سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

یک دندانپزشک گفت: با تشکیل پلاک میکروبی و جرم و مراجعه نکردن به دندانپزشک، التهاب لثه مزمن شده و به مرور زمان قسمتی از بافت لثه از بین می رود.
دکتر عبدالرحیم داوری در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه یزد، اظهار کرد: جرم در اثر رسوب مواد معدنی موجود در آب و مواد غذایی ایجاد می شود. هر چند مکانیسم تشکیل رسوبات در دندانها متفاوت و پیچیده است اما مقدار رسوبات در دهان مرتبط با عواملی مانند املاح موجود در آب آشامیدنی منطقه، نوع رژیم غذایی و میزان املاح موجود در ترشحات بزاقی است.
وی ادامه داد: در صورت عدم رعایت منظم بهداشت دهان در فاصله کوتاهی پس از مصرف مواد غذایی، لایه ای نازک از مواد آلی روی دندان رسوب می کند که تحت عنوان پلاک دندانی نامیده می شود و در صورت استمرار این لایه زمینه مناسبی برای تجمع میکروارگانیسم ها و رسوب املاح معدنی موجود در بزاق دهان و مواد غذایی را فراهم می کند.
دکتر داوری افزود: بتدریج و به مرور زمان به میزان چسبندگی، سختی و استحکام رسوبات افزوده می شود که در این مرحله این رسوبات جرم نامیده می شوند.

وی گفت: جرم ترکیبی از مواد آلی، معدنی و مقادیر زیادی باکتری و … است که به سختی به سطح دندان چسبیده و با مسواک یا روشهای خانگی برداشته نمی شود. با تشکیل پلاک میکروبی و جرم و مراجعه نکردن به دندان پزشک التهاب لثه مزمن شده و به مرور زمان قسمتی از بافت لثه از بین می رود.
وی با بیان اینکه بیماریهای لثه، ساختمانهای نگهدارنده دندان را درگیر می کند، افزود: در ابتدا تجمع پلاک میکروبی لثه ها را که در حالت طبیعی صورتی کمرنگ هستند قرمز و متورم می کند به طوری که در اثر التهاب زیاد، لثه ها با کوچکترین تحریک به راحتی دچار خونریزی می شود، اگر بیماری در این مرحله درمان نشود می تواند اثرات تخریبی غیرقابل برگشت و جبران ناپذیری بر روی لثه و استخوان ناحیه درگیر ایجاد کند.
وی اضافه کرد: در این حالت لثه از دندان جدا شده و شیاری در این ناحیه بوجود می آید که پلاکت دندانی نامیده می شود، در این مرحله گاهی پلاکت انباشته از چرک و عفونت می شود و اگر درمان نشده و پیشرفت کند می تواند منجر به لقی دندانها شود.
داوری توصیه کرد: برای نگهداری دندانها در طول عمر باید پلاک میکروبی توسط مسواک زدن صحیح و مرتب و نیز استفاده از نخ دندان برداشته شود. همچنین مراجعه مرتب به دندانپزشک از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی ادامه داد: تمیز کردن روزانه تا حد زیادی ولی نه بطور کامل از تجمع جرم و پلاک جلوگیری می کند بنابراین گاهی اوقات تمیز کردن نهایی باید بوسیله دندان پزشک صورت گیرد و به این ترتیب جرمهایی که کاملا سخت شده اند و یا نواحی که مسواک و نخ دندان به آنها دسترسی ندارند کاملا تمیز می شوند.

این دندانپزشک اظهار کرد: تجمع جرم در نقاط خاصی از قوس دندانی بیشتر از سایر نواحی است. عمده این نقاط شامل سطح زبانی دندانهای جلو در فک پایین و سطح گونه ای دندانهای عقبی فک بالا هستند. این افزایش تجمع جرم به دلیل قرار گرفتن مجاری اصلی غدد بزاقی پاروتید و تحت فکی در این مناطق است که منجر به تجمع بیشتر مواد معدنی در این سطوح دندانی می شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که اغلب جرم در نقاطی از دهان تجمع می یابد که بطور معمول قابل رؤیت و قابل دسترسی نیست و از سوی دیگر بیماریهای لثه اغلب بدون درد هستند معمولا بیماران از وجود جرم در دهان خود بی خبرند و تنها دندانپزشک با معاینه دقیق سطوح دندان می تواند وجود جرم را تشخیص دهد.
 
 

isna


نوشته شده در پنج شنبه 90/4/23ساعت 11:10 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

کف دار شدن دهان بر اثر استفاده از خمیردندان زیاد به هیچ وجه باعث تمیز شدن دندان ها نمی شود.

مجتبی وحید گلپایگانی در گفت وگو با فارس، اظهار کرد: این مساله که با استفاده از خمیردندان زیاد می توان دندان های خود را تمیز تر کرد باور غلطی است و منشأ این باور، تبلیغات ناصحیح از طرف برخی شرکت هایی است که در تیزرهای تلویزیونی یا پاکت های خمیردندان نشان می دهند خمیردندان را به صورت بسیار کشیده روی مسواک باید استفاده کرد.

وی افزود: کف دار شدن زیاد دهان بر اثر بهره گیری از خمیردندان فراوان به هیچ وجه نمی تواند ضامن تمیزی و بهداشت صحیح دندان ها شود، زیرا حباب زیادی که بر اثر کف و فراوانی خمیردندان به وجود می آید باعث می شود تا پلاک های دندانی بدرستی به وسیله مسواک تمیز نشوند.


نوشته شده در پنج شنبه 90/3/12ساعت 3:38 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

آدامس‌ها چه با قند، چه بدون قند باعث کاهش تجمع پلاک‌های دندانی می‌شوند، ولی این اثر در آدامس‌های فاقد ساکارز بیشتر است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، منطقه علوم پزشکی تهران، مریم کرمی نوگورانی از گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان، پژوهشی را با هدف مقایسه تاثیر دو نوع آدامس حاوی و بدون ساکارز بر تجمع پلاک دندانی انجام داده است، چه بسا که مطالعات نشان می‌دهند جویدن آدامس حاوی ساکارز پوسیدگی زا است.

این پژوهش تجربی با همکاری داوطلبانه 23 دانشجوی مرد دندانپزشکی در سه دوره هفت روزه با فواصل دو هفته استراحت انجام شد. در دوره اول از داوطلبان خواسته شد که روزانه تعداد پنج عدد آدامس الیپس حاوی ساکارز و در دوره دوم، آدامس اربیت فاقد ساکارز را به مدت 20 دقیقه بعد از صرف وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌ها بجوند.

دوره سوم بدون مصرف آدامس انجام شد. قبل و بعد از هر دوره شاخص Sillness & Loe اندازه‌گیری شد، در ضمن از داوطلبان خواسته شد تا در این دوره‌ها از مصرف هرگونه آدامس دیگر خودداری کنند. تحلیل یافته‌ها توسط آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری و paired T-test انجام شد.

بر اساس یافته‌های این مطالعه نه تنها جویدن آدامس فاقد ساکارز، بلکه جویدن آدامس حاوی ساکارز نیز باعث کاهش معنی‌دار پلاک دندانی شد. مقایسه میانگین تجمع پلاک دندان‌ها در دو گروه آدامس حاوی ساکارز و فاقد ساکارز نشان داد که آدامس فاقد ساکارز به طور معنی‌داری در کاهش تجمع پلاک دندانی از آدامس حاوی ساکارز موثرتر بود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد: اگر چه تاثیر آدامس فاقد ساکارز به طور معنی داری نسبت به آدامس حاوی ساکارز در کاهش تجمع پلاک دندانی بیشتر بود، اما جویدن آدامس حتی از نوع حاوی ساکارز نیز موجب کاهش تجمع پلاک دندانی می‌شود.


نوشته شده در پنج شنبه 89/10/2ساعت 1:0 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

یک دندانپزشک با تاکید بر آن که برای تسکین دندان درد نباید از کمپرس آب گرم استفاده شود، گفت: همچنین برای تسکین دندان درد نباید آسپرین مستقیم در محل درد دندان قرار داده شود چرا که این امر موجب سوزش شیمیایی می‌شود.

منطقه سیستان و بلوچستان، در رابطه با درمان‌های شایع دندان درد گفت: در این زمینه می‌توان با تجویز پزشک از مسکن و در صورت وجود عفونت از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد. همچنین زمانی که پوسیدگی دندان به عصب رسیده باید عصب کشی صورت گیرد؛ چرا که درمان با دارو تنها برای مدتی درد دندان را کاهش می‌دهد. چگونگی عصب کشی و درمان این دندان درد بر عهده دندان پزشک است.

وی دندان دردها را سه نوع عنوان کرد و گفت: درد دندانی که پوسیدگی عمیقی دارد اما هنوز پالپ آن چندان آسیب ندیده و دندان درد موقت نام دارد. دندان دردهای شبانه نیز در صورت پیشرفت پوسیدگی و رسیدن آن به پالپ دندان ایجاد می‌شوند که معمولا به دنبال مصرف مواد ترش و شیرین و گاه بر اثر گرما پدید می‌آیند.

این دندانپزشک با اشاره به دندان دردهای ریشه‌ای ادامه داد: هر گاه در مراحل ابتدایی پوسیدگی دندان، درمان اساسی صورت نگیرد ممکن است درد برای مدتی ادامه یافته و سپس خود به خود متوقف شود؛ به طوری که دندان برای مدتی کاملا بدون درد باشد. سپس به علت التهاب و عفونت بافت‌های انتهای ریشه مجددا دندان درد به وجود می‌آید. این درد گاه خفیف و گاه بسیار شدید است. معمولا کوچک‌ترین ضربه به دندان باعث درد می‌شود.

نشاط همچنین در رابطه با اهمیت بهداشت دهان و دندان کودکان، گفت: دندانپزشک کودک می‌تواند موارد نیاز به ارتودنسی را تشخیص داده، پیش بینی و اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد. آکادمی دندان پزشکی کودکان، حداقل سالانه دو بار معاینات دندانپزشکی را برای کودکان توصیه کرده است.

وی با بیان این که فلورایدتراپی، فلوراید مینای دندان را زیاد کرده و دندان را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌کند، افزود: همچنین در مورد آموزش بهداشت دهان به کودک این نکته مهم است که مسواک زدن و نخ دندان، بهداشت دندان کودک را بهبود بخشیده و به حفظ سلامت دندان و لثه کودک کمک می‌کند.


نوشته شده در یکشنبه 89/6/28ساعت 2:28 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

مصرف لیموترش موجب متعادل نگه داشتن وزن بدن می شود و به دلیل ساخته شدن کلاژن به استحکام لثه ها کمک می کند.

http://www.ayoot.com/upload/images/aVJrFEA.jpg

دکتر سید ضیاء الدین مظهری افزود: لیموترش از خانواده مرکبات و سرشار از
ویتامین ث است که مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

وی اظهار داشت : مصرف این میوه برای همه افراد در حد تعادل توصیه می شود
و افرادی که مبتلا به بیماری های معده از جمله رفلاکس معده هستند باید با
احتیاط مصرف کنند.

این متخصص تغذیه یادآور شد : از خواص لیموترش می توان به متعادل نگه
داشتن وزن بدن، رفع خشکی بزاق و دهان و پیشگیری از ایجاد لکه های پوستی
ناشی از آسیب مویرگ ها در استحکام لثه ها اشاره کرد.

مظهری خاطر نشان کرد: مصرف لیموترش همراه با غذا موجب افزایش جذب آهن در بدن می شود.


نوشته شده در دوشنبه 89/6/22ساعت 12:37 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

   1   2   3      >

Design By : Pichak