سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با تشریح وضعیت تولید علم در سال گذشته و در سال جدید میلادی گفت: ایران به ازای هر 100 هزار نفر 25 مقاله علمی، ترکیه به ازای هر 100 هزار نفر 36 مقاله علمی و سنگاپور به ازای هر 100 هزار نفر 205 مقاله علمی دارد.
جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ایران از بعد از جنگ تحمیلی روند رو به توسعه ای را طی می کند، گفت: این توسعه در عرصه های مختلف علوم و فناوری به خوبی مشهود است. سابقاً، سهم ایران در پیشبرد مرزهای علم و دانش در مقایسه با کشورهای توسعه یافته ناچیز بود.
وی اظهار داشت: توسعه علمی ایران را که معمولاً بر اساس انتشار مقالات علمی اندازه گیری می شود، وقتی با سایر کشورهای منطقه و اسلامی مقایسه می کنیم به وضوح در می یابیم که برنامه های آموزشی و تحقیقاتی و سیاست های معمول در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مؤثر بوده و در جبران عقب افتادگی علمی نقش مهمی ایفا می کنند. اعتماد به نفس دانشمندان و پژوهشگران ایرانی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و فناوری کشور، پشتکار و علاقه مندی آنان درخور ستایش است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه رشد علمی ایران مدیون مجاهدتهای علمی دانشمندانی است که اکنون در عرصه های مختلف علوم و فناوری می کوشند نتیجه مطالعات و تحقیقات خود را در نشریات معتبر بین المللی منتشر کنند، به علاوه، با توجه به تعداد قابل توجه اعضای هیئت علمی تمام وقت در دانشگاههای دولتی و غیردولتی و نیز حضور چشمگیر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته های گوناگون این پیش فرض را مطرح می سازد که موقعیت علمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان به مراتب بهتر از وضعیت حاضر باشد.
وی افزود: قابل قبول است که تولیدات علمی ایران هر سال نسبت به سال قبل افزایش یافته و در تعدادی از رشته ها نیز ایران جایگاه مهمی در بین کشورهای جهان به دست آورده است.
مهراد اضافه کرد: دانشمندان ایران در طی سالهای 1990 تا 2010 در مجموع 88 هزار و 827 رکورد علمی تولید کرده اند. اگر به میزان تولیدات علمی ایران تنها در سال 1990 توجه کنیم مشاهده خواهیم کرد که در مجموع 186 مقاله از دانشمندان ایران در نمایه نامه های بین المللی به ثبت رسیده است. رقم مزبور به قدری ناچیز و حقیر است که آن را چیزی جزء عقب افتادگی علمی نمی توانیم به حساب آوریم.
وی گفت: در سال 2000 میلادی یعنی بعد از 10 سال آنچه از ایران و تولیدات علمی آن در جهان به ثبت رسیده است رقمی است معادل یک هزار و 387 مقاله که همچنان حقیر است. مقایسه تولیدات علمی ایران در سال 2010 با 10 سال پیش از آن مشخص می سازد که به تدریج برنامه های اقتصادی و علمی تحقیقاتی روند رو به رشدی را طی کرده است به طوری که در سال 2010 تعداد 18 هزار و 319 رکورد علمی که در مقایسه با تولیدات علمی سالهای 1990 و 2000 که به ترتیب 186، 1387 مقاله بود بسیار چشمگیر است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علم و فناوری با اشاره به میزان تولیدات علمی ایران در سال 2009 به مهر گفت: در این سال 16 هزار و 978 مدرک از ایران در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) به ثبت رسیده است که در مقایسه با سال 2010 این سال افزایشی برابر با یک هزار و 341 مدرک را نشان می دهد.
وی اظهار داشت: دانشمندان ایران در عرض 15 روز اول سال 2011 میلادی نیز 400 مقاله در مجلات معتبر بین المللی که تحلیل استنادی بر روی آنها انجام می شود چاپ کرده اند که در روزها و ماههای بعد شاهد رشد و شکوفایی تولیدات علمی بیشتر دانشمندان و پژوهشگران ایرانی خواهیم بود.
جدول تولیدات علمی ایران در سالهای 2000، 2009، 2010 و 2011
ردیف

وضعیت تولیدعلم ایران طی 4 سال


میزان مدارک ثبت شده


1

وضعیت تولید علم ایران در سال 2000

1هزار و 387 مدرک 2

وضعیت تولید علم ایران درسال 2009

16 هزار و 978 مدرک


نوشته شده در سه شنبه 89/10/28ساعت 11:24 صبح توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

پژوهشگران از موفقیت آمیز بودن مراحل نخست ساخت واکسن ضداعتیاد خبر دادند.
پژوهشگران علوم پزکی در کشور امریکا  می گویند واکسنی ساخته اند که در مراحل اولیه آزمایش  موش های آزمایشگاهی را در برابر اعتیاد به کوکایین واکسینه می کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، در این مطالعه با استفاده از ویروس سرماخوردگی واکسنی ساخته شد که در مرحله آزمایش در موش های آزمایشگاهی نتایج رضایت بخشی داشت و این امر امیدواری ها برای واکسینه کردن انسان در برابر مواد مخدر را افزایش داده است.

محققان دانشگاه پزشکی”ویل کورنیل” نیویورک موفق شدند با استفاده از ویروس سرماخوردگی واکسنی بسازند که در مرحله آزمایش  سیستم دفاعی بدن موش ها را در برابر کوکایین تقویت می کند و مانع تاثیر این ماده مخدر در مغز می شود.

محققان می گویند، در صورتی که این واکسن در آزمایش در انسان نیز کارایی خود را نشان دهد می تواند اولین واکسنی باشد که ترک اعتیاد را در انسان آسان می کند.

کارشناسان معتقدند، این واکسن در صورت موفقیت در انسان نه فقط در ترک اعتیاد به کوکایین بلکه در ترک اعتیاد به هروئین، نیکوتین و مواد افیونی دیگر نیز موفق عمل خواهد کرد.


نوشته شده در یکشنبه 89/10/26ساعت 1:28 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

فارس: پژوهش جدید محققان حاکی از آن است که دستگاههای خودپرداز به اندازه سرویسهای بهداشتی عمومی آلوده اند.
شبکه ایران به نقل از تلگراف نوشت: دستگاههای خودپرداز به اندازه سرویسهای بهداشتی عمومی آلودهاند و نتایج آزمایش هایی که در این زمینه صورت گرفته بیانگر آن است که در آنها باکتریهایی وجود دارد که باعث بروز بیماری و ابتلای فرد به تب و اسهال میشود.

محققان از صفحه کلید مجموعهای از عابربانکها در مرکز شهر که هر روز هزاران نفر برای انجام خریدهای خود از آن استفاده میکنند، نمونه برداری کردند.


این کارشناسان در مرحله بعد نمونه های مشابهی از سرویسهای بهداشتی عمومی شهر تهیه کرده و باکتریهای موجود در این 2 نمونه را در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ با هم مقایسه کردند.


به این نمونهها یک شب فرصت برای رشد داده شد. بررسیها نشان داد در هر 2 نمونه باکتریهای باسیل و پسودوموناس بودند که عامل ابتلای افراد به حالت تهوع، تب و اسهال است.


دکتر ریچارد هاستینگز، میکروبیولوژیست در این باره میگوید: میزان باکتریها را در دستگاههای خودپرداز که زیاد از آنها استفاده میشد و سرویسهای بهداشتی عمومی مقایسه کردیم.


وی میافزاید: نتایج این آزمیش ما را شگفت زده کرد زیرا متوجه شدیم عابربانکها به میزان زیادی به باکتری آلوده بود، درست به اندازه سرویسهای بهداشتی عمومی!


وی ادامه میدهد: نوع باکتریهایی که در این 2 مکان یافتیم نیز به طرز شگفت انگیزی یکسان بودند، باکتری هایی که عامل بیماری انساناست.


این پژوهش به آن دلیل انجام شد که شهروندان انگلیسی سرویسهای بهداشتی عمومی را بزرگترین عامل تهدیدکننده سلامت جامعه میدانند. در پژوهشی که بر روی 3 هزار فرد بزرگسال صورت گرفت، مشخص شد بسیاری از آنها تلفنهای عمومی را یکی از بزرگترین خطرها برای سلامت عمومی میدانند.


یک چهارم از افراد، تلفنهای عمومی را بسیار آلوده میدانند. در این لیست، تنها سرویسهای بهداشتی عمومی بالاتر از تلفنهای عمومی قرار گرفته بودند. سومین مکان آلوده از نظر شهروندان انگلیسی نیز ایستگاههای اتوبوس بود.


این در حالی است که دستگاههای خودپرداز در این لیست، در رده دهم قرار داشتند.


نوشته شده در پنج شنبه 89/10/23ساعت 5:19 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

به گزارش فارنت و به نقل از Mashable در ماه دسامبر شبکه اجتماعی فیس بوک امکان تغییر صفحه شخصی (پروفایل) کاربران خود به ظاهر جدید را عرضه نمود. در ابتدای کار و در ماه اول کاربران باید میان ضاهر جدید و قدیمی صفحه پروفایل خود یکی را انتخاب می کردند اما از امروز فیس بوک بروزرسانی صفحه ی پروفایل تمام کاربران به ظاهر جدید را آغاز کرد.


در ظاهر جدید صفحات پروفایل کاربران امکاناتی همچون رابط کاربری جدید برای دسترسی به تمام عکس های کاربر و درج جزئیات جدیدی همچون کار و شغل و تحصیلات کاربر گنجانده شده است و همچنین به کاربران اجازه داده شده است که دوستان خود در فیسبوک را در دسته های متفاوت طبقه بندی کنند. اضافه شدن لیست علاقه مندیهاو جزئیات جدیدی مانند بخش “درباره من” از جمله امکانات جدید پروفایل تازه کاربران خواهد بود.



نوشته شده در چهارشنبه 89/10/22ساعت 1:30 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

پژوهشگران می گویند نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد، مغز انسان ها در چندین قرن گذشته به تدریج کوچک تر شده است.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  انسانهای ماقبل تاریخ از مغزهای بسیار بزرگتری برخوردار بوده اند و مطالعات نشان می دهند مغز انسان از پنج هزار سال پیش تا کنون در حدود 150 سانتیمتر مکعب کوچکتر شده است که این میزان با 10 درصد از کل حجم مغز برابری می کند.
بر اساس این تحقیقات در 20 هزار سال گذشته حجم مغز مردها از هزار و پانصد سانتیمتر مکعب به هزار و سیصد و پنجاه سانتیمتر مکعب کاهش یافته است.

میانگین وزن مغز یک فرد بالغ 1.3 تا 1.4 کیلوگرم است. برخی از جراحان مغز و اعصاب بافت مغز زنده را مانند خمیردندان و مواد نیمه جامد دیگر توصیف می کنند.

در حدود 80درصد از محتوی جمجمه انسان را مغز فرا گرفته است و مابقی آن از میزان یکسانی خون و مایع نخاعی انباشته شده است به بیانی دیگر حجم مواد انباشته شده در جمجمه انسان با گنجایش بطری دو لیتری آب معدنی برابری می کند.

بر اساس یک پژوهش  ، حجم مغز مردها در این مدت تا حد یک توپ تنیس کوچک شده است. حجم مغز زن ها هم تقریبا به همین میزان کاهش یافته است.

دکتر جان هاوکاس استان دانشگاه ویسکانسین در این باره گفت، کاهش حجم مغز انسان ، به معنای کمتر شدن هوش افراد نیست.

نظریه های مختلفی در مورد علت کوچک تر شدن حجم مغز انسان ها ارائه شده است.

گرم شدن هوا، کمتر شدن فعالیت بدنی افراد در مقایسه با عصر حجر و تغییر کردن برنامه غذایی انسان ها از جمله این نظریه هاست.

هاوکاس در این باره می گوید، مغز انسان بیست درصد انرژی بدن را مصرف می کند و مغز بزرگ تر به انرژی بیشتری نیاز دارد.

تا کنون دلیل این کاهش حجم مغز مشخص نشده اما برخی بر این باورند این کاهش حجم با افزایش کارایی مغز همراه شده است.

برخی دیگر بر این باورند که به دلیل عدم نیاز به فکهای مقاوم برای جویدن مواد غذایی سخت، جمجمه انسان رو به کوچک تر شدن گذاشته است. با این همه تا کنون شاهدی بر این موضوع که کوچک شدن مغز از میزان هوشمندی انسانها کاسته است یا نه به دست نیامده است.

مغر انسان در تمامی فعالیت های ارادی و غیر ارادی در گیر میباشد. احساسی که الان دارید، کاری که الان در حال انجام آن هستید و … شاید باور نکنید اما مغز انسان حتی در شکل گیری شخصیت شما نیز موثر می باشد. بنابراین اگر مغز درست کار کند شما می توانید زندگی خوب و متعادلی داشته باشد و اگر مشکلی در عملکرد آن باشد طبیعتا” نخواهید توانست زندگی خوبی داشته باشید
دیدگاه قدیمی که انسان تنها از 10 درصد از مغزش استفاده می کند دیدگاهی نادرست است اما اکنون آشکار شده است زمینه به وجود آمدن این دیدگاه در واقع این است که نورونها تنها 10 درصد از مغز انسان را تشکیل می دهند.

بقیه سلولهای مغزی که بیش از نیمی از وزن مغز را به خود اختصاص داده اند سلولهای Glia نام دارند که به زبان یونانی به معنی چسب است. از این رو در گذشته عصب شناسان معتقد بودند این سلولها برای در کنار هم نگاه داشتن نورونها در مغز قرار دارند اما مطالعات جدید نشان داده اند که نقش این سلولها محافظت و ایجاد ایمنی برای رشد و عملکرد سیناپسها است.

 البته پژوهشگران تاکید می کنند ارتباط خاصی میان میزان توانایی مغزی انسان با حجم یا وزن آن ندارد. یک مغز بزرگ بالقوه توانایی آنرا دارد که سلولهای بیشتر و ارتباطات بین سلولی بیشتری را پذیرا باشد اما هیچ دلیلی ندارد که یک دانشمند، مغز بزرگتری از یک فرد عادی داشته باشد. همانگونه که مطالعه انجام شده روی مغز آلبرت اینشتین نشان می دهد ابعاد و وزن مغز او کمتر از حد متوسط بوده است.


نوشته شده در شنبه 89/10/18ساعت 6:51 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak