانند آجیل مصرف کنند اما خوردن روزانه یک نعلبکی یا دو استکان از آن توصیه می شود علاوه بر آن بهترین نوع آجیل، تخمه ریز است، چون هم کم کالری و هم وقت بر است.

کیمیاگر در باره مصرف میوه در ایام نوروز می گوید: معمولا افرادی که در اوقات دیگر سال میوه به اندازه کافی مصرف نمی کنند، در این اوقات میوه بیشتری می خورند. همین کار باعث می شود که ویتامین های موجود در آنها در کبد این گونه افراد ذخیره و برای چند ماه قابل استفاده باشد.

وی می افزاید: میوه ها به طور متوسط دارای حدود 60کالری انرژی و 15 گرم قند هستند، بنابراین افرادی که باید وزن و قند خود در حد تعادل نگه دارند لازم است به حد اعتدال از این مواد غذایی استفاده کنند، البته معمولا می توان در طول روز حدود 5سهم میوه که معادل نیم کیلو است را مصرف کرد.


نوشته شده در سه شنبه 89/12/24ساعت 1:21 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak