سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج حاصل از جدیدترین تحقیقات  در رابطه با ارتباط بین رشد روزانه کودکان و خواب نشان می دهد این دو به شکل محکم  به هم ارتباط دارند  و بویژه جهش سریع در رشد با افزایش میزان ساعات خواب روزانه و همچنین افزایش تعداد دفعات خواب روزانه و مدت زمان شروع خواب تا بیداری ارتباط نزدیکی دارد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  پروفسور میشل لمپل، استاد علم انسان شناسی از دانشگاه راموری می گوید :  تاکنون اطلاعات کمی در مورد زیست شناسی رشد جهشی داشتیم.

اکنون اطلاعات به دست آمده از این بررسی ها، پنجره جدیدی برای مطالعات علمی آینده درخصوص مکانیسم ها و گذرگاه هایی که پایه و اساس رشد جهشی هستند، می گشاید.البته در عمل مطالعات به والدین کمک می کند تا بدانند الگوی خواب نامنظم، یک بخش عادی از رشد و پیشرفت کودک است.

لمپل می گوید: اختلالات خواب ممکن است موجب پریشان خاطری والدین شود، اگرچه نتایج تحقیقات به کودکان این فرصت را می دهد که با کمک آنها والدین درک بهتری نسبت به کودکان داشته باشند و نشان می دهد از قرار معلوم الگوی نامنظم خواب، بخشی از زندگی عادی کودکان در مسیر رشد است، چرا که کودکان معمولا از انجام کارهای سخت چشم پوشی می کنند و کمتر سراغ الگوهای رفتاری سخت می روند.


نوشته شده در سه شنبه 90/3/24ساعت 7:7 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

احتمال ابتلا به تومر مغزی از نوع گلیوم (Gliom) در افرادی که به طور افراطی از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیشتر است

ارتباط احتمالی تومر مغزی و استفاده از تلفن همراه
سازمان بهداشت جهانی (WHO) پس از بررسی پژوهش‌های متعددی، رابطه‌ای احتمالی بین استفاده از تلفن همراه و تومر‌های مغزی نادر می‌بیند. اما هنوز به طور قطعی ثابت نشده که تشعشعات تلفن همراه واقعا موجب بروز بیماری سرطان می‌شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله  ،  بنا بر گزارشات مرکز تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی ( World Health Organization )  استفاده زیاد از تلفن همراه می‌تواند خطراتی احتمالی برای سلامت انسان داشته باشد. گروهی متشکل از 31 متخصص سرطان در روز سه شنبه هفته پیش (31 ماه مه) اعلام کرده‌اند که صحبت کردن طولانی با تلفن همراه می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان مغز را بالا ببرد.

اعضای این گروه کاری دانشمندانی از چهارده کشور مختلف هستند. آنها پژوهشی جدید انجام نداده‌اند، بلکه تنها شواهد و پژوهش‌هایی که در دست هستند را مورد بررسی قرار داده‌اند. یکی از پژوهش‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته، پژوهشی است که سال گذشته روی 13هزار نفر انجام شده که از تلفن همراه استفاده می‌کنند.

در جریان این بررسی وضعیت سلامتی و میزان استفاده از تلفن همراه داوطلبان در طی ده سال مشاهده شده است. اما مانند دیگر پژوهش‌های طولانی‌مدت در این زمینه، دانشمندان این‌بار نیز به نتیجه‌ی روشنی دست نیافتند. با این وجود دانشمندان اشعه‌های تولید شده توسط تلفن همراه را دلیلی احتمالی برای بروز تومرهای مغزی می‌دانند.

ریسک استفاده افراطی از تلفن همراه برای سلامتی
 یوناتان سامیت، سرپرست این گروه کاری پس از نشستی هشت روزه در شهر لیون فرانسه اعلام کرد که هنوز هیچ مدرک موثقی در دست نیست که ثابت کند استفاده از تلفن همراه سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. اما او احتمال می‌دهد که صحبت کردن زیاد با تلفن همراه خطر ابتلا به نوعی نادر از تومر مغزی به نام گلیوم (Gliom) را افزایش می‌‌دهد.
نتایج اخیرا اعلام‌شده از سوی مرکز تحقیقت سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی همچنین بر پایه‌ی پژوهش دیگری است که در 13 کشور مختلف انجام شده است. در میان صدها هزار نفر که در جریان این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند، در بیش از 2700نفر بیماری گلیوم مشاهده شده بود. اما در این بررسی هم ارتباط قطعی و مستقیمی میان بروز این تومر مغزی و استفاده از تلفن همراه یافت نشده است.

این بررسی تنها نتیجه‌ای جانبی به همراه داشت: در میان ده درصد از داوطلبان که از تلفن همراه استفاده‌ی بسیار زیادی می‌کردند، خطر ابتلا به تومر مغزی گلیوم حدود 40درصد تخمین زده شده بود. در عین حال بیماری گلیوم در مجموع بیماری بسیار نادری است. در کشورهای صنعتی سالانه در میان هر صد هزار نفر تنها حدود 3 نفر به گلیوم مبتلا می‌شوند.


نوشته شده در سه شنبه 90/3/24ساعت 7:6 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

گروهی از متخصصان آمریکایی ادعا کرده‌اند که شدت چین و چروک‌های پوست صورت در نخستین سالهای یائسگی می‌تواند میزان تراکم استخوانی زنان میانسال و سالمند را نشان دهد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این متخصصان می‌گویند چروک‌های زیاد صورت در واقع نشان دهنده کاهش تراکم استخوانی در زنان یائسه است.

دکتر لوبنا پال، متخصص غددشناسی تولیدمثلی در دانشکده پزشکی ییل در این باره می‌گوید: مطالعات ما نشان می‌دهد که بین تراکم استخوانی و چین و چروک‌های پوستی رابطه در خور توجهی وجود دارد.

دکتر پال تصریح کرد: در زنان یائسه پوست صورت می‌تواند سرنخی از وضعیت سلامت استخوان بندی بدن فرد ارائه کند این ارتباط پیش از این شناخته نشده بود. با این یافته احتمالا پزشکان در آینده قادر خواهند بود که در یک نگاه و بدون نیاز به انجام آزمایش‌ها و تست‌های پرهزینه، احتمال شکستگی‌های استخوانی را در زنان یائسه تشخیص دهند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این مطالعه روی 114 زن در اواخر دهه 40 سالگی و اوایل دهه 50 سالگی‌شان صورت گرفت که با وجود قرارگرفتن در سن یائسگی از هورمون درمانی استفاده نکرده بودند. متخصصان در این آزمایشات میزان چین و چروکهای پوست صورت و گردن و عمق این چروکها را در شرکت کنندگان بررسی کردند و متوجه شدند که هرچه این چروکها بیشتر و عمیق‌تر باشد میزان استحکام استخوانی افراد کاهش پیدا می‌کند.


نوشته شده در شنبه 90/3/21ساعت 9:8 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

ژوهشگران و منخخان علوم پزشکی می گویند داروهای افسردگی و ضد ویروسی بیشترین عوارض جانبی را دارند  در نتیجه نباید ترکیبی از چند داروی ضدافسردگی را برای بیماران مبتلا به افسردگی حاد تجویز کنید .
 
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  کارشناسان دارو در آمریکا طی یک مطالعه آماری فهرستی از عوارض جانبی داروهای تجویزی را تهیه و منتشر کردند . براساس این فهرست، هر داروی تجویزی که امروزه در داروخانه ها عرضه می شود به طور متوسط 70 واکنش دارویی و عارضه جانبی می تواند داشته باشد.

دکتر جون دیوک از متخصصان انستیتو «رجن استریف» و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا به همراه دستیارانش روی بیش از 5600 برچسب دارویی و بیش از نیم میلیون عوارض جانبی مربوط به داروهای برچسب دار مطالعه و بررسی انجام دادند.

این مطالعه که در مجله آرشیو طب داخلی به چاپ رسیده معلوم شد که هر برچسب دارویی به طور متوسط 70عارضه جانبی می تواند داشته باشد.

علاوه بر این، بیشتر داروهایی که مصرف زیادتری دارند عوارض جانبی آنها حتی تا 100 مورد نیز می رسد.

بنابراین گزارش، بیشتر عوارض جانبی مربوط به داروهای افسردگی، داروهای ضد ویروسی و داروهای جدید پارکنیسون و سندرم خستگی پا هستند.

 
 همچنین متخصصان روانپزشکی می گویند داروهای ضدافسردگی را همزمان تجویز نکنید .  آنان نسبت به عوارض جانبی ترکیب داروهای ضد افسردگی با هم هشدار دادند.

این متخصصان تاکید کردند: روانپزشکان و روانشناسان نباید ترکیبی از چند داروی ضدافسردگی را برای بیماران مبتلا به افسردگی حاد تجویز کنند.

دکتر مادهوکار اچ. تری ودی، پروفسور روانپزشکی در دانشگاه تگزاس و استاد اصلی در این مطالعات متذکر شد: تجویز حتی دو داروی ضد افسردگی با هم که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا هم باشند، عوارض جانبی این داروها را تشدید می کند.

 دکتر تری ودی و دستیارانش در مطالعاتشان روی 665 بیمار مبتلا به افسردگی حاد در گروه های سنی 18 تا 75 بررسی کردند.

این بیماران به 3 گروه تقسیم شدند و برای آنها داروهای ضدافسردگی که در حال حاضر مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا هستند، تجویز شد.

برای گروه اول داروی ضدافسردگی «سیتالوپرام» به همراه یک دارونما برای گروه دوم باز هم ستالوپرام همراه «بیوپروپیون» و برای گروه سوم دو داروی ضدافسردگی متفاوت به نام های «وفلافاکسین» و «میرتازاپین» تجویز شد.

پس از هفت ماه بررسی معلوم شد عوارض جانبی مصرف دارو در گروه سوم که دو داروی ضدافسردگی را همزمان مصرف می کردند، خیلی بیشتر افزایش پیدا کرد.

همچنین روانپزشکان در یک بررسی مفصل تر دریافتند که داروهای ضد افسردگی نمی توانند تمام علائم این اختلال روانی را به طور کامل برطرف کنند.

متخصصان مرکز پزشکی دانشگاه جنوب غربی تگزاس پس از تجزیه و تحلیل روی اطلاعات حاصل از بزرگترین مطالعه انجام شده روی درمان افسردگی به این نتیجه رسیده اند حتی بیمارانی که واکنش کاملا مثبتی به درمان با داروهای ضد افسردگی نشان داده اند باز هم علائم آنها به طور کامل برطرف نمی شود و مشکلاتی مثل بی خوابی، غمگینی و کاهش تمرکز را تجربه می کنند.

«شارن مک کلینتوک» استادیار روانشناسی و سرپرست اصلی این تحلیل آماری خاطرنشان کرد: با وجودی که داروهای ضد افسردگی مصرف گسترده ای دارند اما باز هم در درمان این علائم ناتوان هستند.

در این بررسی ها طیف وسیعی از علائم افسردگی مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته است.

این مطالعه گسترده طی یک دوره شش ساله و روی بیش از 4000 بیمار مبتلا به افسردگی حاد صورت گرفته است.

با این وجود پزشکان خاطرنشان کردند در افرادی که تحت درمان قرار داشتند گرایش به خودکشی خیلی نادر و محدود بود.


نوشته شده در شنبه 90/3/21ساعت 9:5 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

نتایج یک مطالعه جدید حاکیست وقتی هوا سرد می‌شود، زنان بیشتر از مردان دچار مشکل می‌شوند.

به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» ایسنا، مارک نیوتن، متخصص دانشگاه انگلیسی پورت اسموت در این ‌باره گفت: دختران سرما را بیشتر از پسرها احساس می‌کنند وعلت آن فقط به این خاطر است که دخترها بهتر می‌توانند حرارت را ذخیره کنند.

دکتر نیوتن تصریح کرد: پخش لایه چربی در بدن زنان بیشتر است و آنها قادر هستند تمام خون بدنشان را به اعضای مرکزی خود بازگردانند.

به گزارش روزنامه دیلی‌ تلگراف، وی افزود: زنان به یک تکنیک موثرتر برای حفاظت از دمای مرکزی بدنشان نیاز دارند چون تراکم کلی چربی و عضلاتشان کمتر ازمردان است و تمام این فاکتورها بدان معنی است که جریان خون در دست‌ها و پاهای زنان کمتر از مردان است. از آنجا که این نقاط انتهایی در بدن احساس سرما یا گرما را به ما دیکته می‌کنند لذا وقتی دست‌ها و پاهایمان سرد باشند در کل بدنمان احساس سرما می‌کنیم.

به گفته این متخصص انگلیسی، از آنجا که دمای داخلی بدن زنان 4/0 درجه بالاتر از دمای داخلی بدن مردان است لذا دمای دستها و پاهایشان 8/2 درجه پایین‌تر از مردان است. علاوه بر این‌ها افراد وقتی خسته می‌شوند نسبت به تغییرات در دما، حساس‌تر می‌شوند و از آنجا که دمای بدن در شب پایین می‌آید در این زمان دمای بدن زنان سریعتر به حداقل آن افت می‌کند.


نوشته شده در دوشنبه 90/3/16ساعت 11:48 صبح توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak