سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

پژوهشگران می گویند یافته های جدید نشان می دهد .که موسیقی اضطراب بیمار را کاهش می دهد  .

   
 
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  دانشمندان دانشکده پرستاری و بهداشت دانشگاه درکسل آمریکا دریافته اند، استفاده از دستگاه تنفس مکانیکی اغلب باعث ناراحتی و اضطراب در بیماران می شود.

احساس تنگی نفس، ساکشن مکرر ، ناتوانی در صحبت کردن ، عدم قطعیت در مورد محیط و شرایط اطراف، ناراحتی، انزوا از دیگران و ترس که تمامی این شرایط به سطوح بالایی از اضطراب کمک می کنند.
از سوی دیگر تجویز داروهایی برای کاهش اضطراب نیز می تواند به افزایش هزینه های و پزشکی و زمان بستری شدن در بیمارستان منجر شود.
اما تحقیق جدید نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی با کاهش یاضطراب و نگرانی بیمار می تواند عوارض کمتری برای بیمار داشته باشد.
استفاده از دستگاه تنفس مکانیکی تجربه استرس زایی برای بیمار است. اما جالب آنکه موسیقی می تواند شیوه ای برای کاهش اضطراب در این بیماران فراهم آورد بدون آنکه عوارض جانبی هزینه بری ایجاد کند.

پژوهشگران داده های هشت آزمایش بر روی 218بیمار را مورد بازنگری قرار دادند. بیمارانی که بیماری های مختلف از جمله بیماری ریوی، قلبی و آسیب های تروما داشتند همگی از دستگاه تنفس از طریق دهان بینی و یا برش نای یا بازکردن مصنوعی گردن استفاده کردند.
در هفت آزمایش، بیماران به موسیقی ضبط شده گوش کردند و در یک آزمایش نیز بیماران به موسیقی زنده تمپو که با ضربان تنفس بیمار هماهنگ بود گوش کردند.
محققان دریافتند بطور میانگین گوش دادن به موسیقی در مقایسه با مراقبت های استاندارد، اضطراب بیمار را بیشتر کاهش می دهد. همچنین بدون کاهش فشار خون، ضربان قلب و تنفس بیمار را کاهش می دهد.
محققان با امیدوارکننده خواندن این نتایج می گویند باید آزمایش های بیشتری برای تقویت این شواهد صورت گیرد و مطالعات بیشتری بر روی تاثیر موسیقی زنده که توسط یک موسیقی درمانگر ماهر صورت می گیرد انجام شود.

به گفته دانشمندان از آنجا که فراهم کردن شرایطی برای شنیدن موسیقی برای بیمار ، کار ساده ای است توصیه می شود از موسیقی برای مدیریت استرس افرادی که به شدت بیمارند استفاده شود.

موسیقی درمانی برعکس آنچه که بسیاری از مردم می پندارند، فقط برای افرادی که از مشکلات خاصی چون عقب ماندگی، تأخیر یافتگی رشد، معلولیت های جسمی و بیماری های روانی رنج می برند، نیست. بلکه افراد عادی هم می توانند برای رسیدن به آرامش بیشتر این روش را امتحان کنند.

تاریخچه موسیقی درمانی حرفه ای

موسیقی درمانی حرفه ای از قرن 20، پس از جنگ جهانی اول و دوم شروع شد، یعنی زمانی که موسیقی دانان جوامع (از هر نوع: آماتور و حرفه ای) به بیمارستان های سراسر آمریکا رفتند تا برای سربازانی که در جنگ دچار آسیب های روانی و جسمانی فراوان شده بودند، موسیقی بنوازند. عکس العمل قابل توجه فیزیکی و احساسی بیماران به موسیقی باعث شد تا پزشکان و پرستاران بیمارستان، تقاضای استخدام موسیقی دانانی را در بیمارستان ها کنند.


نوشته شده در شنبه 89/9/20ساعت 3:20 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |


Design By : Pichak