سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

پزشکان در یک تحقیق جدید ادعا کرده اند که سرنخ خطر احتمالی ابتلا به سرطان ریه می تواند در ناخن های انگشتان پا نهفته باشد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، نتایج این تحقیق نشان داده است مردانی که مقدار نیکوتین در ترکیبات ناخن انگشتان پای آن ها زیاد است، 5/3 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند و درعین حال سابقه زمانی سیگار کشیدن فرد در این رابطه تاثیری ندارد بدین معنی که بدون توجه به سابقه استعمال دخانیات، هر فرد سیگاری ممکن است در معرض این خطر قرار داشته باشد.

مجله تخصصی لایوساینس دراین باره گزارش داد: محققان تاکید دارند این یافته به پزشکان هشدار می دهد که برای معاینه افراد سیگاری فقط طول مدت سیگار کشیدن را در نظر نگیرند بلکه فاکتورهای زیان بار و مهم دیگری هستند که در آزمایشات و مطالعات ممکن است نادیده گرفته شوند در حالی که تشخیص احتمال سرطان در این افراد بسیار مهم و تعیین کننده هستند.

متخصصان دانشگاه کالیفرنیا در این پژوهش تاکید کردند: حتی افرادی هم که مدت کوتاهی است سیگار می کشند، می توانند در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه باشند چون ممکن است تعداد کمتری سیگار بکشند، اما دود آن را خیلی عمیق تر استنشاق کنند که این امر تاثیر منفی تر و وخیم تری بر روی بدن فرد می تواند داشته باشد.

این متخصصان خاطرنشان کردند: علت انتخاب ناخن انگشتان پا این بوده که ناخن ها به کندی رشد می کنند و سطح نیکوتین در این بافت در مقایسه با بزاق و ادرار ثبات بیشتری دارد.

بنابراین اطلاعات دقیق تری را در اختیار پزشکان و محققان قرار می دهد.

این یافته در مجله آمریکایی همه گیر شناسی به چاپ رسیده است.
isna


نوشته شده در جمعه 89/12/20ساعت 11:49 صبح توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

متخصصان علوم اعصاب و نورولوژی در انستیتو علوم ویزمن موفق به شناسایی یک خانواده پروتئینی شده‌اند که قادر است واکنش استرس را آرام کند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دکتر آلون چن متخصص اعصاب در این انستیتو خاطرنشان کرد که پروتیئن جدید با مکانیسم بروز استرس در مغز مقابله می‌کند.

روزنامه ساندی تایمز چاپ انگلیس در این باره نوشت: پروتئین تازه کشف شده از خانواده پروتئین‌های

سی آر اف است و با مجموعه‌ای از فرایندها در مغز در ارتباط است که به هنگام مواجهه انسان با فشار و استرس بوجود می‌آیند.

به گزارش ایسنا، واکنش به استرس از مغز آغاز می‌شود و دکتر چن روی خانواده‌ای از پروتئین‌ها متمرکز شده است که نقش قالب در تنظیم این مکانیسم ایفا می‌کنند.

وی در بررسی‌های خود دریافت که سه پروتئین‌ از این خانواده قادر هستند واکنش استرس‌زا را در مغز سرکوب کرده و تنش را کاهش دهند. این سه پروتئین اوروکورتین 1 ، 2 و 3 نام دارند که واکنش استرس را در مغز خاموش می‌کنند.

شدت یافتن استرس یا مزمن شدن آن می‌تواند به تدریج منجر به بروز بیماری‌های روان تنی شود و میزان ابتلا به بیماری‌های جسمی را نیز افزایش دهد. این فشارهای روانی یا استرس‌ها که به فرد تحمیل می‌شوند از سوی دیگر می‌تواند در روان فرد اختلالاتی ایجاد کند. در بسیاری از موارد تغییرات ایمونولوژیک می‌تواند شاخصی از چگونگی تحمل فرد در مقابل استرس و معیاری برای پیش بینی وضعیت جسمی و یا روانی وی باشد. لذا با بالا بردن روحیه و توان تحمل افراد می‌توان علاوه بر بیماری‌های روانی از بیماری‌های جسمی نیز جلوگیری کرده یا به تسریع در درمان آنها کمک کرد.

شرح این بررسی‌ها در نشریه دستاوردهای آکادمی ملی علوم آمریکا گزارش شده است.


نوشته شده در جمعه 89/11/29ساعت 11:47 صبح توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

پزشکان تاکید دارند پیاده‌روی منظم و مداوم در تقویت حافظه نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این متخصصان می‌گویند 40 دقیقه پیاده‌روی آرام به مدت سه نوبت در هفته می‌تواند باعث افزایش اندازه غده هیپوکامپ در مغز ‌شود که بخش حافظه و خاطرات را در این عضو مهم در کنترل دارد و عملکرد ذهن را در انسان حتی با بالا رفتن سن، بهبود بخشد.

روزنامه دیلی میل در این باره گزارش داد، پروفسور کریک ‌اریکسون و همکارانش از دانشگاه پیتزبورگ آمریکا به بررسی تاثیرات احتمالی ورزش آرام و منظم بر روی حافظه پرداختند.

 

آن‌ها در ابتدا 120 داوطلب را به دو گروه تقسیم کردند و سپس از یک گروه خواستند تا برنامه‌های ورزشی و پیاده روی را به مدت 40 دقیقه و 3 روز در هفته انجام دهند و گروه دیگر تنها تمرینات ساده کششی را انجام دادند، سپس از این افراد اسکن مغزی گرفته شد.

به گزارش ایسنا، نتایج بررسی اسکن‌ها حاکی از آن بود که حجم غده هیپوکامپ به اندازه دو درصد در افرادی که تمرینات منظم هوازی را انجام داده بودند، افزایش یافت و همان منطقه از مغز در گروه دوم 1/4 درصد افزایش را نشان ‌داد.

پروفسور اریکسون در این باره خاطرنشان کرد: مطالعات تایید می‌کند ضعف توان هیپوکامپ در حین زندگی اجتناب‌ناپذیر است، اما ما ثابت کردیم حتی انجام ورزش‌های متعادل و خفیف هم به مدت یک سال می‌تواند اندازه ساختار مغزی را افزایش دهد.

نتایج این مطالعات یک ساله در نشریه دستاوردهای آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.


نوشته شده در پنج شنبه 89/11/28ساعت 9:30 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی، محققان دانشگاه یو سی ال در لندن و دانشگاه میلان-بیکوکا در ایتالیا، هجده داوطلب را با دستگاهی کوچک گرم و گرمتر کردند تا جایی که برای آنها دردناک شده بود.
نتایج به دست آمده از تحقیقات در این دانشگاه، که در نشریه علوم روانشناسی منتشر شده، حاکی است که داوطلبان وقتی می توانستند ببینند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. قادر بوده اند درد بیشتری را تحمل کنند.
دانشمندان می گویند درک بهتر این که مغز چگونه به درد واکنش نشان می دهد، ممکن است به دستیابی به درمان های جدید برای دردهای مزمن کمک کند.
دکتر پل ناندی، یکی از متخصصان طب دردشناسی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه یو سی ال، می گوید تجربه کردن و زندگی با درد بدن، از مشکلات بزرگ جامعه و خدمات درمانی در سراسر جهان است و کمک به کاهش آن تحولی بزرگ در کیفیت زندگی افراد و صرفه جویی اقتصادی محسوب می شود.
پرفسور هوگارد، استاد رشته علوم عصب شناسی در دانشگاه یو سی ال لندن، می گوید: "ما متوجه شدیم که وقتی دست داوطلبان را به مرور گرم و گرمتر می کردیم اگر آنها می توانستند دست خود را در آینه ببینند، تا سه درجه سانتیگراد بیشتر می توانستند حرارت را تحمل کنند اما وقتی راه دیدن دست در آینه را با یک بلوک چوبی مسدود کردیم آستانه درد آنها پایین آمد."
او افزود: "هنگام انجام ترزیق همیشه همراهان کودک به او می گویند یک طرف دیگر را نگاه کند اما در این تحقیق جدید ما متوجه شدیم که در حالی که سوزن وارد بدن می شود، صرف نگاه کردن به بدن، میزان درد را پایین می آورد. پس توصیه من به مردم این است که هنگام تزریق سرنگ چه برای دارو و چه برای آزمایش خون به بازوی خود نگاه کنید البته اگر امکانش هست از دیدن ورود سوزن به بدن اجتناب کنید."
در یک آزمایش دیگر، محققان برای این که داوطلبان دست خود را بزرگتر ببینند جلوی آن آینه های مقعر قرار دادند و متوجه شدند که داوطلبان توانستند حرارت بیشتری را تحمل کنند.
در مقابل، وقتی محققان از آینه های محدب استفاده کردند و داوطلبان دست خود را کوچک تر می دیدند، نتوانستند حرارت قبلی را تحمل کنند.
محققان گفتند که این واقعیت که میزان درد به طور مستقیم با اندازه ای که فرد بدنش را می دیده، ارتباط داشته است به آنها کمک می کند که بهتر جنبه عصب شناسی درد را درک کنند.
پرفسور هوگارد گفت: "ما در باره راه هایی که پیام های بدن به مغز می رسند، اطلاعات زیادی داریم اما اطلاعات ما در باره چگونگی پردازش این پیام ها در مغز نسبتا کم است."
او افزود: "با انجام این تحقیق ما نشان داده ایم که میان شبکه دیداری مغز و شبکه درد در مغز فعل و انفعالات جالبی رخ می دهد."
دکتر فلاویا منچینی از دانشگاه میلان-بیکوکا که در تنظیم نتیجه این تحقیق نقش عمده ای داشته است، می گوید: "روان درمانی برای درد معمولا منشا درد را مد نظر قرار می دهد مثلا توجه و انتظارات فرد را تغییر می دهد اما فراتر از عامل درد و به خود بدن فکر کردن، ممکن است به درمان های بالینی نوین بیانجامد."


نوشته شده در پنج شنبه 89/11/28ساعت 9:29 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

پژوهشگران علوم پزشکی ، منطقه اصلی مربوط به ترس و اضطراب را در مغز شناسایی کردند

مرکز ترس در منطقه‌ای از هیپوکامپ قرار دارد .

 

روانپزشکان و متخصصان علوم اعصاب در انگلیس پس از9ماه آزمایش دریافتند، مرکز ترس و اضطراب در منطقه‌ای از هیپوکامپ در لوب میانی گیجگاهی قرار دارد که این منطقه بطور معمول با حافظه و آگاهی از مکان مرتبط است.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  این متخصصان با انجام مجموعه‌ای از اسکن‌های مغزی روی افراد وحشت زده و مضطرب، متوجه شدند در هنگام احساس ترس، بخش هیپوکامپ فعال می‌شود.

روانپزشکان می‌گویند ترس یک واکنش احساسی به تهدید یا خطر است و معمولا با رفتارهای خاص فرار و اجتناب مربوط است. همچنین ترس معمولا با درد ارتباط ‌دارد.

به گفته متخصصان علوم روانشناسی، ترس در دوران بزرگسالی که به ترس‌های بیمارگونه شهرت دارند، ‌ناشی از تربیت غلط والدین است. افراد مضطرب، در رویارویی با مشکلات، دچارحالت به اصطلاح انجماد می‌شوند، پدیده‌ای که آن را «مهار اخلاقی» می‌نامند.

همچنین در این تحقیقات مشخص شد زنان، اضطراب بیشتری نسبت به مردان دارند و از مسائل ساده‌تر مانند وارد شدن به یک اتاق شلوغ یا حتی انتخاب یک وسیله جدید احساس ترس و نگرانی می‌کنند.

براساس این بررسی ها، ترس ریشه روانی دارد. ترس طبیعی که در سنین خاصی به وجود می‌آید، چنانچه فرد بتواند آن را کنترل و با محیط وفق دهد به مرور زمان از بین می‌رود. اما ترس بیمارگونه مدت‌ها با فرد باقی می‌ماند و گاهی جدا شدن از آن غیرممکن می‌شود.

روش‌های غلط تربیتی والدین، اثر مخربی بر روی کودکان دارد که منجر به تولید ترس می‌شود. دانش روانشناسی بالینی نشان می‌دهد افرادی که دچار ترس هستند، هیچ گاه دست به اقدام جدید نمی‌زنند و همیشه سعی به عادت دارند، زیرا از شکست به شدت می‌ترسند.

اضطراب پدیده‌ پیچیده‌ای است که تا کنون درک دقیق و کاملی از آن بدست نیامده و می‌تواند تاثیرات اساسی روی زندگی افراد داشته باشد.

روانپزشکان امیدوارند با شناسایی این منطقه در مغز به روش‌های تازه و کاربردی تری برای درمان و کنترل این ویژگی‌ رفتاری مشکل ساز دست پیدا کنند.


نوشته شده در پنج شنبه 89/11/28ساعت 9:23 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

Design By : Pichak