سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

اگر می‌خواهید از ابتلا به زوال عقل در دوران پیری در امان بمانید از دندانهایتان مراقبت کنید

از دست دادن دندانها با بروز زوال عقل در دوران پیری ارتباط دارد .

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج نحقیقات نشان می دهد افرادی که دندان های طبیعی خود را از دست می‌دهند بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل و تحلیل رفتن حافظه هستند.
این یافته حاصل مطالعه و آزمایش روی بیش از هزار شرکت کننده ژاپنی 65 ساله و پیرتر است.

این داوطلبان از نظر وضع سلامت دندان ها و شرایط و اوضاع سلامت روانی بررسی و ارزیابی شدند.

این بررسی‌ها نشان داد سالمندانی که هنوز بسیاری از دندان های طبیعی خود را دارند در مقایسه با سالمندانی که تعداد اندکی از دندان های خود را دارند یا همه آنها را از دست داده‌اند بیشتر دچار ضعف حافظه می‌شوند و مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر را تجربه می‌کنند.

پزشکان می‌گویند عفونتی که در لثه‌ها تولید می‌شود و می‌تواند عامل از دست دادن دندان ها شود یک ماده التهابی تولید، و التـهاب در مغز را تشدید می‌کند و به مرگ اعصاب و از دست دادن حافظه منجر می‌شود.

این توصیه، پیام یک مطالعه جدید است که در آن بین از دست دادن دندانها و بروز زوال عقل در سنین بالا ارتباطی کشف شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک،

همچنین نتایج تحقیقات محققان بر روی  پرونده دندان پزشکی  ”راهبه‌ها”  و نتایج آزمایش عملکرد مغزی 144?تن از آنان در مدت 12? سال نتایج مشابه را  نشان داد .

تحقیق راهبه‌ها یک تحقیق درازمدت در مورد پیری و آلزایمر در بین راهبه‌های کاتولیک مدرسه خواهران نوتردام است.
این افراد ? 75?تا ? 98?سال سن داشتند.
در بین کسانی که در اولین آزمایش ادراکی از نظر زوال عقل سالم بودند کسانی که هیچ دندانی نداشتند یا کمتر از ? ??دندان برایشان مانده بود دو برابر کسانی که دستکم ? 10?دندان در دهان داشتند به زوال عقل در سنین بالاتر مبتلا شدند.
حدود یک سوم افراد بی‌دندان یا کم دندان هنگام انجام اولین آزمایش ادراکی به زوال عقل دچار بودند.
دکتر “پاملا اسپارکس اشتاین” از دانشکده پزشکی دانشگاه کنتاکی و همکارانش این یافته‌ها را در مجله انجمن دندان پزشکی آمریکا ارایه کردند.
برخی تحقیقات قبلی نشان داده است سطح بهداشت دهان و دندان به علت بی‌توجهی به این امر در مبتلایان به زوال پایین‌تر است.
این تحقیق جزو معدود مطالعاتی است که نقش رعایت بهداشت را در بروز زوال عقل بررسی کرده است.
دکتر اشتاین می‌گوید بیماریهای معمولی ممکن است بطور هم زمان در بروز زوال عقل و از دست دادن دندانها نقش داشته باشند. علاوه بر بیماریهای لثه، کمبودهای تغذیه‌ای دوران کودکی، عفونتها یا بیماریهای مزمن بطور هم زمان باعث از دست دادن دندانها و آسیب مغزی می‌شوند.

آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است. علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظه? موقت در دوران پیری آغاز شده و به‌تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد.

مرگ پس از پنج تا ده سال از بروز علائم اتفاق می‌افتد؛ اما بیماری حدود بیست سال قبل از ظهور علائم آغاز شده‌است.

این بیماری با از دست رفتن سیناپس‌های نورون‌ها در برخی مناطق مغز، نکروزه شدن سلول‌های مغز در مناطق مختلف سیستم عصبی، ایجاد ساختارهای پروتئینی کروی شکلی به نام پلاک‌های پیری (SP) در خارج نورون‌های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشته‌های به نام NFT در جسم سلولی نورون‌ها، مشخص می‌شود .


نوشته شده در جمعه 89/10/17ساعت 12:44 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

خاصیت اسیدی آبلیمو به تخریب بسیار شدید وجبران ناپذیر مخاط بینایی منجرمی شود

لیمو و آبلیمو در واقع یک اسید ملایم است که موجب تخریب بسیار شدید مخاط بینی و بروز مشکلات عدیده ای در مخاط بویایی و تنفسی می شود.

دکتر سید علیرضا مصباحی، دبیر انجمن راینولوژی استان فارس در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: افراد به هیج عنوان و تحت هیچ شرایطی از آب لیمو برای درمان بیماری های بینی و سینوس اعم از آلرژی، سرماخوردگی، سینوزیت حاد یا مزمن، پولیپ یا آلرژی استفاده نکنند.

این عضو جامعه جراحان گوش و حلق و بینی آمریکا گفت: چنین اقدامی مشکلاتی برای بیماران مذکور ایجاد می کند که گاه جبران ناپذیر است و نمی توانیم آن مشکلات را برطرف کنیم.
isna


نوشته شده در جمعه 89/10/17ساعت 12:38 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

گردو نه تنها خوشمزه است بلکه برای سلامت قلب و پوست بسیار مفید و پرفایده است.

http://takrang.ir/wp-content/uploads/2010/11/gerdoo.jpg

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، گردو یکی از منابع مهم پروتئین گیاهی و منبع سرشار از چربی های امگا 3 و اسید آلفا لینولئیک است که تاثیر مفید هر دو در عملکرد مناسب عروق شناخته شده هستند.

گردو هم چنین حاوی خواص آنتی اکسیدانی قوی برای پیشگیری از سرطان است. چربی های اشباع نشده تک زنجیره ای موجود در گردو برای مقابله با کلسترول بد خون و کاهش آن در بدن و نیز برای کاهش لیپو پروتئین که عامل تصلب شرایین است، بسیار سودمند می باشد.

گردو در عین حال حاوی نوعی اسید آمینه به نام ال آرمبینین است که به جریان بهتر خون در عروق کمک می کند.

به گزارش شبکه خبری سی بی سی، کارشناسان تغذیه می گویند گردو غذای مغز است و نقش مهمی در بهبود عملکرد سلولهای مغزی ایفا می کند تا جایی که حتی شما را به مرور زمان و با مصرف روزانه باهوش تر می کند.

ملاتونین یکی دیگر از مواد مفید موجود در گردو است که به بهبود خواب کمک می کند و بنابراین در کاهش بی خوابی و رفع سایر اختلالات خواب موثر است.

isna


نوشته شده در جمعه 89/10/17ساعت 12:35 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

ژوهشگران علوم پزشکی می گویند  کپک های خانگی می توانند سبب بروز آلرژی و مشکلات تنفسی شوند و حتی ممکن است کشنده باشند . کپک و قرار گرفتن در معرض آن باعث ناراحتی تنفسی، چشم، ناراحتی های پوستی و آلرژی می شود.
 
  
  
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، انجمن آمریکایی آسم و آلرژی و آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا، توصیه هایی را برای کنترل رشد کپک ها در خانه ارائه کرده اند.

بنابراین توصیه ها، برای کنترل رشد کپک ها رطوبت داخل خانه باید کمتر از ?? درصد باشد.

در این زمینه یک دستگاه رطوبت سنج می تواند به شما کمک کند. همچنین برای محیط های مرطوب یک هواکش یا سیستم تهویه مورد نیاز است.

نکته دوم این است که هرگونه منبع نشت آب را که امکان رشد کپک ها را فراهم می سازند، تعمیر کنید.

سوم اینکه نواحی تجمع کپک ها را روی سطوح جامد شناسایی کرده و با محصولات سفیدکننده این نواحی را تمیز کنید.

 همچنین توصیه می شود که از تهویه مناسب فضای منزل اطمینان حاصل کنید.

برای این منظور می توانید برای آشپزخانه و حمام از هواکش استفاده کنید و لباس ها را در فضای آزاد خشک کنید. سری دوش را مرتب تمیز کنید. تعداد گیاهان طبیعی داخل منزل را به حداقل برسانید.

اگر امکان دارد پنجره را بسته نگه دارید و بالاخره اینکه از پوشاندن کف دستشویی و زیرزمین با موکت و قالیچه خودداری کنید.

با رعایت این نکات احتمال رشد کپک ها و قارچ ها درفضای داخل منزل کاهش پیدا می کند.

کپک ها در صورت مناسب بودن شرایط رشد، یعنی رطوبت و گرما بسرعت رشد می کنند و می توانند سبب تخریب و غیرقابل مصرف شدن میوه ها و غذاها شوند. کپک ها اگر چه بیشتر اوقات شمایلی شبیه هم دارند، اما هر نوع ماده غذایی، کپک مخصوص خودش را دارد مثلا کپکی که روی میوه ها رشد می کند با کپک نان، مربا و خشکبار فرق دارد.

کپک نان یکی از خطرناک ترین انواع کپک است، چون بسرعت در بافت نان نفوذ می کند و اگر لایه های نان روی هم چیده شده باشد، بخش های بالایی و پایینی خود را نیز آلوده می کند. وقتی نان کپک زد، راهی جز دور انداختن آن وجود ندارد، اما برای این که این اتفاق نیفتد پیش از سرد شدن کامل نان ها، نباید آنها را روی هم چید، چون حرارت نان موجب کپک زدگی زودرس می شود.

این در حالی است که انباشته شدن نان داغ پیش از سرد شدن، موجب تغییر حالت ظاهری، بیات شدن زودرس و بروز بیماری های گوارشی می شود.

پس برای این که کپک، نان های شما را از بین نبرد آنها را پس از خنک شدن درون کیسه های پلاستیکی بگذارید و درون فریزر قرار دهید. البته پیچیدن نان در پارچه های سفید و تمیز بهتر از کیسه های پلاستیکی است، چون رطوبت نان را جذب می کند و مانع کپک زدگی آن می شود.


نوشته شده در پنج شنبه 89/10/16ساعت 12:4 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

اثیر مثبت پیاده روی در پیشگیری از سرطان

پزشکان می گویند با دستکم 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه ، خطر مرگ ناشی از سرطان به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  بررسی بیش از 150 هزار نفر در مدت بیست سال نشان مید هد پیاده روی روزانه حتی در افراد مبتلا به سرطان ، خطر مرگ ناشی از این بیماری را کاهش می دهد.

بررسی ها پیشتر نیز نشان داده است پیاده روی ساده ، در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی نیز موثر است .

همچنین محققان در انگلیس پس از 25 سال بررسی نتایج و اطلاعات مربوط به سرطان روده بزرگ دریافتند: ورزش مداوم و منظم، بویژه پیاده‌روی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 25 درصد کاهش می‌دهد.
محققان دانشگاه واشنگتون در مطالعات خود دریافتند که انجام ورزش های ساده ای مانند پیاده روی به طور مداوم تأثیر بسیار خوب و مفیدی روی کاهش ابتلای افراد به انوع مختلف بیماری ها چون بیماری های قلبی، دیابت و سایر سرطان ها داشته و پس از تشخیص سرطان در بهبودی آن نقش مهمی ایفا می کند.

محققان بیش از 150 هزار نفر را بین سال های 1982 تا 2005 مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند افرادی که به طور دائم به مدت 10 سال ورزش و پیاده روی کرده بودند، در معرض کم ترین خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ قرار داشتند. ورزش بیشتر تأثیر بیشتری را در افراد به جا می گذارد.

به گفته محققان، راه رفتن به مدت 30 دقیقه در روز خطر بروز بسیاری از بیماری ها را تا حدود زیادی کاهش می دهد. هیچ وقت برای شروع دیر نیست. حتی اگر تا کنون شروع به ورزش نکرده اید، از همین حالا شروع کنید.

*  برای انجام پیاده روی نکات زیر را رعایت کنید:

1- کفش های راحت، کاملاً اندازه و بنددار بپوشید ، که پا را در خود نگهدارد و مانع تاثیر ضربه به پا شود. همچنین جوراب های ضخیم نخی که عرق پا را جذب وپاها را حفظ کند بپوشید.

2- لباس های راحت، سبک و متناسب با دمای هوا بپوشید. در تابستان لباس های با رنگ روشن بپوشید. و در زمستان به جای یک لباس ضخیم، چند لباس نازکتر بپوشیدتا بتوانید به تدریج با گرم شدن بدن در حین پیاده روی، لباس های خود را کم کنید.

3- پیاده روی را با سرعت کم شروع کنید.

4- دریک وضعیت متعادل و راحت راه بروید. سر را بالا نگهدارید، به جلو نگاه کنید نه به زمین. در هر قدم بازوها را آزادانه در کنار بدن حرکت دهید. بدن را کمی به جلو متمایل کنید. گام برداشتن را از مفصل ران و با گام بلند انجام دهید. روی پاشنه فرود آمده و با یک حرکت نرم به جلو بروید. از برداشتن گام های خیلی بلند خودداری کنید.

5- راه رفتن را درصورت امکان بدون توقف انجام دهید. ایستادن مکرر و شروع مجدد پیاده روی مانــع تاثیرات  مثبت آن می شود.

6-  در حین راه رفتن نفس های عمیق بکشید. با یک نفس عمیق از طریق بینی و با دهان بسته ریه ها را از هوا پرکنید و سپس هوا را از دهان خارج کنید.

7- سعی کنید زمان خاصی از هر روز را برای پیاده روی در نظر بگیرید که خسته و یا گرسنه نباشید  و در صورت امکان با دوستانتان پیاده روی کنید.

8-  اگردر سربالایی یا سراشیبی قدم می زنید، بــدن را به سمت جلــو متمایل کنیدوبرای حفظ تعادل ، قدم های کوتاه تری بردارید.

9-  مدت زمان پیاده روی و مسافتی که طی کرده اید را هر روز در تقویم خود یاد داشت کنید.  هفته ای یک بار مدت زمان پیاده روی را افزایش دهید.

10- در اواخر پیاده روی به تدریج قدم های خود را آهسته تر کنید. می توانید حرکات انعطاف پذیری را نیز انجام دهید و با این کار کم کم بدن خود را سرد کنید.

11-اگر در حین پیاده روی دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدید فوراً استراحت کنید و با پزشک مشورت نمایید.

پیاده روی به علت تحریک ماهیچه ها واستخوان ها سبب افزایش قدرت عضلانی و استخــوانی می شود.

زمانی که خسته یا گرسنه هستید ورزش نکنید.


نوشته شده در چهارشنبه 89/10/15ساعت 3:39 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

Design By : Pichak