سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

 هوا که سردتر می شود، افزون بر سرماخوردگی و آنفلوآنزا، انواع بیماری ها هم نمود پیدا می کنند و دردهای مزمن عود بیشتری می یابند. استخوان ها بیشتر تیر می کشند، سینوس ها چرکی می شوند و حتی سردردهای میگرنی بیشتر به سراغ ما می آیند.

یک متخصص گوش و حلق و بینی در گفت وگو با «جام جم» می گوید: گرفتگی، ترشح و آبریزش بینی، انسداد راه تنفسی و خلط پشت حلق از جمله علائم ابتلا به سینوزیت است که نوع مزمن آن موجب ایجاد پولیپ بینی و مننژیت می شود.

دکتر پدرام برقعی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان این که رینوسینوزیت نام صحیح و علمی سینوزیت است، می افزاید: رینوسینوزیت به التهاب مخاط بینی و سینوس ها گفته می شود که عوامل عفونی، عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی، عوامل آلرژیک، تروما، آسیب های مخاطی و آلودگی های محیطی از علل ابتلا به این بیماری هستند.

وی با اشاره به گرفتگی بینی به عنوان مهم ترین علامت ابتلا به رینوسینوزیت می گوید: برای این بیماری دو دسته علائم اصلی و فرعی وجود دارد که گرفتگی بینی، انسداد راه تنفسی، ترشح و آبریزش بینی و خلط پشت حلق از جمله علائم اصلی هستند که در همه مبتلایان دیده می شود.

دکتر برقعی ادامه می دهد: سردرد های خفیف و به اصطلاح سنگینی سر از جمله علائم فرعی این بیماری است که در همه افراد دیده نمی شود و افرادی که سردردهای شدیدی دارند نباید آن را به حساب رینوسینوزیت بگذارند.

ویروس ها، منشا اصلی

این متخصص گوش و حلق و بینی، عفونت های ویروسی را از شایع ترین نوع رینوسینوزیت های عفونی دانسته و می گوید: بیش از 92 درصد رینوسینوزیت ها منشاء ویروسی دارند و بیشتر ویروس هایی مانند آنفلوآنزا و پاراآنفلوآنزا که از طریق هوا منتشر می شوند، عامل اصلی بروز رینوسینوزیت های فصلی هستند.

به گفته وی علائم رینوسینوزیت حاد بین 4 تا 12 و عفونت های مزمن بیش از 12 هفته طول می کشد، با این حال علائم رینوسینوزیت حاد بعد از طی شدن دوره بیماری به جز در کسانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، از بین می رود.

دکتر برقعی فصول سرد را شایع ترین زمان ابتلا به عفونت های ویروسی دانسته و می گوید: در فصول سرد، شرایط برای تکثیر ویروس ها مناسب تر بوده و احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی و حاد بیشتر است.

این متخصص گوش و حلق و بینی می افزاید: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به رینوسینوزیت های عفونی و ویروسی عدم تماس با افرادی است که دچار سرماخوردگی هستند. همچنین کسانی که زمینه ابتلا به رینوسینوزیت دارند باید از سرد شدن مخاط بینی خود جلوگیری کنند.

برقعی با اشاره به شیوع سردردهای شبه میگرنی در فصل سرد می گوید: سردرد هایی که از طریق تماس با هوای سرد ایجاد می شوند، از علائم رینوسینوزیت ها نبوده و از جمله سردردهای شبه میگرنی هستند.

با این حال و با وجود شرایط مساعد در بدن، سرما در بروز و تشدید رینوسینوزیت های مزمن بسیار اثرگذار است.

وی می افزاید: در درمان رینوسینوزیت ها و عفونت های ویروسی استفاده از آنتی بیوتیک ها کاملا بی تاثیر بوده و فقط در درمان رینوسینوزیت های عفونی از این دارو استفاده می شود.

علاوه بر اینها در رینوسینوزیت هایی با منشاء آلرژیک پرهیز از ماده آلرژی زا و سپس استفاده از داروهای ضدآلرژیک و شستشوی بینی با سرم بهترین روش درمانی است و در نهایت روش درمانی رینوسینوزیت های قارچی، جراحی است.

این متخصص گوش و حلق و بینی ایجاد پلیپ را شایع ترین عارضه در رینوسینوزیت های مزمن می داند و تاکید می کند: ایجاد پلیپ در افرادی که دچار رینوسینوزیت مزمن هستند بسیار شایع است. علاوه بر این گسترش عفونت به بافت های چشم و مغز، آسیب غضروف های بینی و ایجاد مننژیت از دیگر عوارض شایع در رینوسینوزیت های مزمن است که بسیاری از آنها جبران ناپذیر است.

jamejamonline


نوشته شده در سه شنبه 89/10/14ساعت 12:44 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

کارشناسان تغذیه تایید کردند که برخلاف باور غلط مردم، مصرف تخم مرغ برای سلامت قلب مفید است.

http://s7.aks98.com/images/05946358871174822100.jpg

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، ‌دکتر دون مک نامارا کارشناس تغذیه در آمریکا تاکید کرد حتی موسسه قلب آمریکا هم محدودیت مصرف 6 عدد تخم مرغ در هفته را لغو کرده است.

مک نامارا، متخصص بیوشیمی تغذیه در گفت وگویی با روزنامه هرالدسان خاطرنشان کرد: افراد میانسال از خوردن تخم مرغ وحشت دارند چون 40 سال است که به آنها درباره خطرات کلسترول موجود در رژیم غذایی هشدار داده می‌شود. اما سالها آزمایش و تحقیق آشکارا نشان داده است که کلسترول موجود در تخم مرغ تاثیر خطرناکی روی قلب ندارد.

وی افزود: مقدار چربی اشباع شده در تخم مرغ بسیار پایین است و در عین حال این خوردنی مطلوب حاوی چندین ترکیبات حیاتی مثل کولین است که ترکیبی عالی برای متابولیسم و رشد مغز جنین در دوران بارداری است. هم چنین تخم مرغ حاوی ماده‌ای به نام لیوتئین است که خطر ابتلا به آب مروارید و تحلیل منطقه ماکولار چشمی ناشی از پیری را کاهش می‌دهد.

.link { text-decoration: underline; cursor: pointer; color: Blue; }.hdr { color: White; }

نوشته شده در یکشنبه 89/10/12ساعت 11:17 صبح توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

محققان دانشگاهی در آمریکا به این نتیجه پی بردند که استفاده از کپسول‌های روغن ماهی، باعث کاهش وزن نمی‌شود.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دکتر «لائورا دفینا» که یکی از محققان موسسه «کوپر» در «دالاس» در آمریکاست در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی این کشور، گفت: پیش از این مشخص شده بود که استفاده از کپسول‌های حاوی روغن ماهی برای کاهش وزن افرادی که به چاقی مزمن دچار هستند، موثر است، اما امروزه با توجه به تحقیقات انجام شده ما به این نتیجه پی بردیم که استفاده از این کپسول‌ها که بر پایه امگا 3 تهیه شده‌اند، کاهش وزن را در پی ندارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس این تحقیق که در خبرگزاری رویترز  منتشر شده است پزشکان این موسسه تحقیقاتی در ادامه به این مطلب پرداختند که تنها راه کاهش وزن استفاده از رژیم‌های غذایی مناسب و پیروی از یک برنامه ورزشی متعادل است.

همچنین افرادی که این دو عامل را به جز استفاده از کپسول‌های حاوی روغن ماهی مورد استفاده قرار داده‌اند، موفق شدند در طول 24هفته دست کم 5 کیلوگرم از وزن خود بکاهند. با این حال، کارشناسان و محققان پزشکی بر این باورند که همچنان استفاده از کپسول‌های روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند باعث کاهش وزن شود چرا که این محققان بر این باورند که استفاده از این اسید چرب باعث کاهش کلسترول شده و فشار خون را نیز کاهش می‌دهد.


نوشته شده در شنبه 89/10/11ساعت 12:24 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

پژوهشگران می گویند بررسی ها نشان داده است که  ورزش به خودی خود لاغر کننده نیست. حتی برعکس، در مورد ورزشهای سنگین و شدید باعث افزایش وزن هم می شود؛ زیرا ورزش توده های ماهیچه ای را که سخت تر از توده های چربی هستند، افزایش می دهد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  در عوض ورزش، مصرف انرژی را بالا می برد، دقیقاً همان چیزی که برای ثابت نگه داشتن وزن پس از لاغر شدن ضروری است.

به هرحال ورزش باعث ذوب شدن توده های چربی می شود، هنگامی که ورزش می کنیم، بدن انرژی لازمش را از سوزاندن ذخیره های چربی ماهیچه ای و کبدی تأمین می کند.

ورزش، مقاومت در برابر انسولین را که قند خون را پایین می آورد، کم می کند. در نهایت ورزش، سلامت سیستم قلبی عروقی را با افزایش کلسترول مفید و کاهش فشار خون بهبود می بخشد.

همچنین محققان معتقدند افراد لاغر نباید ورزش را کنار بگذارند چون ممکن است در داخل بدن آنها چربی به شکل توده دور ارگانهای بدن را گرفته باشد.
محققان انگلیسی در لندن اعلام کردند اینکه بدن فرد چقدر چاق به نظر برسد و چربی داشته داشته باشد دلیل آن نیست که ارگانهای داخلی بدنش همانقدر حاوی چربی باشند.
آنها همچنین اعلام کردند افرادی که هیکل ظاهری خود را با رژیم گرفتن متناسب نشان میدهند و ورزش نمیکنند ممکن است به اندازه افراد چاق، چربی دور ارگانهای داخلی آنها از جمله قلبشان را گرفته باشد.
این محققان از سال 1994 تا کنون روی بیش از 800 نفر این مطالعات را انجام داده اند که چربی داخل بدن آنها را اندازه گیری کنند.

آنها پس از این تحقیق ترس خود را از این موضوع اعلام کردند که افراد لاغر با تصور اینکه در بدنشان چربی وجود ندارد، ورزش را کنار بگذارند و متوجه نشوند که در داخل بدن آنها چربی یه شکل توده دور ارگانهای بدن را گرفته است.
این تحقیق که نام آن((در خارج لاغر و در داخل چاق))میباشد بیشترین شگفتی را در مورد افرادی به نمایش گذاشته است که بسیار لاغرند اما از داخل چربی زیادی در بدن دارند.


نوشته شده در چهارشنبه 89/10/8ساعت 1:33 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

 مصرف ترشی برای افراد بی اشتها به غذا مفید است و قسمتی از نیازهای بدن به ویتامین را تأمین می کند.

سیدضیاءالدین مظهری در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: ترشی یکی از چاشنی ها و طعم دهنده ها به غذا است که برای تهیه آن فرآیند نسبتاً طولانی لازم است.

وی گفت: با استفاده از این فرآیند می توان مواد غذایی فاسد شدنی را تا چند ماه سالم نگه داشت.

ترشی اگر از مواد اولیه خوب و تازه تهیه شده باشد، می تواند به عنوان یک چاشنی مناسب در کنار غذا مصرف شود.

این متخصص تغذیه افزود: ترشی هایی که از سرکه انگور خانگی تهیه شده مناسب تر است و مصرف ترشی برای کسانی که نسبت به غذا بی میل هستند، مناسب است.

مظهری اضافه کرد: اکثر ترشی هایی که در بازار وجود دارد به دلیل اینکه از سرکه های صنعتی استفاده می شود، مناسب نیستند و ترشی هایی که به صورت فله ای ارائه می شود، از نظر مواد اولیه، طرز تهیه یا وسیله ای که با آن ترشی را برمی دارند، اطمینانی وجود ندارد و حتی تهیه آنها نیز ممکن است در شرایط بهداشتی صورت نگرفته باشد که موجب ورود آلودگی به بدن می شود.

وی گفت: ترشی ها از مواد مختلفی مانند پیاز، کلم، سیر، هویج، کرفس و سیب زمینی ساخته شده است که همه این مواد دارای مواد معدنی مانند پتاسیم، ویتامین C، کلیسم و آهن دارند و قسمتی از نیازهای بدن را تأمین می کند.

این متخصص تغذیه افزود: در ساختن ترشی ها به دلیل اینکه نمک زیاد به آن اضافه می کنند برای افراد مبتلا به فشار خون مفید نیست و می تواند در کنار غذای خود از ماست استفاده کنند.


نوشته شده در شنبه 89/10/4ساعت 5:13 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

Design By : Pichak