سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب متفرقه

گرسنگی بیش از حد نه تنها افراد را لاغر نمی کند، بلکه اثر معکوس هم دارد و موجب چاقی می شود.

فروزان صالحی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: بچه ها باید از تمام مواد غذایی به میزان مناسب و متعادل در وعده های غذایی خودشان استفاده کنند.

وی گفت: بهتر است کودکان از میان وعده های سالم و با ارزش غذایی مانند میوه، سبزی، شیر، لقمه نان و پنیر را در مدرسه استفاده کنند و از مصرف شیرینی و شکلات بیش از حد، چیپس و میان وعده های چرب خودداری کنند.

کارشناس اداره بهیود تغذیه وزارت بهداشت افزود: گرسنگی بیش از حد نه تنها افراد را لاغر نمی کند، بلکه اثر معکوس هم دارد و موجب چاقی هم می شود.

صالحی گفت: خداوند بدن انسان را طوری آفریده است که وقتی خیلی گرسنه بماند، اگر مقدار کمی غذا در اختیارش قرار گیرد همان مقدار کم را به صورت چربی درمی آورد و ذخیره می کند تا اگر در آینده گرسنه شد، بتواند تا مدتی از این ذخایر استفاده کند.

وی اضافه کرد: پس اگر بدن را گرسنه نگه داریم برای حفظ خودش چربی تولید و ذخیره می کند که منجر به چاقی می شود.

در ضمن گرسنگی موجب می شود تا قدرت یادگیری افراد نیز کاهش یابد.

farsnews


نوشته شده در دوشنبه 89/11/11ساعت 1:4 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

مصرف آب میوه ها برای کاهش خستگی مفرط مفید است و فعالیت های طبیعی سلول های بدن را تنظیم می کند.

مرتضی صفوی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: آب میوه سرشار از آنتی اکسیدان و املاح معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است.

وی گفت: مهمترین عامل خستگی که پس از انجام کارهای سخت انسان را درگیر می کند کاهش میزان اسید فولیک در بدن است. اسید فولیک برای تقویت اعصاب، رفع خستگی، ضعف مفید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: مصرف آب میوه ها برای کاهش خستگی مفرط مفید است.

آب میوه فعالیت های طبیعی سلول های بدن را تنظیم می کند و همچنین کار غدد بزاقی را نیز افزایش می دهد.

صفوی اضافه کرد: سه چهارم لیوان آب میوه معادل یک سهم میوه است و آنتی اکسیدان ها برای رفع خستگی بدن بسیار مفید هستند.

میوه برای گوارش و جذب مواد غذایی، تبدیل مواد غذایی به بافت های بدن، و تولید انرژی در سطح سلولی اهمیت بسیار زیادی دارند.

farsnews


نوشته شده در دوشنبه 89/11/11ساعت 1:4 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

دکتر محمد حسن عامری در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : گاهی اوقات دستکاری و تمیز کردن گوش عامل خارش گوش است با این حال باید توجه داشته باشیم که هر گونه دستکاری گوش حتی تمیز کردن گوش با گوش پاک کن نیز باعث خارش گوش می شود.
وی اظهار داشت: دستکاری گوش باعث خراش میکروسکوپی پوست کانال گوش می شود و در نتیجه میکروب می تواند از سد پوستی گذشته و به بافت زیر پوستی نفوذ کند.
وی ادامه داد: خارش گوش یکی از علائم نفوذ میکروب به زیر پوست کانال گوش است . فردی که گوشش را می خاراند به طور موقت راحت می شود امّــا با فاصل? کوتاهی مجدداً خارش گوش به سراغش خواهد آمد و مجبور خواهد شد که مجدداً گوش را بخاراند و این سیکل معیوب ادامه خواهد یافت و روز بروز خارش گوش وی بیشتر می شود
عامری با توصیه براینکه به هیچ وجه و با هیچ وسیله ای گوش را تمیز یا دستکاری نکنید ادامه داد: خارش گوش می تواند کلافه کننده باشد. گاهی اوقات آلرژی یا عفونت قارچی علت خارش گوش است اما در اکثر موارد درماتیت یا التهاب مزمن پوست کانال گوش (اگزما) عامل آن است.
این متخصص گوش حلق و بینی با اشاره به درماتیت سبورئیک یکی دیگر از علل خارش گوش است که پوست کانال مشابه پوست سری است که شوره ریزی دارد گفت : در این بیماری پوست کانال پوسته پوسته شده و خشک و ملتهب است و این حالت ممکن است توسط بعضی از مواد غذایی تشدید یابد. غذاهای چرب و غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا مثل قند، نشاسته و شکلات ممکن است علائم بیمار را تشدید کنند.
عضو انجمن علمی راینولوژی ایران افزود: بدیهی است که استفاده کوتاه مدت از قطره و پماد موضعی این فرصت را به فرد مبتلا به خارش گوش می دهد تا سعی کند از دستکاری گوشش خودداری کند.


نوشته شده در یکشنبه 89/11/10ساعت 12:16 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

وقتی افراد سال های طولانی شطرنج بازی می کنند، قسمت هایی از مغزشان با هم مرتبط می شود تا بتوانند به طور خودکار وضعیت بازی را با نگاه به صفحه شطرنج تشخیص بدهند و به طور شهودی حرکت بعدی را انتخاب کنند.

 

به طور کل می توان بازیکنان شطرنج را به دو دسته تقسیم کرد: حرفه ای ها و آماتورها.

تفاوت بین آن ها هم یک ریشه اصلی دارد: تمرین و تجربه طی زمانی طولانی. اما این تمرین و تجربه چه تاثیری دارد که از یک آماتور، یک فرد حرفه ای می سازد؟

محققین جواب این سوال را به تازگی پیدا کرده اند. آن ها می گویند حرفه ای ها طی سال ها تمرین به مغزشان یاد می دهند که به نحوی متفاوت عمل کند.

به گزارش دیسکاوری، محققین ژاپنی با تصویربرداری ام.آر.آی از مغز بازیکنان حرفه ای و آماتور بازی شاگی (که همان شطرنج ژاپنی ها است)، فعالیت مغزی آن ها را در برابر الگوهای مختلف چیدمان صفحه شاگی بررسی کردند. آن ها از افراد می خواستند که در برابر هر چیدمان، به حرکت بعدی خود عمیقا فکر کنند.

نتایج این مطالعه نشان داد که وقتی افراد حرفه ای به صفحه بازی نگاه می کنند، مناطقی از لوب آهیانه مغزشان که با تصاویر دیداری و حافظه اپیزودیک مرتبط است، فعال می شود.

همچنین وقتی این افراد تحت فشار قرار می گرفتند تا حرکت بعدی بازی را سریع انتخاب کنند، منطقه دیگری از مغزشان به نام هسته دمی فعال می شود. هسته دمی قسمتی از مغز است که با فعالیت های معطوف به هدف فرد ارتباط دارد.

به گفته محققین، در مغز بازیکنان آماتور شطرنج چنین الگوی فعالیتی دیده نمی شود. آن ها بر این باورند که افرادی که سال ها شطرنج بازی می کنند، مداری را بین این دو قسمت از مغز خود تکمیل می کنند که به آن ها کمک می کند به سرعت حالت بازی را تشخیص بدهند و گام بعدی را انتخاب کنند.

در واقع با این تغییر در فعالیت مغزی، آن ها می توانند به نحوی شهودی، هدف گرایانه و البته با استفاده از روش تشخیص الگو، با سرعتی بالاتر و بدون نیاز به هیچ جستجوی هشیارانه ای در مغز، بازی کنند.

در واقع این شهود نتیجه سال ها تمرین آن ها است و ربطی به الهام شدن ندارد که پدیده ای غیرقابل پیش بینی و بسیار نادر است.

بدین ترتیب، وقتی یک بازیکن حرفه ای به صفحه شطرنج نگاه می کند، قسمت هایی از مغزش با هم مرتبط می شوند تا به طور خودکار وضعیت بازی را شناسایی کند و باز هم به طور خودکار، حرکت بعدی را انتخاب کند.

متاسفانه اگر شما هم از افراد آماتور در بازی شطرنج هستید، چنین رابطه ای در مغزتان وجود ندارد، دست کم نه تا زمانی طولانی!

 
 
khabaronline


نوشته شده در پنج شنبه 89/11/7ساعت 10:48 صبح توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

آیا خوردن صبحانه مفصل به کاهش وزن کمک می کند، یا بهتر است از صبحانه خوردن صرف نظر شود؟

 اطلاعات موجود گیج کننده هستند، اما پژوهش جدیدی که در مجله Nutrition Journal چاپ شده است، تکلیف این گزارشات ظاهراً متناقض را روشن می کند.

دکتر ولکر شوسزیارا از مرکز پزشکی تغذیه الس ـ کرونر ـ فرسنیوس مطالعه ای بر روی بیش از 300 نفر انجام داد و از آنها خواست آنچه در طول روز می خورند را یادداشت کنند.

در این گروه، گاهی افراد صبحانه مفصل می خوردند، گاهی یک صبحانه کوچک و گاهی هم اصلا صبحانه نمی خوردند.

شوسزیارا می گوید: «نتایج مطالعه نشان داد که اشخاص صرف نظر از آنچه در وعده صبحانه خورده بودند، ناهار و شام یکسان می خوردند.» این بدان معنی است که یک صبحانه مفصل (که به طور متوسط 400 کیلوکالری بیش از صبحانه کوچک انرژی دارد)، باعث افزایش کالری وارد شده به بدن به میزان حدود 400 کیلوکالری در طول روز می شود. تنها تفاوت مشاهده شده این بود افرادی که صبحانه مفصلی خورده بودند، میان وعده صبحگاهی را از برنامه غذایی خود حذف می کردند.

اما این برای خنثی کردن کالری اضافه ای که مصرف کرده بودند کافی نبود. این مطالعه، صحت پژوهش های قبلی که معتقد بودند خوردن صبحانه مفصل باعث کاهش مجموع کالری دریافتی در طول روز می شود را زیر سوال برد و نشان داد این اطلاع گمراه کننده است.

پژوهش های قبلی فقط به نسبت کالری دریافتی از طریق صبحانه به کل کالری دریافتی روزانه توجه می کردند، در حالی که مطالعه شوسزیارا نشان می دهد این نسبت بیشتر توسط افرادی تحت تأثیر قرار می گیرد که در طول روز مقدار کمتری می خورند.

به عبارت دیگر، صبحانه این افراد نسبتا ـ و نه لزوما ـ مفصل تر بوده است.

بنابراین به نظر می رسد هیچ معجزه ای در کار نیست و متأسفانه برای کاهش وزن، خوردن صبحانه مفصل باید از طریق کمتر خوردن در طول روز جبران شود.

توصیه های منابع پزشکی برای کاهش وزن عبارتند از: کنترل میزان کالری دریافتی، کم کردن میزان چربی و شکر مصرفی و مصرف ? وعده میوه و سبزیجات در طول روز.

 
 
jamejamonline


نوشته شده در چهارشنبه 89/11/6ساعت 3:38 عصر توسط مریم نظرت چی بود؟ ( ) |

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

Design By : Pichak