سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

برخلاف یک باور عمومی غلط مبنی بر اینکه فقط زنان به افسردگی بالینی مبتلا میشوند، روانپزشکان تاکید دارند که مردان نیز در معرض ابتلا به این اختلال بالینی هستند.
روانپزشکان میگویند: با این حال علائم افسردگی در مردان میتواند متفاوت از علائم این بیماری در زنان باشد. بعلاوه مردان خیلی به ندرت میپذیرند که به این اختلال مبتلا هستند و خیلی کمتر برای بهبود حال خود به یک متخصص مراجعه میکنند.متخصصان انستیتو ملی سلامت روان در آمریکا در مطالعه جدیدی خاطرنشان کردند: اکثر مردان از علائم جسمی ناشی از افسردگی ناآگاه هستند اما اگر این اختلال تشخیص داده نشده و درمان نشود، میتواند پیامدهای بسیار نامطلوب و غیرمنتظرهای داشته باشد. برخی از مهمترین و شایعترین علائم و نشانههای افسردگی در مردان عبارتند از: 1- دشواری در تمرکز 2- عصبانیت و پرخاشگری مداوم و تحریک پذیری 3- سوء مصرف مواد به طور مداوم 4- از بین رفتن میل جنسی 5- دردهای مزمن و مشکلات هاضمهای 6- بی تعادلی در خواب 7- خستگی افراطی و بیش از حد. اغلب مردان مبتلا به افسردگی به سختی میتواند روی کار خود متمرکز شوند یا اینکه ناخودآگاه بیشتر ترجیح میدهند روی موضوعات و افکار منفی متمرکز شوند. افسردگی توان فرد را برای تفکر شفاف و واضح دچار اختلال میکند و مانع از تصمیم گیریهای مناسب و یا انجام کارهای پیچیده میشود.همچنین برخلاف زنان که با گریه کردن احساس غم و افسردگی خود را بروز میدهند، مردان این احساس را با خشم و پرخاشگری ظاهر میکنند. در برخی موارد نیز مردان، افسردگی خود را با نشان دادن خصومت نسبت به یک فرد یا یک موقعیت خاص، تشدید میکنند. بعلاوه مردان افسرده در شرایط عادی، تحریک پذیری بالا و غیرمعمولی دارند.علاوه بر اینها خواب خیلی زیاد یا خیلی کم یک نشانه معمول دیگرافسردگی است. بسیاری از بیماران افسرده نیز از احساس دائمی خستگی و رخوت رنج میبرند.اکثر آنها یک حس دائمی از خستگی را تجربه میکنند و فاقد انگیزه کافی برای کامل کردن کارهای روزانه دارند.


نوشته شده در دوشنبه 90/11/24ساعت 1:5 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

خواب بریده بریده ‘به حافظه لطمه می‌زند’

 


تحقیقاتی که بر روی موش ها انجام گرفته، نشان می دهد که خوابی که پیوسته نباشد مانع به وجود آمدن خاطره/حافظه می شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی  ،  نتیجه تحقیقاتی که در نشریه علمی The Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده، احتمالا می تواند توضیحی باشد برای مشکلات مربوط به از دست رفتن حافظه در کسانی که مبتلا به آلزایمر می شوند و یا با مشکل آپنه خواب (خوابی که به دلیل قطع موقت تنفس، پیوسته نیست) روبرو هستند.

دانشگاه استانفورد در تحقیقاتی که در این زمینه انجام داد، متوجه شد که خواب مقطع موجب می شود که حیوانات در شناسایی اشیایی که با آنها از قبل آشنا بوده اند، دچار مشکل بشوند.

یک متخصص خواب در بریتانیا می گوید که مغز در دوران خواب عمیق، وقایع روز را بررسی می کند و تصمیم می گیرد که چه خاطره هایی از این وقایع را به حافظه خود بسپارد.

این تحقیق بر روی موش هایی انجام گرفت که خوابشان مختل شده بود، اما مدت خواب و یا کیفیت خواب آنها با موش های دیگر تفاوتی نداشت.

در این تحقیق از روشی استفاده شده به نام آپتوژنتیکس، که در آن سلول های خاصی دستکاری ژنتیکی می شوند و در نتیجه می توان آنها را با نور کنترل کرد.

محققان برای این آزمایش سلول هایی را انتخاب کردند که در تغییر از حالت خواب به بیداری و بالعکس، نقش مهمی بازی می کنند.

آزمایش حافظه موشمحققان با استفاده از روش آپتوژنتیکس، پالس نور به مغز موش هایی فرستادند که خواب بودند؛ اما این کار تاثیری روی مدت خواب و یا کیفیت خواب آنها نگذاشت.

این موش ها سپس همراه با دو شیء که با یکی از آنها از گذشته آشنا بودند، در جعبه ای قرار داده شدند.

موش ها معمولا وقت بیشتری را صرف بررسی اشیایی می کنند که برایشان آشنا نیست، اما موش هایی که در خوابشان دستکاری شده بود، هر دو شیء را با کنجکاوی یکسان مورد بررسی قرار دادند. این رفتار موش ها می تواند نشاندهنده آن باشد که در حافظه آنها اختلال به وجود آمده است.

محققانی که نتیتجه تحقیق خود را در نشریه علمی یاد شده منتشر کرده اند، می گویند: “بیماری های ناشی از مشکلات آسیب شناختی، مانند آلزایمر، که حافظه بیمار را تحت تاثیر قرار میدهد، پیش از همه روی عواملی مانند خواب بیمار اثر می گذارند.”

کسانی که معتاد به مشروبات الکلی هستند و همینطور کسانی که در خواب دچار آپنه با قطع موقت تنفس می شوند، هم دچار این پدیده، یعنی خواب مقطع می شوند.

این محققان اضافه می کنند: “ما به این نتیجه رسیدیم که صرف نظر از طول مدت، کیفیت و یا عمق خواب، آنچه که برای انسجام حافظه لازم است دست کم، یک واحد خواب بدون وقفه است.”


نوشته شده در شنبه 90/5/15ساعت 2:49 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

متخصصان روانشناسی در شیکاگو تاکید کرده اند که تنهایی به اندازه سیگار کشیدن پیامدهای خطرناک و مضری برای انسان دارد

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این متخصصان معتقدند که انزوای اجتماعی در طولانی مدت می تواند به اندازه سیگار و الکل به بدن آسیب وارد کند. بسیاری از مطالعات دیگر نیز نشان داده است افرادی که ارتباط اجتماعی ضعیف دارند با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل یا افزایش فشارخون مواجه هستند.
به گزارش روزنامه دیلی میل، در این بررسی ها عنوان شده است که در شرایط تنهایی، ژن هایی که بدن ما نیاز دارد تا بتواند با عفونت های ویروسی جدی و خطرناک مقابله کند فعالیت شان کمتر می شود و بعلاوه تنهایی می تواند موجب بروز سرطان یا بیماری قلبی شود.
دکتر جان کاسیوپو از روانشناسان شیکاگو با مطالعه روی این فاکتور تاثیرگذار تاکید کرده است که احساس تنهایی و نداشتن کسی که دوستمان داشته باشد باعث می شود که دچار اختلالات خواب شویم و سرعت پیشرفت اختلال مشاعر وزوال عقل را نیز تشدید می کند.
تنهایی هورمون استرس موسوم به کورتیزول را در بدن افزایش می دهد و با بالا بردن فشار خون خطر ابتلا به سکته و حمله قلبی را تشدید می کند.

 
isna


نوشته شده در شنبه 90/5/15ساعت 2:41 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

آیا تا به حال به این نتیجه رسیده‌اید که اکثر مردها اتومبیل‌هایشان را بیشتر از خودشان دوست دارند اگر این طور تصور می‌کنید خوب است بدانید که نتایج یک بررسی جدید این ارتباط را تایید می‌کند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در یک نظرسنجی بی‌سابقه معلوم شده است که تقریبا 70 درصد از مردان آمریکایی اعتراف کرده‌اند که برای آنها مراقبت از ماشینهایشان راحت‌تر از مراقبت از وضعیت سلامتی‌شان است.

همچنین 40 درصد از این مردان شرکت کننده در نظر سنجی اظهار کردند که به مسایل مربوط به اتومبیل‌شان بیشتر از موضوعاتی که به سلامتی آنها مربوط می‌شود، اهمیت داده و رسیدگی می‌کنند.

روزنامه بیزینس ویک در گزارشی در این باره آورده است تری لابونته یکی از 50 راننده برتر آمریکا در انجمن ملی اتومبیل‌رانی NASCAR و سخنگوی برنامه ملی راه‌اندازی شده از سوی شبکه سلامت مردان و شرکت داروسازی آزمایشگاه‌های آبوت به منظور تشویق مردان برای مراجعه بیشتر به پزشک و توجه بیشتر به سلامتی خود در بیانیه‌ای تاکید کرد برای بسیاری از مردان کنترل دائمی و رسیدگی به اتومبیل شخصی‌شان خیلی راحت‌تر از چکاپ سلامتی آنها است. در این نظرسنجی 501 مرد، 45 تا 65 ساله حضور داشته‌اند.


نوشته شده در جمعه 90/4/17ساعت 6:14 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

مصرف خودسرانه داروهای خواب آور بر سیستم اعصاب و رفتار افراد تاثیر منفی داشته و باعث اختلال در فعالیت های روزانه می شود.

دکتر رهبر مژدهی آذر در گفت وگو با ایسنا، افزود: مصرف خودسرانه داروهای خواب آور بر عملکرد کبد نیز تاثیر منفی می گذارد بنابراین این گونه داروها را با تجویز پزشک باید مصرف کرد.

وی با بیان اینکه داروهای خواب آور محدود هستند، تاکید کرد: داروهای اعصاب، ضد افسردگی و ضد تشنج به عنوان داروهای خواب آور مصرف می شوند چرا که فرد پس از مصرف این داروها دچار احساس رخوت، سستی و بی حالی می شود.

به عنوان نمونه دیازپام یک داروی خواب آور نیست بلکه ضد اضطراب و تشویش است.

رییس انجمن داروسازان ایران درباره علت فروش بدون نسخه داروهای خواب آور در داروخانه ها گفت: این داروها معمولا بدون نسخه فروخته نمی شوند اما مشکلات اجتماعی گاهی اوقات موجب می شود که داروخانه ها به این کار مبادرت کنند.

به عنوان نمونه در برخی محلات، صاحبان داروخانه ها بر اثر تهدید یا ایجاد مزاحمت مجبور به فروش داروی خواب آور می شوند.

مژدهی آذر در پایان درباره میزان شیوع مصرف داروهای خواب آور در ایران اظهار کرد: مردم به دلایل برخی مشکلات به مصرف این داروها گرایش پیدا کرده اند.


نوشته شده در شنبه 90/3/21ساعت 9:18 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

   1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak