سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

شکر تأمین کننده انرژی در کوتاه مدت بوده موجب افزایش فعالیت برخی غدد و تحریک پذیری، کاهش تمرکز و افسردگی می شود.
پریسا ترابی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: یک رژیم غذایی متعادل در حفظ سلامت و کمک به کاهش استرس اهمیت زیادی دارد.
وی گفت: برخی غذاها و نوشیدنی ها تحریکات قوی در بدن ایجاد می کنند و مستقیماً موجب بروز استرس می شوند.
این تحریکات گر چه ممکن است در کوتاه مدت لذتبخش باشند ولی در درازمدت می توانندعوارض نامطلوبی داشته باشند.
یک متخصص تغذیه افزود: چای، قهوه، کاکائو و شکلات، نوشیدنی های حاوی جوش شیرین و نوشابه های کولا، غذاهای آماده و هله هوله ها، زرده تخم مرغ، کره، پنیر، میگو و گوشت، روغن نارگیل، بادام هندی و سایر مغزها مانند بادام، پسته، گردو موجب بروز استرس می شود.
ترابی اضافه کرد: کافئین موجود در چای، قهوه، شکلات و نوشابه های گازدار وجود دارد. کافئین موجب آزاد شدن هورمون آدرنالین در بدن و افزایش استرس می شود.
وی گفت: زمانی که این ماده در حد متعادل مصرف شود، هوشیاری افزایش یافته و فعالیت قلب، سیستم عصبی و عضلات نیز بالا می رود اما مصرف بیش از اندازه کافئین اثری مشابه استرس طولانی مدت در بدن ایجاد می کند.
یک متخصص تغذیه افزود: مصرف کافئین با افزایش کلسترول و فشار خون ارتباط دارد. اگر به مصرف زیاد این ماده عادت کرده اید باید مصرف آن را به تدریج کاهش دهند.
ترابی اضافه کرد: شکر یک ماده غذایی اساسی محسوب نمی شود. این ماده تأمین کننده انرژی در کوتاه مدت است و موجب افزایش فعالیت برخی غدد و تحریک پذیری، کاهش تمرکز و افسردگی می شود.
وی گفت: مصرف زیاد شکر بار زیادی به غده لوزالمعده برای تولید انسولین نیز وارد می کند که احتمال پیش روی به سوی دیابت را افزایش می دهد. افراد باید میزان قند خون را ثابت نگه دارند و در مصرف شکر احتیاط کنند


نوشته شده در شنبه 89/8/22ساعت 12:40 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

یک فوق تخصص روانپزشکی با اشاره به اینکه 20 درصد جمعیت کودک و نوجوان کشور دچار مشکلات روانپزشکی و نیازمند به درمان هستند گفت: از این میان 7 تا 10 درصد کودکان به ویژه در سنین ابتدایی دچار اختلال بیش فعالی هستند.

دکتر مهدی تهرانی دوست، رئیس بیمارستان روزبه اظهار داشت: طبق آمارهای جهانی 15 تا 35 درصد جمعیت کودک و نوجوان دچار نوعی اختلالات روانپزشکی هستند که در این میان بیش فعالی یکی از شایعترین اختلالات در کودکان بویژه در سنین دبستان است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیش فعالی و کم توجهی را یکی از شایع ترین اختلالات روانی در کودکان دانست و گفت: 7 تا 10 درصد کودکان به ویژه در سن ابتدایی دچار این بیماری می شوند.
وی در خصوص عوامل بروز پیش فعالی گفت: این اختلال بر اساس مجموعه ای نقایص درونی و مربوط به کارکرد مغز، عوامل ژنتیکی و زیست شناختی که بر آن تاثیرگذار است بروز می کند.

پرتحرکی و عدم تمرکز از نشانه های بیش فعالی
دکتر تهرانی دوست پرتحرکی و تمرکز نکردن را از نشانه های پیش فعالی دانست و بیان کرد: تشخیص و درمان به موقع در بهبودی این کودکان تاثیرگذار است.
این فوق تخصص روانپزشکی با اشاره به اینکه در دوران نوجوانی، شایع ترین تغییرات خلقی بروز می کند اظهار داشت: مشکلاتی چون افسردگی، عصبانیت، اضطراب و پرخاشگری در سنین نوجوانی بیشتر بروز می کند.
وی با بیان اینکه مشکلات روانپزشکی در پسران شایع تر است به ایسنا اظهار داشت: رفتارهای پرخاشگرانه و عصبانیت در پسران و اضطراب در دختران شیوع بیشتری دارد.
دکتر تهرانی دوست تصریح کرد: این گونه اختلالات با درمان های دارویی و غیردارویی قابل درمان هستند البته به این معنا نیست که در مدت کوتاهی درمان کردن این مشکلات از بین برود بلکه نیاز به مدت زمان طولانی تر دارد.
isna


نوشته شده در شنبه 89/8/15ساعت 2:6 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد: حافظه‌ای که خوب کار می‌کند و عملکرد مطلوبی دارد، می‌تواند کلید داشتن یک زندگی شاد و موفق باشد.

دکتر تریسی آلووی، محقق دانشگاه استرلینگ در اسکاتلند و دستیاران وی دریافته‌اند: افرادی که حافظه کاری قوی‌تر و کارآمدتر دارند خوشبین‌تر بوده و اعتماد به نفس بیشتری دارند. به همین نسبت درصد ناامیدی و بدبینی در افرادی که حافظه ضعیف‌تری دارند، بیشتر است.حافظه کارآمد و خوب به معنی توانایی به خاطر آوردن و پردازش اطلاعات به طور همزمان است.

این پژوهش نشان می‌دهد: اشخاصی که حافظه کاری قوی‌تری دارند معمولا از شغل‌ها و رابط بهتری نیز بهره‌مند هستند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این تحقیق روی 1200 داوطلب در گروه سنی پایان دوره نوجوانی تا سن 60سالگی با انجام مجموعه‌ای از تست‌های روانشناسی و ارائه پرسشنامه‌های متعدد انجام شد.

دکتر آلووی تصریح کرد: ما متوجه شدیم کسانی که حافظه کاری بهتری دارند، خوشبین‌تر بوده و به زندگی امیدوارترند و همچنین برای مقابله با مشکلات اعتماد بیشتری دارند و بهتر با شرایط زندگی خود را سازگار می‌کنند.

این تحقیق در فستیوال علوم انگلیس در دانشگاه‌ آستون ارائه شده است.


نوشته شده در یکشنبه 89/6/28ساعت 2:33 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

قرص هایی که برای کاهش اضطراب و خواب راحت مصرف می شوند تا 36درصد خطر مرگ را افزایش می دهند

مصرف قرص خواب خطر مرگ پیش از موعد را افزایش می دهد .

پژوهشگران دانشکده روانشناسی دانشگاه لاوال کانادا هشدار می دهند: مصرف کنندگان قرص های خواب سه برابر دیگران در معرض خطر مرگ پیش از موعد قرار دارند.  

  پژوهشگران دانشکده روانشناسی دانشگاه لاوال دریافتند میزان مرگ و میر در بین مصرف کنندگان قرص خواب و قرص های کاهش اضطراب بسیار بیشتر از دیگران است.
ژنویو بلویل مجری این تحقیقات می گوید: این داروها آبنبات نیستند و مصرف آنها بی ضرر نیست.  آنها داده های 12 ساله 12 هزار کانادایی را بررسی کردند.
قرص های مورد نظر از قرصهای خانواده آنتی هیستامین تا قرص های بسیار قوی مانند والیوم را دربرمی گیرد.
محققان پس از در نظر گرفتن مصرف الکل و دخانیات، سلامت بدنی ، ورزش و افسردگی دریافتند این دارو ها با افزایش 36 درصدی خطر مرگ مرتبط است.
مصرف کنندگان این قرص ها بیشتر احتمال دارد در برابر هر نوع بیماری از انگل ها گرفته تا سرطان، تسلیم شوند.
محققان می گویند: قرص های خواب و ضد اضطراب می تواند سطح هوشیاری و تعادل فرد را تحت تاثیر قرار دهد و این امر آنها را در برابر سقوط و دیگر تصادفات مستعدتر کند.
قرصها سیستم تنفسی بدن را سرکوب کرده و می تواند در حین خواب مشکلات تنفسی برای افراد بویژه مبتلایان به مشکلات قلبی ایجاد کند. علاوه بر این اثر این قرص ها بر روی مغز نیز می تواند حالات روحی را تحت تاثیر قرار داده و خطر خودکشی را افزایش دهد.
با این حال این تحقیق تمایزی بین مصرف کنندگان دائمی این داروها و آنهایی که گه گاه از این قرص ها مصرف می کنند قایل نمی شود.
این مطالعه برای درمان بی خوابی بیشتر بر روی ‘درمان رفتاری- شناختی’ که نوعی درمان از طریق گفتگو است تاکید دارد تا درمان دارویی.
به گفته این پژوهشگران درمان رفتاری -شناختی در درمان بی خوابی و اضطراب نتایج بهتری دارد و پزشکان به عنوان یک گزینه درمانی این درمانها را مدنظر داشته باشند.
ترکیب رویکرد داروشناختی در کوتاه مدت با درمان روانشناختی راهبرد امیدوار کننده ای برای کاهش اضطراب و بهبود خواب افراد است.
این در حالی است که پزشکان انگلیسی تحقیقات کانادایی را زیر سووال برده و می گویند کانادایی ها در مورد خطرات این داروها اغراق کرده اند.
کارشناسان انگلیسی تاکید کردند: در حالی که قرص های خواب باید عاقلانه تجویز شود، اما جایگاه آنها هنوز در پزشکی نوین حفظ شده است.
آنها می گویند: اگرچه این تحقیقات تلاش داشته تا تاثیر مشکلات سلامتی، شکست در ازدواج و دیگر عوامل را در نظر داشته باشد، اما احتمالا این مشکلات زیربنایی نتایج را منحرف کرده است.
نتایج این تحقیقات در نشریه روانپزشکی منتشر شده است.


نوشته شده در پنج شنبه 89/6/25ساعت 12:5 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

گرچه فرزندان اول باهوش ترند ، اما کودکان کوچکتر نمره های بهتری می گیرند و اجتماعی تر هستند

 

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، ترتیب تولد فرزندان در خانواده ها که همواره علت رقابت میان خواهران و برادران محسوب می شود، احتمالا بر شخصیت و هوش کودکان نیز تاثیر می گذارد.  

محققان می گویند: فرزندان اول باهوش ترند، با این حال خواهران و برادران کوچکتر نمره های بهتری در مدرسه می گیرند و اجتماعی تر هستند.
در این مطالعه “تیفانی ال. فرانک” از دانشگاه “آدلفی” در “لانگ آیلند” و همکارانش 90جفت خواهر و برادر دبیرستانی را مورد مطالعه قرار دادند.
محققان از افراد مورد مطالعه خواستند تا نمره ها و رتبه خود را در زمینه هوش، اخلاق کاری و عملکرد تحصیلی در مقایسه با خواهران و برادرانشان اعلام کنند.
همچنین محققان به منظور تایید گزارش های دانش آموزان، نمره های آزمون های تحصیلی آنها را بدست آوردند.

در این مطالعه دیده شد که فرزندان اول در ریاضی و قدرت کلامی نمره های بهتری گرفتند، اما میانگین نمرات طول سال تحصیلی خواهران و برادران کوچکتر در درسهای انگلیسی و ریاضیات بهتر بود.
در آزمایش دیگری محققان تفاوت های شخصیتی 76 جفت خواهر و برادر را در دبیرستان بررسی کردند.
در این مطالعه دیده شد که خواهر و برادر کوچکتر نسبت به خواهر و برادر بزرگتر خود اجتماعی تر، احساساتی تر و باگذشت تر است. فرزندان اول از خواهر و برادر کوچکتر خود کمال گراترند.
به گفته محققان، فرزندان اول به دلیل اینکه در برهه ای از زندگی خود تنها کانون توجه پدر و مادر خود بوده اند، نمرات بهتری در آزمون های هوش بدست می آورند.
با این وجود آنها تاکید کردند: فرزندان کوچکتر به دلیل کسب مشاوره از فرزندان اول که ناچار بوده اند بعضی موضوعات را خود حل کنند، نمره های بهتری بدست می آورند.
این یافته ها در صد و هجدهمین کنوانسیون سالانه انجمن روانشناسی آمریکا ارائه شد.


نوشته شده در جمعه 89/6/19ساعت 6:29 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

<   <<   6   7   8   9      >

Design By : Pichak