سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

لامپ های LED حاوی مقادیر قابل توجهی سرب، آرسنیک و مواد خطرناک دیگر هستند

پژوهشگران می گویند طبق بررسی‌های جدید، محصولات LED که تحت عنوان محصولات ایمن و سازگار با محیط ‌زیست فروخته می‌شوند، حاوی مقادیر قابل توجهی سرب، آرسنیک و مواد خطرناک دیگر هستند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  این محصولات، نسل جدید لامپ‌های روشنایی محسوب می‌شوند. دکتر اولادل اوگونسیتان، از دانشگاه یوسی ایروین می‌گوید: زمانی که به‌دنبال صرفه‌جویی در منابع انرژی و جلوگیری از گرمایش زمین هستیم، باید نسبت به سمی بودن اجناسی هم که مصرف می‌کنیم، هوشیار باشیم.

تیم تحقیقاتی، میزان مواد سمی را در لامپ‌های کوچک رنگی که در اعیاد و جشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، چراغ‌های راهنمایی و چراغ‌های خودروها اندازه گرفتند. آنها دریافتند که فقط لامپ‌های کم نور قرمز، 8 برابر بیش از میزان استاندارد سرب دارند.

سرب، آرسنیک و فلزات دیگر که در لامپ‌ها و اجزای مرتبط با آنها یافت می‌شوند، می‌توانند باعث انواع سرطان، آسیب‌های عصبی، بیماری کلیه، فشار خون و التهابات پوستی بشوند. همچنین مس که در بعضی از این محصولات یافت می‌شود برای آبزیان، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها خطرناک است.

دکتر اوگونسیتان اضافه می‌کند که شکستن یک لامپ به تنهایی عامل ایجاد سرطان نیست ولی می‌تواند در نوک هرم عوامل مزمن سرطان‌زای دیگر قرار بگیرد. باید توجه داشت که چون سرب شیرین مزه است، این احتمال وجود دارد که کودکان لامپ‌های کوچک رنگی را با آب‌نبات اشتباه بگیرند.

خطرات این مواد در تمام اجزای لامپ‌ها و در هر مرحله از تولید، استفاده و انهدام آنها وجود دارد. زمانی که یک لامپ LED می‌شکند باید بقایای آن را با یک جاروی دسته بلند در حالی که از ماسک و دستکش استفاده می‌کنیم، جمع کنیم و نیز رفتگران که بعد از حوادث ترافیکی خیابان‌ها را تمیز می‌کنند، باید به پوشش‌های ایمنی مجهز باشند.
LED مخفف واژه LIGHT EMMTTED DIODE به معنای دیود ساطع کننده نور است. دیودهای ساطع کننده نور در واقع جزء خانواده‌ها دیودها هستند که دیودها نیز زیرگروه نیمه هادی‌ها به شمار می‌آیند. خاصیتی که LEDها را از سایر نیمه هادیها متمایز می‌سازد این است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساتع می‌شود.
سالها قبل ذرات بسیار کوچک کوانتومی ساخته شد که این ذرات کوانتومی کریستالهایی هستند که ابعادشان چند نانومتر بیشتر نیست و می‌توانند از 100 تا 1000 الکترون را در خود جای دهند.
این ذرات به آسانی از خود بسته‌های انرژی منتشر می‌کنند و هر قدر کوچکتر باشد بیشتر تحریک می‌شوند.

هر ذره در مجموعه ویژه بوئرز به طور استثنایی کوچک و تنها شامل 33 یا 34 جفت اتم بود. هنگامیکه نور روی ذرات کوانتومی تابانده شده یا جریان برق به آنها وصل می‌شوند آنها با تولید نور از خود واکنش نشان می‌دهند و رنگهای متغیر و متنوعی ایجاد می‌کنند.
اما هنگامیکه یک پرتوی لیزری روی مجموعه‌ای از این ذرات کوانتومی تابانده شد اتفاق غیر منتظره‌ای رخ داد. ناگهان نور سفیدی تمامی میز را پوشاند و انتظار می‌رفت که ذرات کوانتومی نور آبی منتشر کند اما این نور، نور بسیار زیبای سفیدی بود.
سپس این ذرات را با پلی اورتان شد و سطح بیرونی یک حبابت لامپ LED آبی را با آن پوشاند. هر چند ظاهر این حباب زیبا نبود اما نور سفیدی مانند لامپهای معمولی منتشر می‌کرد که شدت آن 2 برابر و دوام آن 50برابر یک لامپ معمولی 60 وات بود.
Led‌ها تا اواخر دهه گذشته فقط می‌توانستند سه نور آبی، سبز و قرمز تولید کنند که به همین علت کاربردشان محدود بود.
سپس led‌هایی با رنگ آبی به بازار آمدند که می‌توانستند نور سفید با هاله‌ای از رنگ آبی روشن کنند.
بسیاری اعتقاد دارند لامپ‌هایی که از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می‌کنند، یا همان LED، آینده را از دست سایر رقبا خارج خواهند کرد.


نوشته شده در پنج شنبه 89/11/28ساعت 9:22 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

جوایز دانشگاه شریف به نفرات اول تا سوم کنکور ارشد
دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه صنعتی شریف جوایز خود را برای برگزیدگان آزمون کارشناسی ارشد90 و المپیاد علمی اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه صنعتی شریف برای آن گروه از دانشجویان که در آزمون ورودی کارشناسی ارشد 90 و المپیاد علمی موفق به کسب رتبه های بالا می شوند، جوایزی نظر گرفته است.
براساس این خبر، جوایز برای آن گروه از دانشجویان کارشناسی که از طریق این دفتر بدون آزمون پذیرفته شده یا نشده اند، در نظر گرفته شده است.
برای دانشجویان شرکت کننده در المپیاد علمی دانشجویی، کارشناسی ارشد و حائزان رتبه های یکم تا سوم بورس تحصیلی یک ساله به مبلغ ماهیانه 150هزار تومان به همراه لوح تقدیر قابل درج در پرونده، برای دانشجویان حائز رتبه های چهارم و پنجم آزمون کارشناسی ارشد یک سکّه زرین بهار آزادی و لوح تقدیر قابل درج در پرونده و برای دانشجویان حائز رتبه های ششم تا دهم آزمون کارشناسی ارشد نیم سکّه بهار آزادی و لوح تقدیر قابل درج در پرونده در نظر گرفته شده است.


نوشته شده در یکشنبه 89/11/3ساعت 1:34 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

طراحی مشخصات سلامت شهروندان در کارت های ملی هوشمند

مدیر کل دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از ایجاد بخش مربوط به مشخصات سلامت شهروندان در کارت های ملی هوشمند خبر داد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  دکتر ریاضی با اشاره به صدور کارت ملی هوشمند برای نخستین بار در قم و ایجاد بسیاری از زیر ساخت های لازم در این زمینه در این شهر افزود: باید با کمک مسئولان استان یکی از کاربردهای این کارت در حوزه سلامت تعریف شود تا بتوان بسیاری از اهداف مد نظر را محقق کرد.

وی با اشاره به امکانات و برخی زیر ساخت های حوزه IT در بیمارستان شهید بهشتی اظهار داشت: باید با ایجاد شرایط و تقویت زیرساخت ها در این مرکز شرایط استفاده از این کارت ها را  نخستین بار در کشور در بیمارستان شهید بهشتی قم فراهم کرد.

مدیر کل دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه کارت ملی هوشمند نقش بسیار مهمی در پرونده الکترونیکی سلامت دارد، تصریح کرد: ایجاد و طراحی این امکان در کارت های ملی هوشمند گام مهمی در حوزه سلامت خواهد بود.

دکتر ریاضی با بیان اینکه توسعه فناوری اطلاعات و آمار یکی از اهداف و اولویت های وزارت بهداشت است، افزود: طبق ابلاغ وزیر بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی تمامی این واحدها در استان های مختلف باید به سمت ایجاد و تقویت اتوماسیون اداری و مکاتبات الکترونیکی حرکت کنند.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضرورت ایجاد ارتباط الکترونیکی تمامی واحدهای ستادی و درمانی را یادآور شد و افزود: با گسترش اتوماسیون اداری بسیاری از فرآیندها در حوزه های مختلف ماموریتی مانند مراکز بهداشتی و درمانی و غذا و دارو توسعه و تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به درخواست های مردمی با سهولت بیشتری انجام می شود.

دکتر ریاضی با بیان اینکه طبق ماده39 قانون پنجم توسعه باید پرونده الکترونیکی برای شهروندان ایجاد شود، گفت: این پرونده الکترونیکی حاوی داده ها و اطلاعات سلامت شهروندان از پیش از تولد تا بعد از مرگ است.

وی افزایش کیفیت خدمات سلامت را یکی از اهداف اصلی ایجاد پرونده های الکترونیکی دانست و افزود: حرکت به سمت تشکیل این پرونده ها در مدیریت شاخص های آماری و همچنین توسعه فعالیت های پژوهشی و علمی نقش بسزایی دارد.


نوشته شده در شنبه 89/11/2ساعت 2:0 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

خبرگزاری فارس: معاونت فرهنگی وزارت علوم بر راه‌اندازی شبکه اجتماعی دختران دانشجو در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مراسم تودیع سمانه جوادی مسئول سابق گروه مطالعات زنان و خانواده دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم ‌و معارفه فاطمه بلغانی رئیس جدید این گروه در دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی و با حضور علی آدمی مدیرکل دفتر و برخی از کارشناسان این گروه برگزار شد.


آدمی مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با بیان اینکه فعالیت در عرصه زنان و دختران دانشگاهی نیازمند کار دانشگاهی و تسلط به مبانی دینی است، گفت: انتظار می‌رود این گروه مطالعاتی با برقراری ارتباط با نهادهای فعال در این زمینه و تشکیل کمیته‌های تخصصی با همکاری دانشگاه‌ها بتواند مرجع فعالیت‌های فرهنگ در زمینه زنان و دختران دانشگاهی باشد.


در این مراسم، سعید غیاثی مشاور اجرایی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم نیز به تشریح انتظارات معاونت فرهنگی و اجتماعی از گروه مطالعات زنان پرداخت و با اشاره به ترکیب جمعیتی دانشگاه‌ها گفت: گروه مطالعات زنان باید با تعامل و جذب دانشجویان فعال فرهنگی زمینه‌ساز رصد تحولات فرهنگی در زمینه مطالعات زنان باشد.


وی در ادامه با اشاره به تاکید معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بر راه‌اندازی شبکه اجتماعی دختران دانشجو تصریح کرد: این گروه باید تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف را در دستور کار خود قرار دهد.


غیاثی با بیان اینکه این گروه باید راهکارهای عملیاتی و اجرایی را برای مسائل فرهنگی دختران و زنان دانشگاهی ارائه دهد، یادآور شد: این گروه باید تبدیل به پایگاه مرجع در امور زنان و دانشجویان دانشگاهی باشد.


بنابراین گزارش، فاطمه بلغانی که پیش از این مسئول امور خواهران در نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بود، به عنوان مسئول گروه مطالعات زنان و خانواده دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شده است و در بخشی از حکم وی آمده است: « شایسته است با بهره‌گیری از متخصصان امر و با دقت نظر نسبت به اهداف تعیین شده برای دفتر متبوع اهتمام وافر معمول فرمائید.»


نوشته شده در شنبه 89/11/2ساعت 1:43 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

نماینده دانشگاه هامبورگ آلمان در حرم مطهر آقا ابا عبدالله الحسین علیه السلام در کربلا موفق به تشرف به دین اسلام گردید.
به گزارش ادیان نیوز "دکتر هارد اشنایدر" استاد دانشگاه هامبورگ آلمان که برای ارئه طرح و تحقیق پزشکی به دعوت مقامات محلی کربلا به این شهر سفر کرده بود در یکی از بهترین مکان های دنیا موفق به تشرف به دین مبین اسلام گردید.

دکتر هارد اشنایدر در مصاحبه خود با خبرنگار الوطن گفت: این دومین باری است که من به این شهر مقدس می آیم و این بار زمانی که وارد صحن مطهر شدم احساس عجیبی به من دست داد که غیر قابل وصف است و تا به حال چنین حسی را درک نکرده بودم.


دکتر اشنایدر که اکنون نام "حسن" را برای خود انتخاب کرده است گفت: هنگامی که این خیل عظیم جمعیت را مشاهده کردم که چگونه برای رسیدن به کربلا از دور ترین نقاط با شور و اشتیاقی وصف ناپذیر در حال حرکت اند ،احساس کردم برای یک لحظه گمشده خود را یافته ام و قلبم به درستی انتخابم گواهی می داد.


" نصیف جاسم الخطابی" معاون رئیس شورای استانی در کربلا ،در همین باره گفت: این سعادت بزرگی برای ایشان بوده که در چنین مکان مقدسی به دین مبین اسلام مشرف شوند.


در ادامه این گفتگو "شیخ عبدالمهدی کربلائی" مدیر آستانه مبارکه آقا اباعبدالله الحسین (علیه السلام) پس از تبریک به این دکتر تازه مسلمان شده آلمانی چگونگی پیدایش این نهضت عظیم و قیام امام حسین (علیه السلام) را برای وی توضیح داد.


نوشته شده در جمعه 89/11/1ساعت 10:30 صبح توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak