سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

خرد کردن زیاد سبزیجات و در معرض هوا قرار دادن آنها باعث از بین رفتن ویتامین های موجود در سبزیجات می شود.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: سبزیجات مصرفی باید به دقت شستشو و ضدعفونی شوند و برای از بین بردن تخم انگل باید سبزی ها را در یک ظرف تمیز ریخته و به میزان لازم به آن آب اضافه کرد تا روی سطح سبزی ها را بگیرد و سپس برای هر لیتر آب مصرفی 3 تا 5قطره مایع ظرفشویی در آب ریخته و با دست به خوبی هم زده تا تمام سبزی ها در کف حاصل از مایع ظرفشویی قرار بگیرد و بعد از 5 دقیقه باید سبزی ها را از ظرف خارج کرده و با آب به طور کامل شست.
این گزارش می افزاید برای از بین بردن میکروب ها نیز باید سبزی هایی را که در مرحله قبلی با مایع ظرفشویی شسته شده اند در مایع ضدعفونی کننده ریخت و می توان از محلول های ضدعفونی کننده سبزی ها که به شکل آماده است استفاده و سپس به آبکشی سبزی اقدام کرد.
براساس این گزارش، توصیه می شود جهت پخت سبزیجات ابتدا آب را تا حدود 60 درجه سانتی گراد گرم کرده و سپس سبزیجات را داخل آن ریخته شود زیرا حرارت آب باعث از بین رفتن آنزیم هایی می شود که می توانند ویتامین ها را از بین ببرند.
این گزارش حاکیست سبزی ها به دلیل احتمال از بین رفتن مواد مغذی و همچنین ایجاد مواد سرطان زا نباید به مدت طولانی سرخ شوند و اضافه روغن نباید به داخل ظروف اصلی برگردانده شود.
بنا بر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه، گوشت سفید یا قرمز را باید به صورت تازه مصرف کرد در غیر این صورت باید آن را به اندازه نیاز مصرف هر وعده در کیسه های فریزر قرار داد و همچنین برای رفع انجماد گوشت سفید یا قرمز توصیه می شود آن را 24 ساعت قبل از مصرف از فریزر به یخچال منتقل کنند.
بنابراین گزارش، برای مصرف مجدد مواد غذایی پخته شده داخل یخچال، حتماً باید طوری گرم شود تا همه جای آن حدود 70درجه سانتی گراد حرارت ببینند همچنین دوبار گرم کردن غذای پخته شده درست نیست زیرا هم خطر آلودگی آن بیشتر شده و هم ارزش غذایی آن کاهش پیدا می کند.
گفتنی است، بهتر است تخته آماده سازی گوشت از سبزی ها جدا باشد و به جای تخته های چوبی از پلاستیک های فشرده استفاده شود و در صورت استفاده از تخته های چوبی، بعد از کار باید آنها را به دقت شسته و سطح آن را با لایه ای نازک از نمک بپوشانند.
 
isna


نوشته شده در پنج شنبه 90/4/23ساعت 11:9 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

آیا زوزه کشیدن سگ همان گریه است؟ آیا شامپانزه‌ هنگامی که دندان‌هایش را نشان می‌دهد یعنی می‌خندد؟ دانشمندان با اندازه‌گیری میزان اضطراب حیوانات در شرایط احساساتی مختلف، پی برده‌اند که آنها شبیه به انسان‌ها برخورد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله ،  سه سال پیش در باغ‌وحش شهر مونستر آلمان، هنگامی که گوریل مادر به نام “گانا” فرزندش را از دست داد، ابتدا نمی‌توانست این واقعیت تلخ را بپذیرد و برای مدت یک هفته همچنان جسد بی‌جان بچه گوریل را در آغوش خود نگاه داشته و حاضر به ترک او نبوده است.

این سبک سوگواری گوریل مادر تماشاچیان باغ‌وحش را در بهت فرو برد. بربل اوپ‌هوف، سرپرست بخش نگهداری میمون‌ها در این باغ‌وحش می‌گوید که این برخورد در میان میمون‌ها موردی استثنائی نبوده است. مرگ شامپانزه ماده به نام “یولا”، یکی دیگر از ساکنان باغ‌وحش مونستر نیز زوج او را به شدت تحت تأثیر قرار داد. به گفته اوپ‌هوف این شانپانزه‌ی نر تا مدت‌ها از کنار جسد یولا دور نمی‌شد و نگهبانی می‌داد تا کسی به او نزدیک نشود.

هنگامی که شامپانزه‌ها می‌خندند

آیا این برخوردها نشانه این نیست که حیوانات نیز مانند انسان‌ها حس می‌کنند و مانند انسان‌ها سوگواری می‌کنند؟ دانشمندان به این پرسش پاسخ محتاطانه‌ای می‌دهند. بیشتر آنها اعتقاد دارند که حیوانات تنها غریزه دارند، نه احساس. دلیل این احتیاط این است که زیست‌شناسان می‌خواهند از پذیرش نظریه‌هایی فاصله بگیرند که پایه علمی ندارند و تنها بر حدس و گمان استوار هستند.

یکی از نمونه‌های اینگونه نظریه‌ها در کتاب مشهور آلفرد برم، جانورشناس و نویسنده آلمانی در نیمه دوم قرن نوزدهم دیده می‌شود. او در این اثر خود نوشته است: «شامپانزه احساسات خود را مانند انسان ابراز می‌کند. هنگامی که شاد است لبخند می‌زند، به این معنی که خطوط صورتش به طور انکارناپذیری حس شادابی را انتقال می‌دهد.»

نوربرت زاکسر، زیست‌شناس رفتار از دانشگاه مونستر آلمان این دیدگاه را غیرعلمی می‌داند و می‌گوید که برم در ارزیابی شباهت میمون‌ها با انسان تنها مقیاس‌های انسانی را در نظر گرفته است. به اعتقاد زاکسر، او تنها حدس زده که شامپانزه‌ها شاد یا ناراحت هستند، زیرا واکنش آنها شبیه به تصور انسان‌ها درباره واکنش به اینگونه احساسات است.

وابستگی عاطفی میان خوکچه‌های هندی

رسیدن به نظریه‌ای علمی و قابل اعتماد بایستی بر پایه آزمایش و تحقیقات متعددی باشد که در جریان آنها یک نتیجه مشخص و قابل اندازه‌گیری همواره تکرار می‌شود. و دقیقا رسیدن به چنین نتیجه‌ای در مورد شناسایی احساسات حیوانات کار بسیار سختی است. اما به تازگی روشی جدید برای اندازه‌گیری احساسات، بنا بر مقیاس‌های علمی کشف شده است.

در موسسه‌ی زیست‌شناسی رفتاری در دانشگاه مونستر آلمان پژوهشی روی خوکچه‌های هندی در جریان است. دانشمندان با بررسی گروهی از آنها مشاهده کرده‌اند که برخی از این خوکچه‌ها با یگدیگر رابطه‌ی نزدیکی دارند. این تیم پژوهشی  خوکچه‌هایی را که وابستگی خاصی به دیگری دارند را جدا کرده و خوکچه‌ی نر را در محفظه‌ای دور از زوج مورد علاقه قرار داده‌اند. این جدایی برای این جانور ایجاد اضطراب می‌کند. دانشمندان با اندازه‌گیری میزان کورتیزول موجود در بدن خوکچه‌های هندی به این مسئله پی برده‌اند. میزان کورتیزول بالا نشان‌دهنده استرس زیاد است.

میزان بالای استرس در خوکچه‌ی نر که از ماده‌ خود جدا شده، حتی زمانی که ماده‌ی دیگری را در محفظه‌ی او قرار می‌دهند تغییری نمی‌کند. اما زمانی که ماده‌ی مورد علاقه‌ی ‌او را در کنارش می‌گذارند، به نظر می‌آید که دوباره سرحال می‌شود. میزان کورتیزول او نیز دوباره کاهش می‌یابد.

در واقع باید به این نکته نیز اشاره کرد که شباهت انسان و حیوان در زندگی احساسی‌شان آنقدر هم عجیب نیست، زیرا در هر دو آنها ساختار آن بخش از مغز که در آن احساسات شکل می‌گیرد، بسیار شبیه به‌هم است. اما با این وجود هیچگاه نمی‌شود به طور کامل درک کرد که حیوانات دقیقا چه احساساتی دارند، همانطور که در مورد انسان‌ها این کار غیرممکن است


نوشته شده در جمعه 90/4/17ساعت 6:20 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

در برنامه غذایی روزانه استفاده از 5 گروه غذایی اصلی توصیه شده است. این گروه ها شامل نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و لبنیات و گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها (دانه ها) است. در سال های اخیر در هرم غذایی، سبزی ها و میوه ها به دلیل اهمیتی که در سلامت انسان دارند در دو گروه غذایی جداگانه به نام گروه سبزی ها و گروه میوه ها قرار گرفته اند.

گروه میوه ها شامل انواع میوه ها است و مصرف روزانه 2 تا 4 واحد از آن توصیه می شود. هر واحد میوه شامل یک عدد میوه متوسط، نصف لیوان میوه های دانه شده مانند انگور، نصف لیوان آب میوه تازه و طبیعی و یک چهارم لیوان میوه خشک است.

هر واحد میوه حاوی 15 گرم کربوهیدرات و 60 کیلوکالری انرژی است. در هر واحد از میوه تازه، منجمد و خشک شده حدود 2 گرم فیبر وجود دارد. آب میوه نسبت به میوه تازه مقدار کمتری فیبر دارد. میوه های تازه کامل، بیشتر از آب میوه ها حالت سیری ایجاد می کنند و برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، مناسبترند. زیاده روی در مصرف میوه ها اگر موجب دریافت کالری زیاد شود، می تواند موجب چاقی شود.

سبزی ها نیز شامل انواع سبزی ها است و مصرف روزانه 3 تا 5 واحد از آن توصیه می شود. هر واحد سبزی شامل یک لیوان از انواع سبزی های خام، نصف لیوان سبزی های پخته، نصف لیوان آب سبزی ها و یک عدد سیب زمینی متوسط است. همچنین هر واحد از سبزی ها حاوی 5 گرم کربوهیدرات، 2 گرم پروتئین و 25 کیلوکالری انرژی است. هر واحد سبزی دارای 32گرم فیبر غذایی است. سبزی ها منبع خوب ویتامین ها و مواد معدنی هستند.
نقش میوه و سبزی در پیشگیری و درمان بیماری ها
میوه ها و سبزی ها به علت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت و چاقی دارند.
میوه ها و سبزی ها به علت داشتن آنتی اکسیدان ها و فیبرها از رسوب چربی در دیواره رگ ها و گرفتگی عروق جلوگیری می کنند.
فیبرها باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش حرکات روده شده و از یبوست جلوگیری می کنند.
فیبرها باعث کاهش فشار درون روده می شوند و از بیماری هایی مانند هموروئید (بواسیر) و دیورتیکولوز پیشگیری می کنند.
فیبرها باعث کاهش سطح کلسترول خون شده و از بیماری های عروق قلب و مغز جلوگیری می کنند.
فیبرها تخلیه محتویات معده به درون روده و جذب آنها را به تاخیر می اندازند و با این کار مانع افزایش ناگهانی قند خون می شوند و به همین علت در کنترل بیماری دیابت مفیدند.
فیبرها با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می کنند.
میوه ها و سبزی ها نقش محافظتی در ابتلا به سرطان کولون و رکتوم دارند.
میوه ها و سبزی ها غنی از پتاسیم بوده و مصرف آن ها برای کنترل فشار خون و جلوگیری از ریتم های قلبی نامنظم موثرند.
میوه ها و سبزی ها به علت داشتن آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در مقابله با عوارض آلودگی هوا دارند.

نکات بهداشتی در استفاده از میوه و سبزی
باقی مانده سموم دفع آفات بر روی میوه ها و سبزی ها می تواند احتمال بروز سرطان ها را افزایش دهد.
سبزی ها معمولا از طریق مدفوع انسان یا حیوان آلوده می شوند و علت آلودگی تماس با خاک یا آبیاری با آب آلوده است. بنابراین سبزی ها میوه ها را باید قبل از مصرف کاملا شسته و ضدعفونی کرد.
میوه ها و سبزی ها مانند و خیار باید به دقت شسته شوند و حتی الامکان به صورت پوست کنده مصرف شوند.
برای نگهداری میوه ها در یخچال باید توجه داشت هوا در اطراف همه قسمت های میوه جریان داشته باشد. بنابراین نباید میوه ها را داخل کیسه های نایلونی در یخچال گذاشت.
برای نگهداری سبزی ها بعد از پاک کردن، شستن و ضد عفونی کردن، آنها را داخل یک پارچه تمیز بپیچید و بعد داخل یخچال بگذارید.
موقع جا به جا کردن و شستن میوه ها و سبزی ها باید مراقب بود پوست آنها زخمی نشود و ضربه نخورد. این کار باعث می شود که سبزی ها و میوه ها زودتر فاسد شوند.

نکات تغذیه ای در استفاده از میوه و سبزی
تا جایی که ممکن است میوه ها و سبزی ها را به صورت خام مصرف کنید. زیرا حرارت، به ویژه اگر طولانی مدت باشد می تواند باعث از بین رفتن ویتامین های میوه ها و سبزی ها شود.
سالادی را که با وعده های غذایی مصرف می کنید با فاصله کمی از سرو غذا آماده کنید. زیرا ویتامین های موجود در اجزای آن در معرض هوا تخریب می شوند.
استفاده از چاشنی هایی مانند آب لیمو، آب نارنج، آب غوره و روغن زیتون برای سالاد بسیار بهتر از استفاده از سس های مایونز است. این سس ها حاوی مقدار زیادی چربی هستند که می توانند موجب اضافه وزن و چاقی شوند. می توان سس سالاد را در منزل با مخلوط کردن مقداری ماست کم چرب، آب لیمو یا آب نارنج یا سرکه، کمی فلفل و روغن زیتون تهیه کرد.
از جوانه غلات و حبوبات مانند جوانه گندم و ماش همراه سالاد استفاده کنید. جوانه ها غنی از ویتامین ها به خصوص ویتامین C و املاح هستند.
از میوه ها به عنوان میان وعده استفاده کنید. مصرف میوه های کامل بهتر از آب آن هاست.
در تهیه کمپوت ها از شکر اضافی استفاده می شود، بنابراین استفاده از میوه ها تازه به خصوص برای افراد دیابتی بهتر از کمپوت است.
اگر از کنسرو سبزی ها مانند کنسرو قارچ و … استفاده می کنید، آنها را با آب بشویید تا نمک اضافی آنها از بین برود.
از مصرف مقادیر بیش از اندازه فیبر در یک وعده غذایی بپرهیزید زیرا باعث دفع کلسیم، آهن، مس، منیزیم، روی و سلنیوم می شود.
با افزایش مقدار فیبر رژیم غذایی، باید آب بیشتری هم بنوشید.
بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مصرف ناکافی میوه و سبزی ها علت 31 درصد بیماری های ایسکمیک قلب و 11 درصد سکته های مغزی در دنیاست.

isna


نوشته شده در سه شنبه 90/1/9ساعت 2:25 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

آمارتولیدعلمی ایران در2011/ شاهد شکوفایی تولیدات علمی ایران خواهیم بود
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با تشریح وضعیت تولید علم گفت: دانشمندان ایران در 15 روز اول سال 2011 میلادی 400 مقاله در مجلات معتبر چاپ کرده اند که شاهد شکوفایی تولیدات علمی بیشتر دانشمندان و پژوهشگران ایرانی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی به پیشرفتهای علمی کشور اشاره کردند و فرمودند: آنچه که من از مجموع احساس می کنم، این است که  کشور ما بحمدالله در جاده‌ پیشرفت و تعالی حرکت خوبی را آغاز کرده است. البته این حرکت که روز‌به‌روز هم شتاب بیشتری گرفته است، ناشی از زحمات و تلاشهای مسئولان و ملت در طول سالیان متمادی است؛ اما خوشبختانه این حرکت هرچه گذشته است، شتاب بیشتری پیدا کرده است. مثلاً در عرصه‌ تولید علم، طبق آمارهائی که مراکز متخصص جهانی و مراکز بین‌المللی اعلام می کنند، مشارکت کشور ما در پیشرفت علمی و تولید علم در دنیا بیش از یازده درصد است؛ در حالی که ما یک درصد مردم دنیا هستیم و کشوری که بعد از ما در این منطقه بیشترین نصیب را داشته است، کمتر از شش درصد پیشرفت داشته است. بنابراین پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف بحمدالله خیلی خوب بوده است.  این حرکت شتاب‌آلود و همراه با جدیت و همت، ان‌شاءالله بایستی ادامه پیدا کند.

آنچه که در عرصه‌ مجموعه مسائل کشور انسان مشاهده می کند، که در سال 90 باید ما آن را وجهه همت خودمان قرار بدهیم، این است که از جمله اساسی‌ترین کارهای دشمنان ملت ما و کشور ما در مقابله با کشور ما، مسائل اقتصادی است.
جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری  به همین مناسبت وضعیت تولید علم ایران را تشریح کرده است.

جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ایران از بعد از جنگ تحمیلی روند رو به توسعه ای را طی می کند، گفت: این توسعه در عرصه های مختلف علوم و فناوری به خوبی مشهود است. سابقاً، سهم ایران در پیشبرد مرزهای علم و دانش در مقایسه با کشورهای توسعه یافته ناچیز بود.

وی اظهار داشت: توسعه علمی ایران را که معمولاً بر اساس انتشار مقالات علمی اندازه گیری می شود، وقتی با سایر کشورهای منطقه و اسلامی مقایسه می کنیم به وضوح در می یابیم که برنامه های آموزشی و تحقیقاتی و سیاست های معمول در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مؤثر بوده و در جبران عقب افتادگی علمی نقش مهمی ایفا می کنند. اعتماد به نفس دانشمندان و پژوهشگران ایرانی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و فناوری کشور، پشتکار و علاقه مندی آنان درخور ستایش است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه رشد علمی ایران مدیون مجاهدتهای علمی دانشمندانی است که اکنون در عرصه های مختلف علوم و فناوری می کوشند نتیجه مطالعات و تحقیقات خود را در نشریات معتبر بین المللی منتشر کنند، به علاوه، با توجه به تعداد قابل توجه اعضای هیئت علمی تمام وقت در دانشگاههای دولتی و غیردولتی و نیز حضور چشمگیر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته های گوناگون این پیش فرض را مطرح می سازد که موقعیت علمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان به مراتب بهتر از وضعیت حاضر باشد.

وی افزود: قابل قبول است که تولیدات علمی ایران هر سال نسبت به سال قبل افزایش یافته و در تعدادی از رشته ها نیز ایران جایگاه مهمی در بین کشورهای جهان به دست آورده است.

مهراد اضافه کرد: دانشمندان ایران در طی سالهای 1990 تا 2010 در مجموع 88 هزار و 827 رکورد علمی تولید کرده اند. اگر به میزان تولیدات علمی ایران تنها در سال 1990 توجه کنیم مشاهده خواهیم کرد که در مجموع 186 مقاله از دانشمندان ایران در نمایه نامه های بین المللی به ثبت رسیده است. رقم مزبور به قدری ناچیز و حقیر است که آن را چیزی جزء عقب افتادگی علمی نمی توانیم به حساب آوریم.

وی گفت: در سال 2000 میلادی یعنی بعد از 10 سال آنچه از ایران و تولیدات علمی آن در جهان به ثبت رسیده است رقمی است معادل یک هزار و 387 مقاله که همچنان حقیر است. مقایسه تولیدات علمی ایران در سال 2010 با 10 سال پیش از آن مشخص می سازد که به تدریج برنامه های اقتصادی و علمی تحقیقاتی روند رو به رشدی را طی کرده است به طوری که در سال 2010 تعداد 18 هزار و 319 رکورد علمی که در مقایسه با تولیدات علمی سالهای 1990 و 2000 که به ترتیب 186، 1387 مقاله بود بسیار چشمگیر است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علم و فناوری با اشاره به میزان تولیدات علمی ایران در سال 2009 به مهر گفت: در این سال 16 هزار و 978 مدرک از ایران در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) به ثبت رسیده است که در مقایسه با سال 2010 این سال افزایشی برابر با یک هزار و 341 مدرک را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: دانشمندان ایران در عرض 15 روز اول سال 2011 میلادی نیز 400 مقاله در مجلات معتبر بین المللی که تحلیل استنادی بر روی آنها انجام می شود چاپ کرده اند که در روزها و ماههای بعد شاهد رشد و شکوفایی تولیدات علمی بیشتر دانشمندان و پژوهشگران ایرانی خواهیم بود.

جدول تولیدات علمی ایران در سالهای 2000، 2009، 2010 و 2011

ردیف وضعیت تولید علم ایران طی 4 سال میزان مدارک ثبت شده
1 وضعیت تولید علم ایران در سال 2000 1 هزار و 387 مدرک
2 وضعیت تولید علم ایران درسال 2009 16 هزار و 978 مدرک
3 وضعیت تولید علم ایران در سال 2010 18 هزار و 319 مدرک
4 وضعیت تولید علم ایران در سال 2011 400 مدرک تا کنون

مهراد با مقایسه چند کشور اسلامی از نظر تولیدات علمی به مهر گفت: با انجام مقایسه بین این کشورها واقعیت های دیگری نیز مشخص می شود. ترکیه از نظر تولید علم در رأس کشورهای اسلامی و منطقه قرار دارد. این کشور در سال 2010 میلادی تعداد 25 هزار و 710 مدرک علمی به ثبت رسانیده است که در مقایسه با تعداد تولیدات علمی ایران در همین سال افزایشی برابر با 7 هزار و 691 مدرک را نشان می دهد.

وی افزود: تولیدات علمی مالزی، مصر و عربستان سعودی نیز در سال 2010 میلادی به ترتیب برابر با 6 هزار و 287، 6 هزار و 90 و 3 هزار و 669 مدرک است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: ایران در حدود یک درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است. این کشور در حدود یک درصد از تولیدات علمی جهان را نیز در دست دارد. طبق آمار در سال 2010 ایران 18 هزار و 319 رکورد علمی یعنی حدود 24 مقاله برای هر 100 هزار نفر تولید کرده است. (با جمعیت برابر با 000/000/75 نفر).

وضعیت تولیدات علمی 5 کشور اسلامی در سال 2010

ردیف کشورهای اسلامی در سال 2010 تعداد مدارک علمی ثبت شده
1 ترکیه 25 هزار و 710 مدرک
2 ایران 18 هزار و 319 مدرک
3 مالزی 6 هزار و 287 مدرک
4 مصر 6 هزار و 90 مدرک
5 عربستان سعودی 3 هزار و 669 مدرک

وی اظهار داشت: سند چشم انداز ایران 1404 راهنمای حرکت همه جانبه از جمله پیشبرد مرزهای دانش به سوی پیشرفت های علمی است. اکنون امکان ادامه تحصیل در دوره ها و مقاطع مختلف علمی در داخل کشور فراهم است. منابع مالی نسبتاً کافی نیز هر سال به پژوهش تخصیص می یابد. به نظر می رسد مدیران نیز از جایگاه واقعی علم ایران در روند توسعه و تحولات کشور به درک واقعی رسیده اند. نیاز به محقق نیز از سوی اجتماعات مختلف از جمله صنایع و کارخانجات احساس می شود.

مهراد اظهار داشت: لذا شایسته است سیاستگذاران علم و پژوهش در کشور با توجه به این واقعیت ها نظام تحقیقاتی مطلوب و سازمان یافته ای را که همواره بر آن تأکید دارند و شورای عالی عتف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره سیاستگذار بوده و مسئولیت اساسی دارند امکان وجود رقابت در عرصه های تحقیقات علمی را در دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و فناوری کشور بیشتر فراهم آورند.

وی گفت: افزایش نقش ایران در تولید علم به افزایش و تحکیم مناسبات ایران با سایر کشورهای جهان کمک خواهد کرد به عبارت دیگر، توجه به افزایش تولید علم دانشمندان و پژوهشگران ایرانی تحول چشمگیری در روابط سیاسی و اقتصادی ایران در پی خواهد داشت.


نوشته شده در سه شنبه 90/1/2ساعت 12:53 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

رییس جدید دانشگاه واترلو تاکنون راهنمایی بیش از 50 دانشجوی مقاطع عالی را برعهده داشته است و علاوه بر فعالیت های آکادمیک، با بسیاری از ارگان های ملی و بین المللی نیز همکاری داشته است.


دکتر فریدون حمدالله پوردکتر فریدون حمدالله پور، به عنوان ششمین رییس دانشگاه واترلوی کانادا در استان انتاریو انتخاب شد.

به گزارش «ایرانتو» به نقل CNW ، این انتصاب هفته گذشته، از سوی هیأت امنای دانشگاه مورد تصویب قرار گرفت و خبر آن رسما توسط آقای رابرت هاردینگ، رییس هیأت امناء اعلام شد.

آقای حمدالله پور دارای 34 سابقه درخشان در امور تدریس ، پژوهش و مدیریت دانشگاهی است و از سال گذشته، بدنبال انتصاب « دیوید جانسون »، رییس قبلی دانشگاه، از سوی ملکه انگلیس، به عنوان فرماندار کل کانادا ، سرپرستی دانشگاه را برعهده گرفته بود.

دیوید جانسون با تقدیر فراوان از فعالیت های آقای حمدالله پور گفت: « من کاملا به آینده دانشگاه، تحت مدیریت شایسته فریدون خوشبین هستم و مطمئنم او یک رییس ایده آل خواهد بود.»

دکتر فریدون حمدالله پور، از پدر ایرانی و مادر ترک متولد شده و تحصیلات خود در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی مکانیک، در دانشگاه استانبول و دکترای مهندسی شیمی در دانشگاه نوا اسکوشیای کانادا به پایان برده است. وی از پژوهشگران فعال عرصه مهندسی در کانادا محسوب می شود و 160 مقاله در زمینه های علمی و فنی منتشر کرده است.

رییس جدید دانشگاه واترلو تاکنون راهنمایی بیش از 50 دانشجوی مقاطع عالی را برعهده داشته است و علاوه بر فعالیت های آکادمیک، با بسیاری از ارگان های ملی و بین المللی نیز همکاری داشته است.

اضافه می شود، دانشگاه واترلو ، به عنوان برترین موسسه آموزش عالی کانادا در حوزه فنی و مهندسی، در استان انتاریو و در میان سه شهری که "مثلث تکنولوژی کانادا" نامیده می شود قرار گرفته و 30،000 دانشجوی تمام و پاره وقت در آن مشغول به تحصیل هستند.

واترلو به عنوان بزرگترین دانشگاه دارنده برنامه آموزشی جامع و فراگیر در جهان مشهور است و با بهره گیری از همه امکانات علمی ، تحقیقاتی و عملی موجود در کشور، رهبری ملی انتقال ایده ها و تکنولوژی به کانادا و جهان را برعهده گرفته است.

بسیاری از دانشجویان فنی ایرانی مقیم کانادا نیز در این دانشگاه تحصیل می کنند.


نوشته شده در پنج شنبه 89/12/26ساعت 12:31 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

   1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak